جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پلیس قضازدا را جایگزین پلیس مجری کنیم

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 449919
پلیس به جهت وظایفی که دارد عمدتاً امنیت‌محور است، اما پلیس کودکان حقوق‌محور خواهد بود و عمدتاً ارتباطش با کودکان لطیف‌تر است و حتی ممکن است تعداد زنانی که در این پلیس استفاده می‌شود، بیشتر باشد.
به گزارش جهان، رییس اداره مطالعات حقوقی و قضایی قوه‌قضاییه گفت: پیش‌نویسی لایحه پلیس اطفال توسط پژوهشگاه قوه قضاییه تهیه شده و تلاش بر این است که تا سه ماه آینده به مجلس ارسال شود.

سیدعلی کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، با اشاره به وضعیت لایحه پلیس اطفال اظهار کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که قوه قضاییه شش ماه بعد از تصویب این آیین، باید لایحه پلیس اطفال را تقدیم مجلس کند. پیش‌نویس این لایحه توسط پژوهشگاه قوه قضاییه تهیه شده و تلاش بر این است که تا سه ماه آینده به مجلس ارسال شود.

او ادامه داد: در این لایحه صحبت در مورد این است که پلیس اختیاراتی در زمینه قضازدایی از جرایم اطفال و نوجوانان بزه‌دیده و در معرض خطر داشته باشد و ساختار پلیسی ویژه‌ای در این زمینه به‌وجود آید تا به جای پلیس مجری، پلیس قضازدا وارد عمل شود. خوشبختانه اداره کل تدوین لوایح معاونت حقوقی قوه قضاییه تلاش‌های خوبی را با همکاری پلیس انجام می‌دهد که ساختار مناسبی داشته باشند. مطالعاتی هم به صورت تطبیقی بین کشورهایی که دارای پلیس اطفال هستند مانند نیوزلند، استرالیا و هند انجام شده است که از تجربه کشورهای دیگر استفاده کرده و الگوی خوبی برای پلیس اطفال طراحی کنیم.

قانون‌گذاری در قوه قضاییه تابع اصل خانواده‌محوری است

کاظمی در خصوص نحوه مداخله این پلیس و ورود آن به حریم خانواده‌ها گفت: این پلیس قطعاً وارد حریم خانواده نمی‌شود. در واقع پلیس اطفال، کمکی است برای این‌که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی رفع شوند. قانون‌گذاری در قوه قضاییه تابع اصل خانواده‌محوری است؛ یعنی کاری نکنیم که برای خانواده مشکل ایجاد کند. در برخی جرایم سبک مانند دزدیدن یک میوه توسط کودک، پلیس می‌تواند قبل از ورود کودک به دادگاه مشکل را حل کند؛ به این روند قضازدایی می‌گویند که فرد وارد فرآیند دادرسی نمی‌شود. پلیس در حال حاضر چنین اختیاری ندارد.

استفاده بیشتر از زنان پلیس در پلیس ویژه اطفال

رییس اداره مطالعات حقوقی و قضایی قوه‌قضاییه تصریح کرد: از دیگر کارهای این پلیس صحبت با خانواده کودکان بزه‌دیده، شاهد جرم و در معرض خطر بزه‌دیدگی و بزه‌کاری است. در مورد این کودکان پلیس سعی می‌کند فضایی را فراهم کند تا کودک در محیط بهتری زندگی کند. پلیس به جهت وظایفی که دارد عمدتاً امنیت‌محور است، اما پلیس کودکان حقوق‌محور خواهد بود و عمدتاً ارتباطش با کودکان لطیف‌تر است و حتی ممکن است تعداد زنانی که در این پلیس استفاده می‌شود، بیشتر باشد. به جهت این‌که زنان در ارتباط با کودکان، در مصاحبه، در رابطه با جامعه و حل مشکلاتی که ناشی از جرم است، می‌توانند راحت‌تر عمل کنند.

او میزان اثربخشی و به‌نتیجه‌رسیدن پلیس اطفال در ایران را بسیار زیاد دانست و گفت: جامعه ما جامعه پیشرفته‌ای است. برخی فکر می‌کنند به دلیل مشکلات جامعه نمی‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم، اما در مقایسه با بسیاری از کشورها، کشور ما دارای زیرساخت خوبی است و اگر بتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم، می‌توانیم شرایط بسیار خوبی را برای کودکان رقم بزنیم. مثلاً تعداد مددکاران اجتماعی که در کشور داریم رقم بسیار خوبی نسبت به کشورهای پیشرفته منطقه است. این ظرفیتی فوق‌العاده است که باید به‌درستی به‌کار گرفته شود. پلیس‌های خوبی داریم که باید درست به‌کارگیری شوند و آموزش‌های خوب داده شوند و بر این اساس، ما اگر قضات، پلیس و مددکاران خوبی در این سیستم به‌کار گیریم، نظام بسیار موفقی خواهیم داشت و در چند سال آینده می‌توانیم الگویی در بحث دادرسی ویژه اطفال باشیم، اما نباید دچار خودکم‌بینی شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *