يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

مصلحت‌اندیشی وزارت‌خارجه درقبال امارات

جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 450257
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بازداشت معلمان ایرانی در امارات گفت: متاسفانه وزارت امور خارجه در این قضیه تنها مصلحت‌سنجی می‌کند در حالی که مصلحت‌سنجی در کنار حفظ عزت و حکمت معنا پیدا می‌کند.
به گزارش جهان، محمدحسین جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به بازداشت معلمان ایرانی در امارات و ضعف دستگاه دیپلماسی در حل کردن این مسئله گفت: سیاست خارجی ما باید بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باشد.
 
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ما امروز فقط مواجه هستیم که بخش مصلحت‌سنجی به کار گرفته می‌شود که قطعا این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند و عزت و حکمت باید در ابتدای اقدامات ما در برخورد با دیگر کشورها قرار گیرد.
 
جوکار با یادآوری برخورد عربستان در قبال فاجعه منا با اتباع ایرانی ادامه داد: در مسئله فاجعه منا برخورد جدی‌تری باید صورت می‌گرفت و لزومی نداشت که دستگاه دیپلماسی ما آنقدر ضعیف عمل کند که مقام معظم رهبری وارد موضوع شوند و با آن هشدار جدی خود به عربستان باعث به هوش آمدن سران آل‌سعود شده و همکاری‌ها آغاز شود.
 
وی اضافه کرد: امروز نیز دولت امارات در یک اقدام واهی معلمان ما را بازداشت کرده و متاسفانه از سوی دستگاه دیپلماسی برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه دستگاه سیاست خارجی کشور باید به مسئله بازداشت معلمان ایرانی جدی‌تر ورود کند، افزود: وزارت امور خارجه نباید بگذارد شان، جایگاه و حقوق مردم ایران و معلمان بازداشت‌شده در امارات پایمال شود.
 
جوکار با بیان اینکه امارات حقوق ملت و معلمان ما را نادیده گرفته اظهار داشت: ما از وزارت امور خارجه جدیت بیشتر از چیزی که هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم را انتظار داریم ولی متاسفانه در این کار مصلحت‌اندیشی انجام می‌شود که قطعا مصلحت‌اندیشی به تنهایی کار ما را جلو نمی‌برد.
 
وی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر دوست خطاب کردن مقامات عربستان گفت: در حالی که عربستان در کمال پررویی و درست در زمان تجاوز وحشیانه به یمن ما را متهم به دخالت در امور داخلی یمن می‌کند وزیر امور خارجه ما از اصطلاح «دوستان ما در عربستان» استفاده می‌کنند که این اصلا قابل پذیرش نیست.
 
نماینده مردم یزد با اشاره به اهمیت اتباع هر کشور برای مقامات آن گفت: به عنوان مثال اگر امروز یکی از شهروندان آمریکایی مانند جیسون رضاییان که جاسوسی و مجرم بودن او نیز اثبات شده در کشوری مانند ایران دستگیر شود می‌بینید که مقامات آمریکایی آزادی وی را دنبال می‌کنند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ولی این روزها شاهد هستیم که معلمان ما که برای فعالیت علمی و فرهنگی به امارات رفتند مورد توهین و بازداشت قرار می‌گیرند ولی وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی برخورد جدی انجام نمی‌دهد و این بازداشت هر روز طولانی‌تر می‌شود.
 
جوکار با تاکید براینکه دیپلماسی لبخند قطعا به جایی نخواهد رسید و همه جا کاربرد ندارد افزود: ما باید براساس چارچوب‌های جمهوری اسلامی با کشورهای هم‌پیمان و دوست به شکلی و با کشورهای متخاصم به شکل دیگری رفتار کنیم.
 
وی ادامه داد: دیپلماسی لبخند تنها برای دوستان ما کاربرد دارد و باید با کشورهایی که با ما رویه‌ای خلاف قواعد دوستی دارند مانند خودشان رفتار کنیم.
 
نماینده مردم یزد و صدوق خاطرنشان کرد: مثلا در برخورد با آمریکایی‌ها که فقط منطق زور را می‌فهمند باید با زبان زور حرف بزنیم و با کشورهایی نظیر امارات که درصدد دشمنی هستند رفتار متقابل را در پیش بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *