دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

سایه رکودبر رتبه جهانی دانشگاه‌ها‌ی‌ایران

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 447459
دانشــگاه هــای ایرانــی سالهاســت در رتبه بندیهــای دانشــگاهی، رتبــه نازلی دارند و کار به جایی رسیده که وقتی دانشگاه‌های ایرانی در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر در یکی از رتبه بندی‌ها قرارمی گیرند، از ایــن اتفاق به عنوان یــک موفقیت نام برده می‌شود!.
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، دو دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جا گرفتند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران با رتبه ای بهتر از ســال قبل در دامنه ۲۰۱-۳۰۰ و دانشگاه شریف با خیزشی آرام و برای اولین بار با قرار گرفتن در دامنه ۴۰۱-۵۰۰ به جمع دانشگاه‌های برتر اضافه شد.

مجموع بررسی رتبه بندی‌های معتبر نشان می‌دهد، دانشگاه های آسیایی به خصوص در کشورهایی مانند، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، چین ، هنگ کنگ و... سرعت بالایی در ارتقای جایگاه خود در رتبه بندی‌ها دارند و دانشــگاه‌های ایرانی هنوز به حرکت لاک پشتی خود ادامه می‌دهند.

جدید‌ترین نتایج رتبه بندی تایمز نشان می‌دهد، پس از سال‌ها دو دانشــگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.

براساس نتایج بررسی‌های پایگاه رتبه بندی تایمز، رتبه بندی دانشــگاه‌های برتر دنیا ۱۳ شاخص عملکرد را برای فراهم کردن مقایسه‌های متعادل و جامع در نظر گرفته اســت که این شیوه مورد پذیرش دانشجویان، شخصیت‌های آکادمیک و روسای دانشگاه‌ها قرار دارد.

آنچه که بیشتر از همه در این رنکینگ به چشم می‌آید، این است که قاره آسیا در این رنکینگ همچنان به رشد خود ادامه داده به نحوی که از این قاره۱۲ دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

از ایران دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در رتبه بندی دانشــگاه هــای جهان بر اســاس شاخصهای تعیین شده در پایگاه تایمز در جایگاه‌های یک تا ۴۰۰ قرار گرفته اند.

بر اساس نتایج بررسی‌های پایگاه رتبه بندی تایمز به ترتیب موسسه فناوری کالیفرنیا با ۳/۹۴ متیاز، دانشگاه هارواردبا ۹۳.۳ امتیاز و دانشگاه آکســفورد از انگلیس با ۹۳.۲ سه رتبه برتر را کسب کرده اند.
از ۱۰۰دانشگاه از قاره اروپا ۳۴ دانشگاه در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان حضور دارد که ۱۱ دانشگاه از انگلیس است.

دانشگاه‌های برتر قاره آمریکا به ایاالت متحده آمریکا و کانادا تعلق دارد و از این قاره ۴۹ دانشگاه در جمع و ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

نکته قابل توجه در این رنکینگ ، حضور ۱۲دانشگاه آســیایی در بین ۱۰۰دانشــگاه اول این رنکینگ است.

بالاترین رتبه‌ها مربوط به دانشگاه توکیو و دانشگاه سنگاپور است که دانشگاه توکیو با امتیاز ۷۶.۱رتبه ۲۳ را همانند سال گذشته و دانشگاه سنگاپور با امتیاز ۷۳.۳ رتبه ۲۵ را با یک پله صعود در بین دانشگاه‌های برتر به دست آورده اند.

رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی همچنین این پایگاه ۱۰۰دانشگاه برتر کشورهای آسیایی را هم به ترتیب اعالم کرده که دانشگاه‌ها با فاصله امتیازی کم از هم رتبه بندی شــده اند.

سهم ایران نیز در بین ۱۰۰دانشگاه برتر آسیایی ۳ دانشگاه بوده است. دانشگاه صنعتی شریف در رنکینگ دانشگاههای آســیایی رتبه ۳۷ را بعد از دانشگاه پکن و قبل از دانشگاه تایوان با ۳۸.۸ امتیاز به دست آورده است.

دانشگاه تهران نیز با امتیاز برابر ۲۶.۶ با کشور تایوان رتبه ۸۳ را به دست آورده است. بعد از دانشگاه تهران تایمز رتبه ۸۴ را به هیچ دانشگاهی اختصاص نداده است و رتبه ۸۵با ۲۶.۲ امتیاز را دانشگاه صنعتی اصفهان به دست آورده است.

رتبه بندی شانگهای علاوه بر رتبه بندی تایمز، نتایج جدیدترین بررسی یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های دانشگاهی یعنی رتبه بندی شانگهای ، نشان می‌دهد،

دو دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جا گرفتند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران با رتبه ای بهتر از ســال قبل در دامنه ۲۰۱-۳۰۰ و دانشگاه شریف با خیزشی آرام و برای اولین بار با قرار گرفتن در دامنه ۴۰۱-۵۰۰ به جمع دانشگاه‌های برتر اضافه شد.

رتبه بندی شانگهای از ســال ۲۰۰۳میالدی آغاز به کار کرده و توسط دانشگاه جیاتانگ شانگهای، منتشر می‌شود که این دانشگاه ۵۰۰دانشــگاه تراز اول جهان را بر اساس معیارهای روشــن و داده‌های قابل اعتمــاد رتبه بندی می‌کند.

شــانگهای بر اساس ۴شــاخص اصلی کیفیت آموزش، کیفیت دانشکده، خروجی تحقیقات و عملکرد سرانه دانشگاه‌های برتر را از دیگر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند.

در کیفیت آموزش دانش آموختگان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال‌های المپیاد می‌شوند رتبه دانشگاه را ارتقا می‌دهند.

این شاخص ۱۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را به خود اختصاص می‌دهد.

شاخص کیفیت دانشگاه نیز از دو قسمت تشکیل می‌شــود که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی را تشکیل می‌دهند، کارکنان یک موسســه که برنده جوایز نوبل یا مدال‌های المپیاد می‌شوند و پژوهشگرانی که در ۲۱حوزه موضوعی گسترده بسیار پراستناد می‌شوند.

خروجی تحقیقات نیز از دو قســمت تشــکیل شده که هــر کــدام ۲۰درصــد از وزن رتبــه بندی شــانگهای را تشــکیل می‌دهــد. مقــاالت چــاپ شــده در علم و طبیعت و مقاالت نمایه شــده در نمایه نامه اســتنادی علوم و نمایــه اســتنادی علــوم اجتماعــی. عملکرد علمی یک موسســه در طول یک ســال نیز ۱۰درصد از وزن این رتبــه بندی را به خــود اختصــاص می‌دهد.

دانشگاه تهران که سال گذشته در دامنه ۴۰۰-۳۰۱ قرار گرفته بود امسال رشــد ۱۰۰پله ای داشته است. و بعد از دانشگاه آلمان و دانمارک و باالتر از دانشگاه ژاپن و آفریقای جنوبی در دامنه ۳۰۰-۲۰۱قرار گرفته است. نکته مهم این رتبه بندی و تفاوت آن با سال قبل اضافه شدن یک دانشگاه ایرانی دیگر بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه شریف امسال در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ قرار گرفته است.

نســخه ایرانی رتبه بندی دانشــگاه‌ها برای کشور‌های اسالمی با این حال، پیش از این نیز نســخه ایرانــی رتبه بندی دانشگاههای کشور منتشر شد.

این رتبه بندی‌ها تقریبا دانشگاه هایی را در خود جای داده است که جایگاهی در رتبه بندیهای دانشگاهی بین المللی ندارند.

دانشگاه تهران که از رتبه ۸۳میان دانشگاه‌های برتر آسیایی تنزل کرده و بر اساس آخرین رتبه بندی تایمز هایراجوکیشن رتبه ای میان ۱۰۰دانشگاه برتر آسیا نداشت، رتبه نخست میان دانشگاه‌های جامع و دانشگاه‌های کشورهای اسلامی به دست آورده است.
نکته مهم این است که باید روند رشد علمی در دانشگاه‌های کشور شتاب بگیرد و دلمان را به این حرکت لاک پشتی خوش نکیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *