سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

دام کلاهبردار حرفه ای در یک سایت معروف

جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 450260
کلاهبردار حرفه ای که با شناسایی مالباختگان در سایت دیوار اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کرد، توسط پلیس دستگیر شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اول مرداد ۹۴ فردی با مراجعه به دادسرای ناحیه ۱۲ تهران اعلام داشت که شخص ناشناسی به عنوان خریدار لوازم خودرو با او تماس گرفته و به شیوه ارائه حواله جعلی اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «جعل و کلاهبرداری» و به دستور شعبه پانزدهم بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۲ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مالباخته

مالباخته پس از حضور در پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: شخص ناشناسی با تلفن همراه بنده تماس گرفت و درخواست خرید مقداری لوازم خودرو (از نوع تسمه پروانه) به قیمت تقریبی ۱۴ میلیون تومان را کرد؛ به ایشان عنوان کردم که حاضر به انجام معامله در قالب چک نیستم و تنها نقد معامله می کنم که این شخص موافقت کرد و شماره حساب مرا دریافت کرد.

وی افزود: بعد از گذشت نزدیک به ۴۵ دقیقه ، این شخص مجددا با من تماس گرفت و مدعی شد که پول را حواله کرده است؛ بنده نیز لوازم خودرو را بوسیله یک دستگاه خودرو وانت برای خریدار فرستاده و به راننده وانت تأکید کردم که تنها در صورت دریافت حواله بانکی نسبت به تحویل بار اقدام نماید که در زمان تحویل بار، راننده وانت با من تماس گرفت و عنوان داشت که حواله بانکی را دریافت کرده؛ نهایتا راننده وانت، لوازم خودرو را تحویل داد و حواله بانکی را برای من آورد؛ پس از مراجه به بانک متوجه شدم که حواله جعلی است.

شناسایی مجرم سابقه دار

در تحقیقات از راننده وانت که نسبت به تحویل لوازم خودرو اقدام کرده بود، وی به کارآگاهان گفت: در زمان تحویل بار تسمه پروانه ها به شخصی حدودا ۳۰ ساله ، به نحوه رفتار او مشکوک شدم؛ در یک لحظه و در حالیکه این شخص در حال مکالمه با گوشی تلفن همراهش بود، اقدام به گرفتن تصویر کردم.

با بدست آمدن تصویر متهم پرونده، کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی با بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار موفق به شناسایی یکی از مجرمین سابقه دار بنام مسعود (۳۱ ساله) شدند که پیش از این نیز به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده بود.

دستگیری متهم

با شناسایی هویت متهم، کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه متهم در منطقه آریاشهر و دستگیری وی شدند؛ «مسعود» پس از دستگیری، مجبور به اعتراف شد و در خصوص شیوه و شگرد انجام کلاهبرداری های خود به کارآگاهان گفت: با مراجعه به سایت دیوار اقدام به شناسایی افرادی می کردم که قصد فروش اموال خود را داشتند و در ادامه تحت عنوان خریدار با آنها تماس می گرفتم؛ پس از توافق بر سر قیمت خرید، شماره حساب را گرفته و پس از جعل حواله بانکی و در زمان غیر اداری مجددا تماس می گرفتم و با طرح این ادعا که پول را به حساب حواله کرده ام، درخواست می کردم تا اجناس خریداری شده را برایم از طریق پیک و یا آژانس ارسال نمایند؛ در زمان تحویل نیز، حواله جعلی را به راننده پیک یا آژانس تحویل داده و اجناس را تحویل می گرفتم.

سرهنگ شمس الدین میرزکی رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، به خبرنگار مهر، گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری و شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگانی که همگی آنها به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند و با توجه به سابقه متهم در ارتکاب جرایم مرتبط با کلاهبرداری و به جهت شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام قضائی صادر شده است. لذا از تمامی شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده و یا بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند درخواست می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان ۱۵ خرداد مراجعه کنند.

وی گفت: به شهروندان و به ویژه کسبه توصیه می شود که در صورت انجام هرگونه معامله با استفاده از خدمات بانکی از قبیل انتقال و یا واریز پول به حساب، از واریز یا انتقال پول به حساب خود اطمینان حاصل کنند و جهت اطمینان از این موضوع حتما از خدمات پیامک بانکی استفاده کنند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *