سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
كارشناس لبناني؛

معرفي سه عامل اصلي حادثه منا

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 446976
تحلیلگر لبناني مسائل راهبردی منطقه سه عامل اصلی را باعث بروز فاجعه دلخراش منا دانست.
به گزارش جهان، "امین حطیط " کارشناس و تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با تسنیم به فاجعه جان باختن حدود ۲ هزار نفر از حجاج خانه خدا اشاره کرد و در این باره تاکید کرد، دلیل اصلی حوادث روی داده در موسم حج و حادثه منا ناتوانی سعودی‌ها در اداره توده‌های مردمی در این مراسم است. ما هرساله شاهدِ ورود بیش از ۲۰ میلیون زائر به کربلا در عراق و در ایام محرم هستیم اما هرگز شاهد وقوع این‌گونه حوادث نبوده‌ایم، در مقابل عربستان با وجود بهره‌مندی از امکانات بسیار گسترده توانایی اداره حدود دو میلیون حجاج را ندارد.

وی افزود: با وجود تعداد کمتر حجاج نسبت به زائران کربلا، که حدود دو میلیون نفر هستند و حضور آنان در یک منطقه بیابانی مدیریت سکونت و عبور و مرور آنان کار دشواری نیست.

این تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه سه عامل اصلی را باعث بروز این فاجعه دلخراش دانست و گفت: اولین دلیل محدودیت توانایی‌های امنیتی و فکری نیروهای سعودی است، سعودی‌ها به جای تشکیل کمیته‌های حرفه‌ای و متخصص برای اداره امور حج، تنها بر تصمیم گیری‌های فردی و آنی تکیه دارند.

وی به دومین دلیل در بروج این فاجعه اشاره کرد و نبود امکانات لازم برای رسیدگی به زائران را از دیگر عامل اصلی بروز چنین فاجعه‌ای دانست و افزود: در موسم حج تجهیزات امنیتی به میزان کافی در دسترس نیستند برای نمونه در روزهای حج به بیش از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیاز است که در مناطق مختلف مستقر شده باشند، همچنین به بالگردهای امداد نیاز است. در موسم حج به دستگاه‌های هشدار و بلندگوهایی که هنگام شلوغی حجاج را راهنمایی کند نیازمندیم اما عربستان این موارد را فراهم نکرده است.

به گفته حطیط ، عربستان واقعاً جان و سلامتی حجاج را سبک می‌شمارد اگر حوادثی یک بار روی می‌داد، می‌توانستیم آنها را حادثه بخوانیم اما اینکه "بارها و بارها" شاهد بروز حادثه این چنینی برای حجاج باشیم، این نشان دهنده ناتوانی واقعی سعودی‌ها در اداره حج است.

وی با اشاره به اهمال رژیم سعودی در صدور روادید برای زوار گفت: مورد سوم این مسئله است که عربستان در صدور روادید برای حجاج اهمال کرده و آنها را در آخرین ساعت‌ها صادر می‌کند این مسئله باعث ازدحام حجاج در فرودگاه و در اماکن مقدس می‌شود در صورتی که سعودی‌ها باید با صدور زودتر روادید از چنین ازدحامی جلوگیری کنند.

امین حطیط سوء مدیریت سعودی را عامل اصلی چنین فاجعه‌ای بر شمرد و تاکید کرد، کل مسئله سوء مدیریت، عدم برنامه‌ریزی [به موقع و دقیق] و نبود نظارت و کم کاری در تمامی زمینه‌ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *