دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
پس از حضور در مجلس سنا؛ حالا نوبت به مجلس ایران رسید

‫آمانو برای پاسخ به سؤالات نمایندگان ملت ایران، به ‫کمیسیون ویژه بررسی برجام‬ می‌رود‬

+اسامی همراهان
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 445412
نماینده و سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد.
‫آمانو برای پاسخ به سؤالات نمایندگان ملت ایران، به ‫کمیسیون ویژه بررسی برجام‬ می‌رود‬
گروه سیاست جهان نيوز: علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام، با اشاره به درخواست کتبی این کمیسیون از وزارت امور خارجه برای حضور یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: براساس اعلام وزارت امور خارجه به کمیسیون برجام، مقرر شده آمانو ساعت ۱۴ بعدازظهر در جلسه کمیسیون برجام حضور یابد.

زاکانی رئیس کمیسیون برجام مجلس چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به محمدجواد ظریف خواستار دعوت رسمی این وزارتخانه از آمانو برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام شده بود.

در این نامه تاکید شده بود: «در این جلسه حساسیت نمایندگان درباره نحوه عملکرد، بازرسی ها و مسئولیت‌های خطیر آژانس به طور مستقیم با آمانو مطرح خواهد شد. علاوه بر این مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که چندی پیش در کنگره آمریکا - که دشمن ملت ایران است -حضور یافته بود با حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام، پاسخگوی سوالات نمایندگان مردم ایران نیز بوده و از نزدیک با نقطه نظرات اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام آشنا شود».

امروز نیز زاکانی در نامه ای به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خواستار ارائه اسناد ۲ توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، که پس از دست یابی به توافق نهایی هسته ای در وین بین صالحی و یوکیو آمانو به امضا رسید، به کمیسیون ویژه برجام شد.

البته سید محمد جواد رسولی مدیرکل امور مجلس و قوانین وزارت امور خارجه حضور آمانو در جلسه کمیسیون ویژه برجام را از ساعت ۱۴ الی ۱۵ اعلام کرد.

چه کسانی آمانو را برای حضور در کمیسیون ویژه برجام همراهی می کنند؟!

به گزارش جهان، وی از ساعت ۱۴ به همراه ۵ همراه خارجی خود، قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و نجفی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی و حسین ذاکری معاون اداره امور مجلس وزارت خارجه در کمیسیون حضور خواهند یافت.

دعوت رسمی از آمانو برای حضور در سنا

پیش از این در خبرها آمده بود که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توضیح در خصوص توافق هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به ۱+۵ به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دعوت شده است.

یک منبع دیپلماتیک ضمن ارائه این خبر به رویترز، گفته بود که آمانو با نگاه مثبت در حال بررسی این دعوت است.

اگر آمانو به سنا برود، باید دعوت مجالس سایر کشورها را نیز بپذیرد

رضا نجفی نماینده و سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: اینکه مجلس یکی از کشورهای عضو آژانس از مدیرکل دعوت کند و آمانو این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد, جزو اختیارات خود مدیرکل است.

وی گفت: احتمالا وی در حمایت از برجام و در راستای کمک به تصویب توافق در کنگره این دعوت را پذیرفته است.

نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: با توجه به اینکه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس دعوت جمعی از سناتورهای سنای امریکا را پذیرفته قاعدتا اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از ایشان دعوت کند وی باید چنین دعوتی را بپذیرد.

نجفی افزود: اما قطعا توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همانطور که در بحث های کنگره هم معلوم شد متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است و لذا قطعا در اختیار نمایندگان سنای آن هم نمی تواند قرار بگیرد. آژانس می داند که افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را کاملا برای آژانس روشن کرده است.

نماینده ایران در آژانس گفت: در هر صورت ما یک نقشه راهی توافق کرده ایم که اجرای آن جزیی از برجام نیست و لذا حتی اقدامات ما و آژانس قبل از تصویب برجام در کنگره شروع شده است.

تایید خبر حضور آمانو در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

چندی بعد؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد که یوکیا آمانو مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی به واشنگتن سفر می کند و با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده بود که یوکیا آمانو بنا به دعوت نامه‌ای از سوی سناتورهای آمریکا به واشنگتن سفر می‌کند و تصمیم دارد در تاریخ ۵آگوست(۱۴ مرداد) با آنان دیدار کند.  در این نشست درباره نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی و نظارت بر اقدامات مرتبط با فعالیت هسته ای بر اساس برنامه اقدام مشترک توافق جامع گفت وگو شد.

این درحالی است که رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در دوم مردادماه) با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس رسما نسبت به سوء استفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *