سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

ریشه های‌مشترک‌داعش‌و‌وهابیون‌عربستان

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 449983
تحلیلگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در یادداشتی به بررسی ریشه افراطی گری مورد تبلیغ وهابیت عربستان و شباهت های آن با اقدامات داعش پرداخت.
ریشه های‌مشترک‌داعش‌و‌وهابیون‌عربستان
به گزارش جهان، مهر به نقل از ایندیپندنت گزارش داد، رابرت فیسک خبرنگار و تحلیلگر انگلیسی در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت در محکومیت ویران ساختن آثار باستانی سوریه از سوی داعش نوشت: این اقدامات در اصل برگرفته از افکار وهابیت عربستان در تخریب آثار باستانی است.

وی در یادداشت خود با اشاره به تخریب قبرستان بقیع توسط وهابی ها اعتقاد خود را اینگونه بیان می کند که این گروههای افراطی تنها می توانند قبرستان های قدیمی و باستانی متعلق به محترم ترین افراد در سراسر طول تاریخ را تخریب کنند.

وی نوشت: تنها داعش و وهابیت می توانند بدون کوچکترین نگرانی سر انسانها را از تنشان جدا کنند و آثار ارزشمند تاریخی را اینگونه نابود کنند.

بر این اساس گروه داعش در سوریه در حال تخریب آثار باستانی در پالمیرا سوریه است.

هر چند هزاران رسانه خارجی به تخریب این آثار اعتراض کرده اند در اما هیچ رسانه ای به تخریب ساختمان های متعلق به خاندان پیامبر اسلام توسط آل سعود و وهابی ها کوچکترین اعتراض هم نداشته است.

خبرنگار انگلیسی با اشاره به آثار تاریخی ادیان مختلف نوشت: اگر فکر کنید که آثار روم باستان از آثار تاریخی اسلامی ارزش بیشتری دارد تفکر نژادپرستانه داشته اید.

سکوت در برابر نابودی اماکن اسلامی در برابر آل سعود به امری عادی تبدیل شده است چون آنها نفت و پول دارند و کسی جرات ندارد به آنها اعتراض کند.

رابرت فیسک می نویسد: اگر می خواهید ریشه کارهای داعش و گروههای افراطی دیگر مثل القاعده را درک کنید به تاریخ تشکیل وهابیت در عربستان مراجعه کنید و بعد متوجه خواهید شد که چگونه آنها از افراطی گری حمایت می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *