شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

واهمه آمریکا از قدرت‌یابی ارتش چین

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 449355
در گزارش ۴۳۰ صفحه‌ای یک اندیشکده معتبر آمریکایی با تاکید بر رشد فزاینده ارتش چین آمده است: آمریکا برای مقابله با تحرکات چین در منطقه باید به جای تمرکز بر ناوهای هواپیمابر در ساخت پایگاه‌های مستحکم همت گمارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اندیشکده آمریکایی «رند» اخیرا در گزارشی ۴۳۰ صفحه‌ایی نوشت: ارتش چین قادر در به چالش کشاندن آمریکا است و بر اساس ارزیابی‌ها نیروهای مسلح آمریکا در نبردی فرضی مقابل چین به طور قابل توجهی به دردسر خواهند شد.

در بخشی از این گزارش آمده است، ارتش جمهوری خلق چین در ۲ دهه گذشته تنها از لحاظ کمیت بالا بود. هر چند که ارتش این کشور در برهه فعلی نیز دارای نقاط ضعفی از لحاظ مهارت عملیاتی است اما این کشور به سرعت در حال پر کردن شکاف‌های موجود است.

در این گزارش که از سوی ۱۴تحلیلگر ارشد نوشته شده در زمینه دو عرصه حمله چین به تایوان و فعالیت‌های این کشور در دریای چین جنوبی آمده است: یکی از کلیدی‌ترین یافته‌ها اشتیاق چین در گسترش قابلیت‌های نظامی خود از سال ۱۹۹۶ به این سو است. ارتش چین مانند ارتش آمریکا نفوذ ژئو پلتیکی نداشته اما قادر به تشکیل به دفاع مستحکم است. هرچند که امر این برای ارتش آمریکا یک مزیت می‌باشد اما سرعت چین در بهبود قابلیت‌های خود قابل توجه است.

در گزارش اندیشکده رند به سیاستگذاران آمریکایی با توجه به برنامه‌ریزی‌های نظامی چین و عملیات بالقوه آن‌ها در اقیانوس آرام هشدار داده شده و تاکید شده است که آن‌ها با ایجاد پایگاه‌های مستحکم و تاکید کمتر بر تمرکز بر ناوهای هواپیمابر بزرگ تلاش نمایند. همچنین دولت‌های غربی و تحلیلگران باید آشکارا اعلام کنند هرگونه تهاجم از سوی چین برای این کشور خطر فوری دارد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: آمریکا نگران رشد سریع قابلیت‌های نظامی چین و فعالیت‌های آن‌ها است. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ماه مه سال جاری در این زمینه اعلام کرده بود که پیشرفت‌های چین در زمینه فن‌آوری باعث کاهش برتری فن‌آوری نظامی آمریکا شده و همچنین بودجه دفاعی چین نیز افزایش ۹.۵درصدی داشته است.

در اوائل ماه سپتامبر سال جاری نیز دولت چین به مناسبت پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم ۱۲ هزار نیروی نظامی را در نزدیک میدان تیانامن برای رژه به صحنه آورد و جدید‌ترین جنگ افزارها، خودروهای زرهی و جنگنده‌هایش را به نمایش گذاشت. چین در این رزمایش پهپادهای جدید شبیه به پهپادهای آمریکا که قادر به پرواز عمودی از عرشه ناوهای هواپیمابر هستند را نیز به نمایش گذاشت.

در خاتمه این مطلب با اشاره به فعل و انفعال‌های جدید نظامی چین در منطقه و عدم توجه به درخواست قدرت‌های غربی آمده است : ارتش چین اخیرا به طور قابل توجهی در دریای چین جنوبی فعال شده و تصاویر ماهواره‌ای مرکز مطالعات بین‌المللی آمریکا نشان می‌دهند چین باوجود تعهد در عدم انجام عملیات ساخت و ساز نظامی در منطقه و در ماه اوت سال جاری ، مجددا آن‌ها را از سر گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *