حمید بعیدی نژاد در اینستاگرام خود از فواید خواندن سوره یاسین و برکات آن گفت.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بعیدی نژاد دیپلمات ایرانی، مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران است.
وی در جدیدترین پست خود نوشت: "از بزرگترين بشارتها براي ما معرفي سوره ياسين به عنوان قلب قرآن است كه مستند به روايتي است كه از محكمات روايات تمامي مسلمين مي است و هر چيزي را قلبي ست و قلب قرآن سوره ياسين است و شگفت آنكه ياسين اينجا از حروف مقطع قرآن مانند "الم" نيست بلكه نامي از نامهاي حضرت رسول خاتم (ص) است، رسولي كه خود "قلب" عالم امكان است.
اينها همه نمايانگر آن است كه اين سوره واجد معارف ويژه و منحصر به فردي است كه شايد نمونه آن در جاي ديگر پيدا نشود. سوره ياسين سي و ششمين سوره قرآن كريم است كه در مكه نازل شده است و به همين واسطه بيش از آنكه به تبيين احكام و حدود الهي كه ويژگي اصلي تر سوره هايي است كه در مدينه نازل مي شوند، به اصول بنيادين معارف الهي مي پردازد كه اين سوره به نحو اتم و اكمل به لب لباب آنها يعني توحيد و نبوت و معاد پرداخته است.
خداوند در اين سوره با شروعي كوبنده بعد از ذكر نام رسول به ياسين، بر قرآن عظيم قسم ياد مي كند. اينجا خداست كه قسم ياد مي كند، آنهم بر بزرگترين هديه آسماني مبتني بر وحي، آنهم قرآني كه عظيم است، و بعد هم قسم براي آنكه تاكيد نمايد بر اينكه اي پيامبر تو فرستاده ما هستي.
اين سوره انسان را به پيروي از راه پيامبران عظام فرا مي خواند كه صراط مستقيم است و جوهر رسالت انبيا نيز توحيد و شهادت بر احاطه حضرت حق بر تمام ملك و ملكوت است، و آنهم مسيري است كه از او شروع و به او نيز ختم مي شود و معاد بعنوان پايان مسير حركت ما از اين جهان امري ضروري و حتمي است.
و پايان سوره با آيه اي از آيات ممتاز قرآن كريم پايان مي يابد كه خلقت هر چيز در عرصه هستي فقط به اراده الهي متوقف است و هر آنچه را بخواهد خلق كند تنها مي گويد "بشو" و آن "مي شود".
مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند كه در جواني از عارف بزرگ آيت الله قاضي سوال مي كنند كه چرا سوره ياسين قلب قرآن خوانده شده، و ايشان اين آيه را دليل آن دانسته اند، آيه اي كه قيمومت مطلق پروردگار بر نظام خلقت را تبيين مي كند.
و با اين مقدمات عجيب نيست كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند كه من دوست مي دارم سوره ياسين در قلب مومنين جاي گيرد. اهل بيت آثار تلاوت و تكرار تلاوتهاي اين سوره را بسيار دانسته و تاكيد فرموده اند كه اين سوره حفظ و روزي صاحب خود را تضمين مي كند.
كلام آيت الله وحيد خراساني در عظمت خواندن مداوم اين سوره كافيست كه مي فرمايند اگر مومنين آگاه از خواندن آن غفلت نمايند، چنان حسرتي بر دل خواهند خورد كه هيچ چيز نميتواند آنرا رفع نمايد.
توفيق خواندن هر روز اين سوره را از خداوند مي خواهيم تا به لطف او معارف عظيم اين سوره بر قلب ما جاي گيرد."
فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَدِمِينَ وَيَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِينَ. مائده/52 و53 .
ترجمه
(با آن همه توصیه به نپذیرفتن ولایت كفّار) بیماردلان را مىبینى كه در دوستى با آنان (كافران)، سبقت مىگیرند (و در توجیه كارشان) مىگویند: مىترسیم كه حادثهاى بد برایمان پیش آید (و ما نیازمند كمك آنان باشیم) پس امید است كه خداوند، پیروزى یا امر دیگرى را از جانب خود (به نفع مسلمین) پیش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشتهاند پشیمان شوند.
و كسانى كه ایمان آوردند (هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان با تعجّب، به یكدیگر) مىگویند: آیا اینان همانهایى هستند كه با تأكید، به خدا قسم مىخوردند كه ما با شماییم؟ پس (چرا كارشان به اینجا كشید؟) اعمالشان نابود شد و زیانكار شدند.
نکته
برخى از مؤمنین واقعى بعد از پیروزى به یكدیگر مىگویند: آیا این بیماردلان بودند كه با سوگند مىگفتند ما با شما هستیم و دیدید كه نبودند؟
پيام ها
1- رهبری اسلام شاهد تلاشهاى آشكار و شتابزده افراد سست ایمان براى پیوستن به دولت های مسیحی و یهودی است. «فترى الّذین فى قلوبهم مرض یسارعون فیهم»
2- نمونهى روشن كسانى كه از هدایت الهى محروند، بیماردلانى هستند كه با سرعت براى پیوستن به كفّار تلاش مىكنند. «انّ اللَّه لایهدى القوم الظالمین... الّذین فى قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است كه ظالمین آیه قبل، بیماردلان این آیه هستند)
3- بیماردلان سست ایمان، با سرعت به سراغ طرح دوستى با دشمنان كافر مىروند. «فى قلوبهم مرض یسارعون فیهم»
4- افراد سست ایمان و منافق، مىخواهند كه جزو كفّار باشند. «یسارعون فیهم»، نه «الیهم».
5 - در برابر نص وفرمان صریح خداوند نباید اجتهاد و مصلحتاندیشى كرد. «لاتتّخذوا الیهود... اولیاء... یقولون نخشى»
6- انگیزهى پذیرش رابطهى ذلّتبار با ابرقدرتها، ضعف ایمان و وحشت از غیر خداست. «یقولون نخشى؛ می گویند از آنان می ترسیم!»
7- مسلمانان، به پیروزى و گسترش اسلام و افشاى منافقان داخلی در آینده امیدوار باشند. «فعسى اللّه أن یأتى بالفتح...»
8 - عزّت سیاسى، قدرت اقتصادى و پیروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن یأتى بالفتح أو أمر من عنده»
9- با كفّار رابطه ولایت نداشته باشید، تا امدادهاى غیبى خدا به سوى شما سرازیر شود. «لا تتّخذوا... یأتى بالفتح او امر من عنده»
10- پایان نفاق و وابستگى به كفّار، حبط و رسوایى و شرمندگى در پیشگاه خدا، رهبری و مسلمانان است. «نادمین»
11- هر سوگندى نشانهى صداقت نیست، فریب سوگندها را نخورید. «أهؤلاء الّذین اقسموا باللّه انّهم معكم»
12- وابستگى به بیگانگان، مورد ملامت و سرزنش مؤمنان باشد. «ویقولالّذینآمنواأهؤلاء... انّهم معكم»
13- نشانهى خسران و از دست رفتن تلاش گذشته انسان، از بین بردن كارهاى نیك است. «حبطت اعمالكم فاصبحوا خاسرین»