دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
«رأی الیوم» بررسی کرد؛

آل‌سعود از انکار و طفره رفتن دست بردارد

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 446959
یک رسانه عرب زبان با اشاره به فاجعه منا بر ضرورت دست برداشتن حکام سعودی از لجاجت و عنادورزی تاکید کرد و ادامه این سیاست را دارای نتایج منفی برای آل سعود دانست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پایگاه «رأی الیوم» در مطلبی با اشاره به حادثه اخیر منا که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج منجر شد، نوشت: در حال حاضر درخواست ها برای تحقیق پیرامون حادثه منا و اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی در اماکن مقدس از جمله در مکه افزایش یافته است. با این وجود نکته جالب توجه این است که این خواسته تنها توسط ایران به عنوان یک کشور شیعی مطرح نشده، بلکه دیگر کشورهای سنی هم پیمان عربستان سعودی خواستار تحقیق در این خصوص هستند.

این روزنامه تصریح کرد: شدیدترین انتقادات در این زمینه توسط «محمد علی شاهین» نایب رئیس حزب «عدالت و توسعه» ترکیه مطرح شد که گفت: «حتی ترکیه هم می تواند مراسم حج را بهتر از عربستان سعودی اداره کند». وی همچنین با طرح این سؤال که آیا می توان کشته شدن هزاران نفر از حجاج را در نتیجه قضا و قدر دانست، تأکید کرد: «این حادثه در نتیجه سهل انگاری مقامات سعودی رخ داده است نه قضا و قدر».

نایب رئیس حزب «عدالت و توسعه» که در اتخاذ مواضع در قبال حادثه منا شجاع تر از رجب طیب اردوغان به نظر می رسد، همچنین می گوید: «اماکن مقدس متعلق به تمامی مسلمانان است و کشورهای اسلامی باید به منظور بررسی نحوه برای تأمین امنیت و تضمین سلامت حجاج نشست مشترک برگزار کنند».

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: نظارت کشورهای اسلامی بر اماکن مقدس به ویژه در شهر مکه خط قرمز عربستان سعودی است و مقامات این کشور تحت هیچ شرایطی اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد. بدون شک مقامات سعودی همانگونه که در گذشته با چنین طرحی مخالفت کرده اند، در آینده نیز قاطعانه آن را رد خواهند کرد. با این وجود، وقوع چنین حوادث فاجعه آمیزی در جریان مناسک حج ـ آن هم به صورت مکرر ـ مقامات سعودی را از تأمین نازل ترین سطح امنیت برای حجاج عاجز می سازد؛ و این مسأله درست چیزی است که موجب می شود مقاومت مقامات سعودی در مقابل طرح نظارت کشورهای اسلامی بر مناسک حج تضعیف شود.

این رسانه همچنین تصریح کرد: به نظر نمی رسد که مقامات سعودی حتی اجازه حضور نمایندگانی از کشورهای اسلامی در کمیته حقیقت یاب برای بررسی علت وقوع فاجعه منا را بدهند. علت مخالفت مقامات سعودی این نیست که آنها به دنبال مخفی کردن اطلاعات پیرامون حادثه منا هستند، بلکه تصور می کنند حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در کمیته حقیقت یاب، موجب تشکیک در شفافیت و درستی تحقیقات آنها در این زمینه می شود.

روزنامه «رأی الیوم» همچنین می نویسد: فاجعه منا و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج ضربه سختی را بر پیکره آل سعود وارد آورده و این خاندان را در شرایط بسیار سختی قرار داده است. زیرا از یک سو با وجود گذشت شش ماه از جنگ تمام عیاری که علیه یمن آغاز کرده اند، به هیچ یک از اهدف خود نرسیده و از سوی دیگر، پروژه آنها برای مبارزه با اسد و سرنگون کردن دولت وی در سوریه تقریبا با شکست مواجه شده است. شکست این پروژه در حالی است که حتی آمریکا، ترکیه و کشورهای غربی از سرنگونی دولت سوریه ناامید شده و عقب نشینی کرده اند. آنها ـ هرچند به صورت موقت ـ اما به مشروعیت بشار اسد اعتراف کرده و خواستار مذاکره با وی شده اند.

این رسانه نوشت: عربستان سعودی به صورت جدی نیازمند بازنگری سیاست ها و مواضع خود چه در یمن و سوریه و چه در مسائل مربوط به اداره امور حج است. رهبران آل سعود باید بدانند که تجدیدنظر در این سیاست ها برای آنها عیب نبوده، بلکه ادامه این سیاست ها و مواضع برای آنها عیب به شمار می رود. سعودیها باید نیم نگاهی هم به اطرافیان خود بیاندازند تا ببینند که ترکیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی در حال دست کشیدن از سیاست های خود در سوریه هستند.

روزنامه «رأی الیوم» در بخش پایانی مطلب خود خطاب به مقامات سعودی می نویسد: پیش گرفتن سیاست «کید و انکار» نتایج معکوسی را در بر خواهد داشت و موفقیت ازآن کسی است که از اطرافیان خود درس بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *