يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

امارات:ماهم حق غنی‌سازی می‌خواهیم

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 450512
سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در سخنانی خواهان برخورداری از حق غنی سازی اورانیوم مانند ایران شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک مقام ارشد دولت امارات متحده عربی اخیرا به قانونگذار برجسته آمریکایی گفته است، چون ایران بر اساس برجام حق غنی سازی اورانیوم را دارد، این احتمال وجود دارد تا امارات نیز در پی کسب فن آوری غنی سازی اورانیوم باشد.
 
به نوشته روزنامه عربستانی «عرب نیوز» «یوسف العطیبی» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن  در گفت‌‌وگوی تلفنی به «اد رویس» رییس کمیته امور روابط خارجی سنای آمریکا گفته است که  کشورش دیگر نباید خود را ملزم به توافق هسته‌ای پیشین با آمریکا کند.
 
بر این اساس،سفیر امارات متحده عربی در این تماس تلفنی به اد رویس گفته بود: «بدترین دشمن شما (ایران) موفق به کسب حق غنی سازی شده و حال دوستان شما نیز حق چنین درخواستی را دارند. البته ما تنها کشور در این زمینه نیستیم.»
 
آمریکا ظاهرا در سال 2009 متعهد شده بود فن آوری و موارد مورد نیاز برای انرژی هسته‌ای را با امارات متحده عربی به اشتراک گذارد. این توافق که «توافق 123» نام دارد و امارات متحده عربی بر اساس آن متعهد شده بود که نباید وارد فرآیند غنی سازی و ساخت پلوتونیوم  مورد نیاز برای تولید بمب اتمی شود.
 
اد رویس افزود که العطیبی به صراحت اعلام نکرده بود که کشورش خواهان فاصله گرفتن از توافق 123 با آمریکا است.
 
رویس گفت که ظاهرا امارات متحده عربی خواهان حق غنی سازی اورانیوم بوده و این امر در دست بررسی قرار گرفته است. وزارت خارجه آمریکا تاکنون از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *