پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱

نگاهی به انیمیشن ایران

يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب: 440360
پویانمایی یا همان انیمیشن به عنوان یکی از سبک های نمایش داستان و ماجرا ، جایی برای خود در کنار دیگر هنرها بازکرده است و از آنجا که محدود به گروه سنی خاصی نیست ، کوچک و بزرگ را سرگرم تماشای خویش می سازد.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، واژه انیمیشن که در زبان فارسی تاکنون به واژگان "جان بخشی" ، "متحرک سازی" ، "پویانمایی" و " زنده نگاری" ترجمه شده از اواخر دهه پنجاه میلادی وارد عرصه شده است.

اگر چه اسفندیار احمدیه نخستین فیلم کوتاه پویانمایی را با عنوان "ملانصرالدین " در سال ۱۳۳۶ با امکانات بسیار محدودی ساخت اما بنابر شواهد تاریخی ،‌ خاستگاه انیمیشن به پنج هزار سال پیش در نقش هایی که روی سفالینه های شهر سوخته ترسیم شده شناخته شده است؛ هنرمندان ایرانی که توانستند نخستین تصویر متحرک جهان را پدید آورند.

این تصاویر که برگرفته از مناظره شاعرانه بزکوهی و درخت آسوریک است ، جنبه آموزشی برای کودکان و نوجوانان داشته است. نقش بز کوهی که نماد زندگی، زمین و شادی است در پنج حرکت جهشی که حرکات کلیدی است به سمت درخت آسوریک «نخل» که نماد جاودانگی، بردباری و آسمان است ،‌ می رود و از میوه خورشید «خرما» و برگ درخت آسوریک تغذیه می کند.

هنرمند ایرانی در پنج هزار سال پیش ،‌ از سفال به جای بوم نقاشی استفاده کرده و از گردی سفال که در حرکت و چرخش خود حرکت بز کوهی را تداعی می کند، به خوبی بهره برده و کهن ترین و نخستین انیمیشن موجود در جهان را پدید آورده است.

به گفته رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) با توجه به تاریخچه و سابقه هنر انیمیشن در ایران و با توجه به فعالیت ها و موفقیت های چشمگیر هنرمندان انیماتور در کشور اکنون به جایی رسیده ایم که بتوانیم مکتب انیمیشن ایران را جا بیاندازیم و برای آن برنامه ریزی کنیم .

روانبخش صادقی بر این باور است که انیمیشن اکنون یکی از بخش هایی است که در جشنواره های بین المللی جایگاه خود را یافته است و موفقیت های متعدد انیمیشن ایران نویدهای خوبی برای آینده انیمیشن کشور دارد .

وی بر این مساله تاکید کرده است که فیلمسازان انیمیشن با شرکت دادن فیلم های خود در جشنواره های بین المللی توجه محافل بین المللی و هیأت داوران جشنواره های جهان را به خود جلب کرده اند.

بنا بر گفته وی ،‌ شکرستان ، لی لی لی حوضک ، تبر ، آقای ایمنی ، کوه جواهر و ابرقدرت ها از جمله صدها انیمیشن ایران است که هنوز هم حرف هایی برای مطرح کردن انیمیشن ایران در جهان دارد.

احسان طاهری ، کارگردان انیمیشن هم بر این باور است که انیمیشن ایران به لحاظ فنی جایگاه ویژ ه ای در میان دیگر کشورها دارد و در منطقه ، بجز ایران و ترکیه در این سطح کار نمی شود .

بنابراین انیمیشن ایران در همه سبک ها و شیوه های کلاسیک و مدرن این هنر تولید شده است و می شود و تاکنون هنرمندان انیماتور ایرانی جوایز بسیاری کسب کرده اند اما یکی از مهمترین سیاست هایی که برای رشد این هنر نیاز است، شناسایی ، حمایت و متصل کردن استعدادهای جوان و هنرمند به حلقه بازار و تولید است و از آنجا که این هنر، سرمایه و صبر زیادی طلب می کند، انیمیشن ها حمایت واقعی مسوولان را می طلبند چرا که هنرمندان انیماتور از نظر کیفیت هنرانیمیشن، تبحر کافی را دارند اما فرآیند تولید آن به لحاظ کمی به واسطه نبود حلقه های مفقودشده تولید و سرمایه گذاری به تولید انبوه نمی رسد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *