جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
ایزدی در واکنش به بازدید آمانو از سایت پارچین:

مگر آمانو بیکار است که «تشریفاتی» از پارچین بازدید کند؟

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 446050
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه عدم شفافیت دولت در نوع تعامل با آژانس به نفع کشور نیست، گفت: مگر آمانو بیکار است که «تشریفاتی» به سایت نظامی ما بیاید و از آنجا بازدید کند؟! این در حالی است که بازدید از مراکز نظامی جزء خطوط قرمز مذاکرات بوده است.
مگر آمانو بیکار است که «تشریفاتی» از پارچین بازدید کند؟
به گزارش جهان، فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تناقض‌گویی‌ها درخصوص بازدید آمانو از پارچین، گفت: ایران و آژانس در وین یک توافقی را امضا کردند که بخشی از آن برملا شده و بخش‌هایی از آن هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد دولت همه جزئیات توافق با آژانس را ارائه نداده ‌است.

وی افزود: اولین اتفاقی که خوب است بیفتد، ارائه تمام مدارک مرتبط با آژانس پیرامون برجام به مجلس است چرا که مجلس در حال بررسی برجام است و ارائه این سند به تصمیم‌گیری بهتر در این خصوص کمک می‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید براینکه آژانس نقش ویژه‌ای در برجام دارد، گفت: ایران براساس مفاد برجام باید به یک سری وظایفش عمل کند تا آژانس آن را راستی‌آزمایی کند . اگر ما سابقه آژانس در قابل ایران را مرور کنیم، نشان می‌دهد مسیر پیش‌روی ما مسیر راحتی نخواهد بود.

ایزدی تصریح کرد: قطعاً ما در ادامه با آژانس درگیر خواهیم بود، چه برای روز اجراء که بحث راستی‌آزمایی است و چه برای ماه‌ها و سال‌های آینده، چرا که ما پروسه‌ای را مشخص کردیم که ۱۰ سال آینده نتیجه آن مشخص می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نوع تعامل دولت با آژانس باید شفاف باشد، گفت: متأسفانه ما این شفافیت را در دولت نمی‌بینیم. آمانو به ایران می‌آید و به سایت‌های نظامی ما می‌رود و اقداماتی را انجام می‌دهد که مشخص نیست.

وی در همین خصوص گفت: وقتی این موضوع از سخنگوی سازمان انرژی اتمی سؤال می‌شود از اینکه در مدت حضور آمانو چه اتفاقی افتاده می‌گوید من با آمانو نبودم و نمی‌دانم! چرا این فرد مسئول نباید اطلاع داشته باشد؟

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: حالتی که دوستان در دولت دارند، از اینکه نسبت به تعهداتی که کشور داده و نسبت به عملکرد طرف مقابل شفاف نیستند، به نفع کشور نیست. نوع عملکرد امروز آژانس شاخص سنجش عملکرد آن در آینده است.

ایزدی تصریح کرد: عدم شفافیت دولت در نوع تعامل با آژانس نه تنها کمکی به تصمیم‌گیری نمایندگان درخصوص برجام نمی‌کند، بلکه این تصمیم‌گیری را دچار مشکل هم می‌کند.‌ چرا که تعهداتی که در برجام برای ما وجود دارد فراتر از عمر دولت کنونی است.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران معتقد است بجای پنهان‌کاری که متأسفانه درخصوص برجام وجود دارد، نیاز به شفافیت بیشتری است تا نمایندگان مجلس با آگاهی بیشتر درخصوص برجام تصمیم‌گیری کنند.

وی در ادامه با اشاره به خطوط قرمز مذاکرات، گفت: ما در مذاکرات یکسری خطوط قرمز داریم ازجمله عدم بازرسی از سایت‌های نظامی. حال مگر آمانو بیکار است که تشریفاتی به سایت نظامی ما بیاید و از آنجا بازدید کند!

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: متأسفانه پاسخ صحیحی از طرف دولت درخصوص ابهامات وجود ندارد که این وضعیت به کشور ضربه می‌زند، چرا که برجام فراتر از دولت است و تأثیرات آن بر سیاست داخلی و خارجی فراتر از این دولت خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *