يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲

واکنش قابل تامل یک رسانه غربی به بازدید آمانو از پارچین

پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 446370
پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: افشای اسرار هسته ای سایت پارچین آغاز شده است.
واکنش قابل تامل یک رسانه غربی به بازدید آمانو از پارچین
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی مدعی شد: افشای اسرار هسته ای سایت پارچین آغاز شده است.بیش از سه سال است که تبلیغات شدید، خیالاتی را درباره سیلندر فولادی برای انجام آزمایشهای انفجاری واقع در سایت نظامی پارچین در ایران ایجاد کرده است.

در این گزارش ادعا شده است: ایران مانع از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این سایت بود و سعی می کرد فعالیتهای هسته ای تسلیحاتی گذشته اش را هم مخفی نگه دارد. اکنون ایران با بازرسی آژانس از این سایت موافقت کرده است. البته داستانی که با انگیزه سیاسی درباره آزمایش در سایت پارچین گفته شده کم کم روشن می شود.

بر این اساس، «یوکیا آمانو» دبیر کل آژانس روز دوشنبه وارد این ساختمان شد و گفت هیچ تجهیزاتی [مربوط به آزمایش مواد انفجاری] در آنجا پیدا نکرده است. این موضوع مهمی است اما رسانه ها چندان آن را پوشش ندادند. بیشتر رسانه ها توجه خود را به این امر معطوف کردند که به ایران اجازه داده شده تا تحت نظارت تکنیسین های آژانس و نه بازرسان، کار نمونه برداری را انجام دهد.

در این گزارش همچنین ادعا شده است: اولین توصیف از اتاق انفجار در پارچین در گزارش آژانس در اوایل نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. کمتر از دو هفته بعد از انتشار خبر مربوط به سیلندر فولادی پارچین در رسانه ها، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامی که نامش فاش نشده بود مدعی شد به نظر می رسد ایران تلاش می کند تا آثار و شواهد مربوط به تحقیقات هسته ای در پارچین را از بین ببرد و پاکسازی کند؛ هدف این بود که بگویند ایران سیلندر و مواد هسته ای را از آنجا به مکان دیگری برده است.

میدل ایست ای ادعا کرد: اگر این مسئله صحت داشته باشد این امر می تواند مدرک محکمی برای گناهکار بودن ایران و فریب کاری اش باشد. اما مشکلی که در این ادعا وجود دارد این است که دو کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی که تصاویر هوایی از پارچین را بررسی می کردند گفتند گزارش مربوط درست بوده است. آنها گفتند این که فعالیتهایی بیشتر از حد معمول در آن زمان در این سایت انجام شده صحت دارد.

بر این اساس، «جان کربی» سخنگوی وقت پنتاگون گفته است موردی که نشان دهنده مشروعیت و توجیه پذیری این نگرانی ها باشد ندیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *