پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

عواملی که سینمای ایران را معلول کرده‌اند

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 443963
دبیر جشن سینما در مراسم پایانی این جشن گفت: کپی‌برداری و تقلید کورکورانه از فیلم‌های دهه ۴۰ و ۵۰ و تکرار شوخی‌های نخ نما شده و مبتذل، سینمای مفرح و رویاساز ما را به موجودی معلول تبدیل کرده است.
به گزارش جهان به نقل از «نسیم»، هفدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته و با حضور "علی جنتی" وزیر ارشاد، "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "سیدرضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما و بسیاری از کارگردانان، بازیگران و علاقمندان به سینمای ایران در "عمارت مسعودیه" واقع در میدان بهارستان برگزار شد.

همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: در ابتدای سخنان خود از کارگردان محبوب سینما "ایرج کریمی" یاد می کنم که یک هفته ای هست ما را تنها گذاشته است. روحش شاد و یاد او همیشه گرامی باد.

وی افزود: از دوستان و همکارانی که در ۴ ماه گذشته در کنار من بودند و بار برگزاری این جشن را بر دوش کشیدند تشکر می کنم. در این بین از دبیرخانه این جشن در خانه سینما، کارمندان خانه سینما، هیات مدیره خانه سینما که در این رابطه با ما همکاری کردند و در راس آنها آقای "رضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما و دیگر دوستان تشکر و قدردانی می کنم. در این بین مشخصا از "مازیار میری" تشکر می کنم چرا که اگر او نبود قطعا من توان اداره این مراسم را نداشتم.

دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران ادامه داد: متاسفانه در یکی دو ساعت پیش یک خبرگزاری که شیطنت های آن همیشه برای ما بوده شروع کرد به یک جو سازی که گویا تحت فشار مسئولین ما در آرای هیات داوران ما دست بردیم و مثلا فیلمی را کنار گذاشته ایم. این توهین به ما نیست بلکه توهینی به مسئولین است. اینجا اعلام می کنم که نه تنها هیچ فشاری بر روی داوران و شخص بنده نبوده هیچ توصیه ای هم در کار نبوده است.

اسعدیان خاطرنشان کرد: نه به عنوان یک سیاستمدار بلکه به عنوان یک فیلم ساز به دوستان عزیزم و آنهایی که امشب تندیس خانه سینما را از آن خود می کنند پیشاپیش تبریک عرض می کنم و آنهایی را هم که نتوانستند به تندیس برسند اطمینان می دهم که شورای صیانت آرای خانه سینما در سه روز گذشته تمام آرا را شمارش کرده و هرکس ادعایی دارد و قصد زدن تهمتی به این عزیزان را دارد از او اعاده حیثیت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در جهان امروز سینما یه امر اجتناب ناپذیر است. در این عمارت زیبا آخرین بار میزان و میهمان یکدیگر بودیم. سپس خانه سینما را بستند و روز ملی سینما را از تقویم حذف کردند. حالا بعد از گذشت سال های تلخ خانه سینما باز شد و روز ملی سینما دوباره به تقویم ها بازگشت و باز جشن دیگر در همین عمارت را شاهد هستیم.

دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران تصریح کرد: سینما ابزاری برای بیان دیدگاههای حاکمیت و تمجید از کارآمدی و لاپوشانی ناکارآمدی دولتمردان نیست. سینما ابزاری برای بیان مشکلات و خواسته های مردم از مسئولین و حاکمان هم نیست. سینما توصیف هنرمندانه جهان هستی و شان منزلت انسان برای مسئولین و مردم است. تحول عظیم ابزار و تکنولوژی در یکی دو دهه اخیر در سینما، رشد و گسترش رسانه در مفهوم عام آن همه ما را به چالشی عظیم کشیده است.

اسعدیان ادامه داد: امروز هر ایرانی حتی در دورترین نقاط کشور با استفاده از امواج ماهواره ارتباط تنگاتنگی با آنچه اطراف او می گذرد دارد. ما جا مانده ایم و مخاطبان چندین کیلومتر از ما پیشی گرفته اند. دریغا که بسیاری از سینماگران این تحول را درک نکرده اند و این یعنی پیر شدن، کهنه شدن و در یک کلام محافظه کار شدن است.

وی افزود: در سینمای اجتماعی نگاه سطحی و شعارگونه جایگاه ما را در حد و اندازه صفحه حوادث روزنامه ها تقلیل داده است. کپی برداری و تقلید کورکورانه از فیلم های دهه ۴۰ و ۵۰ و تکرار شوخی های نخ نما شده و مبتذل سینمای مفرح و رویاساز ما را به موجودی معلول تبدیل کرده است. همه اینها توهین به شعور مخاطب است و سرخوردگی از سینمایی که ما عرضه می کنیم.

دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران خاطرنشان کرد: سینما نیازمند خون تازه است، جسارت می خواهد. از سوی دیگر متولیان فرهنگ و سینما به روش های کنترلی گذشته پافشاری می کنند. روش ها و قوانینی که گویی در ۳۰ سال گذشته از گزند طوفان روزگار در امان مانده است. شرایط به نحوی ست که گویی هیچ تحولی در جامعه صورت نگرفته است. اینگونه از نظارت تنها و تنها باعث رشد سینمای زیرزمینی خواهد شد که تبعات آن را همه خوب می دانیم.

اسعدیان اضافه کرد: در زمانه ای که هر فردی که یک گوشی هوشمند همراه در جیب خود دارد بالقوه یک فیلم ساز است و می تواند در کثری از ثانیه اثر خود را به دورترین نقاط ارسال کند وضع قوانین کنترلی به شیوه پیشینیان دون کیشوت وار به جنگ آسیابان رفتن است. مشکل سینمای ایران نه پول و نه کمبود نقدینگی دولت است. بلکه مشکل عدم بهره برداری از شرایط و تحولات اجتماعی می باشد که حاصل آن بی اعتمادی است.

عرصه فرهنگ، عرصه تاخت و تاز سیاست مردان نیست. گسترش درگیری های جناحی و تصفیه حساب های سیاسی در این عرصه به نفع هیچ یک از ما نیست. لطفا دعوا را به جای دیگری ببرید اینجا محله فرهنگ است. روز ملی سینما بر همه شما مبارک باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *