سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

امروز کجای توسعه صنعتی قرار گرفته ایم؟

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 445316
با بررسی سیر تاریخی در صنعت کشور در می‌یابیم که از همان اوایل انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای به توجه به صنعت و تولید ملی داشته اند و باید دید که هم اکنون در کجایی توسعه صنعتی قرار گرفته ایم آیا دستگاه‌های مسئول توانسته اند که انتظارات را برطرف کنند؟
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، بدون تردید دولت به عنوان دستگاه اجرایی سهم بسیار فراوانی در مسیر توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند و مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قوانین می‌تواند این مسیر پر فراز و نشیب را هموار کند.

توجه به کار و توسعه اقتصادی از همان روز اول انقلاب اسلامی مورد توجه مسئولان نظام به خصوص حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفت.

تولید ملی و اشتغال زایی نیز در گروی همین توسعه اقتصادی قرار دارد و توسعه اقتصادی در گروی توسعه صنعتی بوده که بارها مورد توجه امام (ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

با بازخوانی فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت کار و تلاش در می‌یابیم که رهبر انقلاب پیشرفت و موفقیت کشور را در کار و تلاش و همچنین همت مسئولان می‌دانستند.

حضرت امام(ره) دوری از حاشیه را ملاک قرار داده اند و بر کار تاکیدات ویژه ای داشتند.

امام خمینی(ره) در فرازهایی از فرمایشات خود که در جلد ۱۲- صفحه ۴۱ صحیفه، به آن اشاره شده، فرموده اند: «...ایران امروز محتاج به کار است. حتى من این اجتماعاتى که در اینجا و در بیرون منزل مى‏شود خیلى صحیح نمى‏دانم. براى اینکه نباید اینها از کار دست بردارند و همه‏اش باب تظاهر باشد. تظاهر البته در پیشرفت امور مملکت یک تقویت روحى مى‏کند، لکن دائمى نباید باشد. باید کار بکنند مردم. کشاورز مشغول کشاورزى باشد. آنهایى که کارخانه دارند مشغول تولید باشند. صنایع کوچک و بزرگ مشغول کار باشند. افراد خودشان را موظف بدانند که امروز مملکت احتیاج دارد. یک مملکتى که الآن اقتصادش شکست خورده است محتاج است. نگذارند که این احتیاج باقى باشد که ما در هر چیزمان که آن رژیم ما را مبتلا کرد به وابستگى این ادامه پیدا کند...»

این فرمایشات امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی صورت گرفت که کشور میراث دار خرابی‌های فراوان از دوره طاغوت بود و فقط ظاهری از اقتصاد و صنعت در کشور وجود داشت.

شاه معدوم که بیش از هر چیز روی فروش نفت و اداره مملکت از طریق درآمد‌های نفتی حساب باز کرده بود، صنعت کشور را بکلی یا در اختیار غربی‌ها به خصوص آمریکا گذاشته و یا توجهی به تولید ملی و خودکفایی در این حوزه وجود نداشت.

ایران کشوری وابسته به غرب قلمداد می‌شد که اگر در خدمت اهداف آنها حرکت نمی‌کرد، به سرعت و براحتی اقتصاد کشور دچار مشکل و نابودی می‌شد.

بر همین دلیل بود که امام خمینی(ره) در بخش دیگری از بیانات خود در جلد۲۱ صفحه۴۳۳ صحیفه، فرمودنده بودند: «.... و بدانید مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگى عمر را بگذرانید قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد...»

تاکید امام( ره) بر خودکفایی و استقلال همه جانبه در کشور بعد از ایشان، از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری نیز ادامه یافت.

در دهه اول انقلاب، ایران در کش و قوس جنگ تحمیلی قرار داشت و کمتر امکان توجه به توسعه صنعتی در کشور وجود داشت. اما بعد از آن در دوران سازندگی و ساخت و ساز در کشور، تحولات چشمگیری در توسعه صنایع پایه صورت گرفت و در طول این مدت مقام معظم رهبری بار‌ها در مناسبت‌های مختلف، نقشه راه را نشان دادند.

اینکه بیانات مقام معظم رهبری تا چه اندازه در توسعه صنعتی کشور مورد توجه قرار گرفته؟ از نکات بسیار مهم است که باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد و بینیم که در ابتدا چه می‌خواستیم و الان در کجای راه هستیم.

نظام اسلامی و فقر

«نظام اسلامی، یک جامعه فقیر نمی‌خواهد. یک ملت فقیر و یک درآمد عمومی ناچیز نمی‌خواهد. از ثروتها استفاده می‌کند؛ علم را پیشرفت می‌دهد، منابع زیرزمینی را استخراج می‌کند، انسانها را به رشد عقلانی می‌رساند، تجارت می‌کند و صنعت راه می‌اندازد. تاریخ اسلام نشان داد که اسلام به برکت همین احکام نورانی، در یک دوره طولانی، صاحب علم و صنعت در کلّ جهان بوده است.»
بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ۱۲/۵/۱۳۷۶

علم و صنعت

«علم مجرد و به تنهایی هم کافی نیست؛ علم را باید وصل کنیم به فناوری، فناوری را باید وصل کنید به صنعت، و صنعت را باید وصل کنیم به توسعه‌ی کشور. صنعتی که مایه‌ی توسعه و پیشرفت کشور نباشد، برای ما مفید نیست؛ علمی که به فناوری تولید نشود، فایده‌ای ندارد و نافع نیست. وظیفه‌ی دانشگاهها سنگین است؛ وظیفه‌ی آموزش و پرورش سنگین است؛ وظیفه‌ی مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهشی سنگین است.»
۱/۱/۸۵ دیدار با زائران حرم رضوی

«نکته‌ای که من از اوّل روی آن تکیه کردم و هنوز هم به طور کامل تحقّق پیدا نکرده، مسئله‌ی پیوند علم و صنعت، دانشگاه و صنعت، مراکز تحقیقی و صنعت است؛ که خب البتّه الان چند سال است که من میبینم این در زبان دانشجوها و نخبه‌ها و مسئولین هم می‌چرخد. این نکته‌ی بسیار مهمّی است. ما یک مجموعه‌ی علمی داریم اینجا، یک مجموعه‌ی صنعتی داریم اینجا؛ صنعتی‌های ما تشنه‌ی دست یافتن به پیشرفتهای علمی و تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما هستند؛»
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان ۱۷/۷/۱۳۹۲

توسعه صنعتی و تحریم ها

«مگر تا حالا تحریم نکردید!؟ مگر تا حالا ملت ایران دچار تحریم شما قدرتهای زورگو نبوده است!؟ اگر ما امروز پیشرفتی پیدا کرده‌ایم و در علم، صنعت و برخی از صنایع، در منطقه حرف اول را میزنیم، اینها در همین شرایط تحریم برای ما پیش آمده است. ما پیشرفت نظامی پیدا کرده‌ایم؛ پیشرفت علمی پیدا کرده‌ایم؛ در زمینه‌های پزشکی پیشرفتهای شگفت‌آور پیدا کرده‌ایم؛ در زمینه‌ی صنعت، در برخی از صنایع بسیار پیچیده که دنیا تصور نمی‌کرد، ما پیشرفت پیدا کرده‌ایم.»

استقلال ملی و توسعه صنعتی

«هر کشوری هرگونه حرکتی بکند که به استقلال ملی و به رشد و توسعه‌ی درون زای آن کشور کمک بکند، از نظر آنها مبغوض است. آنها صنعت را حاضرند بدهند؛ اما صنعت وابسته را؛ هواپیما را حاضرند بدهند؛ اما به آن کشوری که قطعات یدکی را حتی باز هم نکند که ببیند چیست؛ مهندس ِ خوشان آن قطعه را ببندد و قطعه‌ی خراب را به مراکز اصلی ببرد؛ همان طور که در زمان رژیم طاغوت در ایران معمول بود. انرژی هسته یی، البته به معنای نیروگاه هسته یی - نه آن کارخانه‌های مولد - را حاضرند به رژیمی مثل رژیم وابسته‌ی طاغوتی پهلوی بدهند؛ چون آن رژیم در مشت خودشان است و برای خودشان است؛ اما نوبت به جمهوری اسلامی که می‌رسد، حاضر نیستند این کار را بکنند؛» بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌ ۱۵/۸/۱۳۸۵

رژیم طاغوت و فروش منابع کشور

«در دوران رژیم طاغوت، گندم را از امریکا می‌خریدند و سیلو را روس‌ها برایشان می‌ساختند؛ آنها سیلو را هم نمی‌توانستند بسازند! باید روس‌ها می‌آمدند؛ این صنعت در ایران نبود. در سال‌های اول انقلاب، این جوانان جهاد دانشگاهی آمدند و گفتند امام دستور داده‌اند مردم گندم بکارند؛...»
۱۴/۱۰/۱۳۸۴ دردیدار با کشاورزان

توصیه به دولت برای توجه به صنعت

«الان صنعت ما فرسوده است - ضمناً این نکته قابل توجّه آقای ستّاری فر و آقای جهانگیری است - واقعاً نوسازی صنعت کشور را جدّی بگیرید. کاری کنید که بعد از چهار سال بتوانید بگویید ما صنعت کشور را این مقدار از فرسودگی نجات دادیم. این هم از آن کارهای بسیار مهم و ماندگار است. هر رئیس جمهوری، هر وزیری و هر مدیری بعد از شما سرِ کار بیاید، سپاسگزار شما خواهد بود؛ چون شما برای او و کشور کار کرده‌اید....
وصل کردن دانشگاه و صنعت کشور به یکدیگر بود؛ که این کار جز در دفتر رئیس جمهوری، در جای دیگر امکانپذیر نیست و من خواهش می‌کنم که این کار را هر چه زودتر انجام دهید. البته وزارت علوم و وزارت صنایع، هر کدام نقش خود را خواهند داشت.»
۵/۶/۱۳۸۰ بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت‌

دستگاه‌های مسئول در توسعه صنعتی کشور

همانطور که مشاهده کردیم، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها بر تقویت توسعه صنعتی کشور و حرکت به سوی استقلال اقتصادی سخن گفته اند، اما باید دید که چشم انداز صنعتی کشور تا چه اندازه محقق شده است.

بدون تردید دولت به عنوان دستگاه اجرایی سهم بسیار فراوانی در مسیر توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند و مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قوانین می‌تواند این مسیر پر فراز و نشیب را هموار کند.

البته نکته ای که در این میان نباید فراموش شود، نگاه همه جانبه به ظرفیت‌های تولید صنعتی است. بدین مفهوم که واژه صنعت بسیار فراگیر بوده و زمینه‌های مختلف از خودرو سازی گرفته تا صنعت هسته ای و دارویی کشور را در بر می‌گیرد و صنعتگران ما باید در بخش هایی وارد میدان شوند که ظرفیت بیشتری وجود دارد.

از سوی دیگر عامل بسیار مهم در توسعه صنعتی، اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی است و اگر این اصل قانونی به طور واقعی و نه خوصلتی اجرا شود، بی شک رشد صنعتی کشور رو به فزونی خواهد رفت.

در فضای باز اقتصادی امکان رقابت و تولید کالاهای با کیفیت به وجود خواهد آمد و دیگر شاهد سخن محمد رضا نعمت زاده در خودرو و فروش کارخانه‌های دولتی نخواهیم بود.

مجلس و دستگاه‌های نظارتی نیز باید بر دولت و روند صنعتی شدن کشور نظارت داشته باشند و البته آنچه که تاکنون در این فرایند کرده ایم به جز در مواردی رضایت بخش نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *