جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

اعلام دلیل لغو سفر ملک سلمان به مصر

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 444242
یک روزنامه فرامنطقه‌ای به بررسی سفر اخیر مرد امنیتی دمشق به مصر و دیدار وی با رئیس‌جمهوری این کشور پرداخت و نوشت نزدیک شدن مصر به سوریه و روسیه می‌تواند دلیل اصلی لغو سفر پادشاه عربستان سعودی به قاهره باشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هفته گذشته، منابع آگاه اعلام کردند که «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه پس از اینکه چندی پیش به عربستان سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد این بار به قاهره رفته و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرده است.

پایگاه اینترنتی رای‌الیوم در سرمقاله روز شنبه خود به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: «دولت مصر به سمت در پیش گرفتن سیاست مستقل منطقه‌ای در محیط جغرافیایی خود گرایش پیدا کرده است که این امر به‌ویژه درخصوص پرونده سوریه نمود پیدا کرده است که بر این اساس، مصر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی که از حامیان آن هستند، فاصله گرفته است. شاید این موضوع لغو سفر رسمی "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی را تفسیر کند که قرار بود پس از بازگشت از سفر خود به واشنگتن، عازم قاهره شود. ولی او ترجیح داد برای گذراندن تعطیلات خود به سمت "طنجه" در مراکش سفر کند و از آنجا مستقیما به ریاض برود.

دولت مصر از زمان سرنگونی "محمد مرسی" رئیس‌جمهور منتخب و رسیدن عبدالفتاح السیسی بر مسند ریاست‌جمهوری، به طور کامل مواضع خصمانه علیه "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه را کنار گذاشته و از معارضان لیبرال و چپ سوریه نیز استقبال کرده است و همچنین میزبان نشست‌های آنها در قاهره بوده است که به دعوت رسمی و تحت نظارت وزارت خارجه آن برگزار می‌شد ولی مصر اصرار داشت که گروه "اخوان‌المسلمین" سوریه در این نشست‌ها مشارکت نداشته باشد. مصر همچنین از تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر عدم واگذاری کرسی سوریه به ائتلاف معارضان مورد حمایت قطر و عربستان سعودی حمایت می‌کرد.

سفر غیر منتظره سرلشکر علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره در دهه سوم ماه گذشته (میلادی) و دیدار او با رئیس‌جمهور السیسی و فرماندهان ارتش و دستگاه‌های امنیتی مصر یک گام بزرگ به سمت همگرایی و احیای روابط کامل دیپلماتیک بین دمشق و قاهره ارزیابی می‌شود و چه بسا احیای روابط قریب‌الوقوع باشد.

سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور السیسی به مسکو که همزمان با سفر "عبدالله دوم" پادشاه اردن و "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی انجام شد، ائتلاف جدید عربی- روسی را برای هماهنگی در مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه ایجاد کرد و این ائتلاف در مقابل ائتلاف آمریکایی- سعودی – ترکی قرار دارد. چه‌بسا فرود دو هواپیمای روسی حامل کمک‌های نظامی به سوریه در فرودگاه "اللاذقیه" و نیز افزایش حمایت روسیه از نظام سوریه پایبندی این محور را به حمایت از رئیس‌جمهوری سوریه و تایید مشروعیت او تأکید می‌کند. در شرایطی که معارضان مسلح سوریه به فضل پشتیبانی‌های عربستان سعودی، ترکیه، قطر و آمریکا حملات خود را در حومه دمشق افزایش داده‌اند.

روشن است که سرلشگر علی مملوک که با میانجیگری روسیه به "جده" سفر کرد و با جانشین ولیعهد سعودی دیدار کرد، مرد قوی‌ای است که به نمایندگی از رئیس‌جمهور اسد در ماموریت‌های دشوار نظامی و امنیتی ایفای نقش می‌کند و همزمان از اعتماد دولت روسیه برخوردار است و این امر نشان می‌دهد که او شاید ماموریت‌های دیگری نیز در روزها و ماه‌های آینده انجام دهد.

شاخص‌های زیادی ثابت می‌کند که معادله‌های سیاسی و نظامی درخصوص اوضاع سوریه وجود دارد و از همان آغاز بحران یعنی از ۵ سال گذشته ایجاد شده و به تدریج ولی شتابنده در حال تغییر یافتن است و یکی از بارزترین وجوه این تغییر ظهور نقش مصر و روسیه به ضرر مواضع عربستان سعودی و ترکیه، است.

روابط مصر و سوریه رو به بهبود می‌رود و این روابط به ضرر روابط مصر و عربستان سعودی است که در حال ورود به مرحله‌ای از تنش شده است. یکی از دلایل سردی این روابط، موضع عربستان سعودی است که ایجاد نیروی مشترک عربی را که ایده مصر و مورد حمایت امارات متحده عربی و اردن بود، به تاخیر انداخت و مصر نیز با عدم اعزام نیروی زمینی به یمن به این موضع سعودی واکنش نشان داد. همچنانکه ژنرال "احمد عسیری" سخنگوی عملیات موسوم به "طوفان قاطعیت" این واقعیت را فاش و اعزام سربازان مصر به "مارب" که مقر نیروهای زمینی ائتلاف برای حمله به "صنعا" به‌شمار می‎رود را رد کرد.

مصرِ رئیس‌جمهور السیسی از دو مانع اساسی رنج می‌برد: قطر و اخوان‌المسلمین. ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجود دارد. هر دوی آنها پیوند مشترکی برای همگرایی مصر با سوریه و مسکو و نیز فاصله گرفتن آن از عربستان سعودی ایجاد کرده‌اند. عربستان سعودی در دوره ملک سلمان از مصر می‌خواهد در سنگر ترکیه و قطر برای بررسی بسیاری از مسائل منطقه‌ای به‌ویژه پرونده بحران سوریه و افزایش نفوذ ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن، قرار گیرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *