شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

فرصت‌ها برابر در ورزش زنان و مردان

يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 450622
اصلاً نباید مختص ورزش زنان قانونی تصویب شود؛ چون اگر این اتفاق بیفتد گروهی می‌گویند چرا برای مردان قانونی تصویب نمی‌شود. مجلس قوانین کلی برای همه انسان‌ها تصویب می‌کند و نمی‌تواند در این حوزه تقسیم‌بندی کند؛ چون زنان مثلاً جزو معلولان و انسان‌های محدود نیستند که نیاز به قوانین مجزا داشته باشند، آن‌ها انسان هستند و همه انسان‌ها هم با هم برابر هستند.
به گزارش جهان، سید هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص قوانینی که مجلس نهم در حوزه ورزش زنان تصویب کرده است، گفت: کلیت ورزش قانون دارد و این‌که ورزش را به مردان و زنان تقسیم کنیم قانونی ندارد و یک‌سری ضوابط داخلی است که وزارت ورزش و جوانان و دولت تنظیم می‌کنند. ورزش هم زن و مرد ندارد و همه آحاد ملت براساس اصل ۳ قانون اساسی به‌طور مساوی مجاز هستند از امکانات ورزشی بهره‌برداری کنند. در ورزش هر کس به اندازه تلاش و کوشش خود از این فرصت استفاده می‌کنند. البته، دولت و مجلس مکلف هستند در جامعه فرصت‌های برابر فراهم کنند.

فرصت‌ها و امکانات در حوزه ورزش زنان و مردان برابر است
او با اشاره به این‌که فرصت‌ها و امکانات در حوزه ورزش زنان و مردان با هم برابر است، بیان داشت: شما جایی را نمی‌بینید که نوشته باشد «مخصوص آقایان»، اما باشگاه‌های بسیاری وجود دارد که روی آن‌ها نوشته شده «مخصوص بانوان» و این مسئله به این معناست که زنان می‌توانند از همه فضاهای ورزشی استفاده کنند، اما مردان نمی‌توانند از مکان‌هایی که مختص زنان است استفاده کنند.

موانع فعالیت‌های ورزشی خانم‌ها
حسینی افزود: من سال‌ها مدیر ورزشی بودم و معتقدم فرصت بیشتری برای زنان نسبت به مردان فراهم است، اما چیزی که در جامعه ما وجود دارد این است که زنان یک‌سری محدودیت‌های اجتماعی دارند که ناشی از مسایل فرهنگی و شاید اعتقادی و دینی باشد. بعضاً خانواده‌ها مانع فعالیت‌های ورزشی آن‌ها می‌شوند و یا خود زنان بیشتر فرصت‌هایشان را داخل خانه سپری می‌کنند یا اعتقادی به فعالیت‌های ورزشی ندارند و از فرصت‌های موجود کمتر استفاده می‌کنند. کسی هم نمی‌تواند زنان را اجبار به ورزش کند؛ ازاین‌رو، فضاهای ورزشی برای مردان به این دلیل که آزادی عمل بیشتری دارند بیشتر نمود می‌کند، اما این‌که بگوییم کسی زنان را محدود می‌کند که از فضاهای ورزشی استفاده نکنند، واقعاً این نیست و ما هیچ‌جا را خاص مردان قرار نداده‌ایم. البته، محدودیت‌هایی وجود دارد مثل این که زنان برای تماشای فوتبال نمی‌توانند به ورزشگاه بروند که این یک بحث اعتقادی و شرعی است و به حوزه دولت و مجلس برنمی‌گردد، بلکه مربوط به فضای اعتقادی مردم و حوزه فتاوای علماست.

زنان جزو گروه‌های آسیب‌دیده نیستند که نیاز به قوانین مجزا داشته باشند
مخبر و سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس اظهار داشت: اصلاً نباید مختص ورزش زنان قانونی تصویب شود؛ چون اگر این اتفاق بیفتد گروهی می‌گویند چرا برای مردان قانونی تصویب نمی‌شود. مجلس قوانین کلی برای همه انسان‌ها تصویب می‌کند و نمی‌تواند در این حوزه تقسیم‌بندی کند؛ چون زنان مثلاً جزو معلولان و انسان‌های محدود نیستند که نیاز به قوانین مجزا داشته باشند، آن‌ها انسان هستند و همه انسان‌ها هم با هم برابر هستند. وقتی شما محدودیت را مطرح می‌کنید بلافاصله نابرابری پررنگ می‌شود؛ این در حالی است که فرصت‌های برابر مدنظر ماست.

او در رابطه با ورود مجلس از جایگاه نظارتی به ورزش زنان گفت: تاکنون در این زمینه مشکلی به‌وجود نیامده که مجلس از جایگاه نظارتی خود وارد شود. اگر شکایتی صورت گیرد، حتماً مجلس ورود پیدا کرده و مسئله را پیگیری می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *