يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

برخی دغدغه‌های وزیر رفاه در روز پزشک

يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 440282
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مشکل بزرگ ما نقصان در پایداری منابع است، گفت: من ساختار عقلانیت دراز مدت هستم و عقلانیت دراز مدت می‌گوید که نگران پایداری منابع باشم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر علی ربیعی در مراسم بزرگداشت روز پزشک که شب گذشته برگزار شد ضمن تبریک به جامعه پزشکی برخی دغدغه‌های خود را به عنوان مسئول بیمه‌ها و شورای عالی بیمه مطرح کرد و گفت: امروز فرصتی است که هم مردم با نقش پزشکان آشنا شوند و هم پزشکان مشکلات خود را بیان کنند و گفتگو پیرامون نقدها و انتظارات صورت گیرد.

وی افزود: من اعتقاد ندارم که احترام به پزشکان به دلیل نیاز مردم به پزشکان است؛ بلکه معتقدم شیوه ممارست و نوع رفتار پزشکان در دردها و تراژدی‌های زندگی مردم منجر به احترام مردم به آنها می‌شود.

پزشکی باید در خدمت توسعه اجتماعی قرار گیرد

ربیعی ادامه داد: اعتقاد دارم که پزشکی یک خرده نظام و یک کل در مجموعه برنامه‌های ما در نظام سلامت است و پزشکی باید در خدمت توسعه اجتماعی قرار گیرد؛ به طوری که بخشی از توسعه اجتماعی ما باید به اتکای پزشکان پیش رود.

وی با بیان اینکه ما امروز در زمینه افزایش طول عمر نتایج خوبی داشتیم گفت: اما شاخص های سلامت مانند سن بیماریهای قلبی و عروقی و مزمن، نرخ رشد سرطان، شکاف‌های اجتماعی در برخورداری مردم از خدمات در مناطق مختلف و غیره را پیش رو داریم. همچنین پیشی گرفتن مسئله پیشگیری بر درمان از مسائل جدی ماست.

پایداری منابع یکی از دغدغه‌های وزیر رفاه

ربیعی بحث منابع مالی و پایداری منابع سلامت را یکی از دغدغه‌های خود دانست و گفت: اعتقاد دارم منابع مالی پایدار امروز مهمترین مشکل ما برای پیشبرد اهداف ماست و نقص در پایداری منابع می‌تواند مسائل و مشکلات بیشتری را برای ما ایجاد کند. فکر می‌کنم پایداری منابع مالی نیازمند نظام دقیقی از خدمات بیمه‌ای، کنترل هزینه‌ها، سطح بندی خدمات، وجود دستور العمل‌های درمانی دقیق و عوامل دیگر است و اگر اینها با نقص روبرو شوند مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: معتقدم ارائه خدمات درمانی پزشکی نیازمند مشارکت همه ماست. از پزشکان، پرستاران تا بیماران، نظام بیمه‌ای و بخش خصوصی همه ما ذینفعان این مجموعه هستیم و همکاری همه ما برای پایدار کردن منابع کمک می‌کند که کارها را سریع تر جلو ببریم.

دامن زدن به پزشک ستیزی دلسوزانه نیست

ربیعی با بیان اینکه مسئله پزشک ستیزی که عده‌ای به غلط به آن دامن می‌زنند به نفع کسی نیست گفت: این کار دلسوزانه هم نیست. جامعه پزشکی نیز مانند همه قشرهاست. پزشک، هم به مثابه یک انسان حرفه‌ای و هم به مثابه یک حرفه انسانی است. درعرصه پزشکی ما هم باید انسان حرفه‌ای تربیت کنیم و هم حرفه انسانی آن را نمود بیشتری دهیم. تنشی که بعضی افراد بین پزشک و بیمار ایجاد کرده‌اند ناشی از برداشت‌های غلط و همچنین ناشی از برخی از سیاست‌های ما در این زمینه بوده است.

وزیر رفاه افزود: ما به عنوان نظام بیمه‌ای، با مباحثی که پزشک ستیزی را مطرح می‌کند مخالفیم و نگران این موضوع هستیم چرا که آنرا به نفع نظام سلامت کشور نمی‌دانیم.

وزارت رفاه در مورد مسائل بیمه‌ای همراه بوده است

ربیعی در ادامه با بیان اینکه وزارت رفاه در مورد مسائل بیمه‌ای همراهی کرده و ارزش نسبی خدمات را با اعتقاد و شایستگی دنبال کرده گفت: اگر اشکالی بود سعی کردیم که آنرا برطرف کنیم و با همه توانمان به سمتی رفتیم که دفترچه‌های بیمه را معتبر کنیم اما مشکل ما ناپایداری منابع بوده است.

ربیعی ادامه داد:‌ این اطمینان را می‌دهم که بیمه‌ها سعی می‌کنند هر روز بهتر از روز گذشته عمل کنند. من خواستار عقلانیت دراز مدت هستم تا عقلانیت کوتاه مدت، عقلانیت دراز مدت می‌گوید که نگران پایداری منابع دراز مدت باشم. بنابراین باید به دنبال منابع با ثبات رفت و همه تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

متهم کردن دائمی بیمه‌ها دردی را دوا نمی‌کند

وزیر رفاه همچنین گفت: معتقدم متهم کردن دائمی بیمه‌ها دردی را دوا نمی‌کند. همه ما می دانیم که درد ناپایداری منابع کجاست. پس باید هم مشکلات ساختاری را حل کنیم و هم به دنبال پایداری منابع بیمه باشیم. ضمن احترام به تفکیک کارهایی که انجام می‌دهیم باید بتوانیم مسائل خود را حل کنیم. من باید در زمینه تامین مالی تلاش خود را روز افزون کنم و بر این امر واقف هستم و لحظه‌ای از این تلاش کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد.

در اصلاحات ساختاری پزشکان و بیمه‌ها بیشتر همراه باشند

ربیعی اظهارکرد: هم از منظر یک سازمان بیمه گر و هم از منظرعلمی که در آن تحصیل کرده‌ام این نکته را می گویم که مشکلی در الگوهای فرهنگی و در روابط ما نهفته است که باید در آن تجدید نظر کنیم و امسال به عنوان سال همدلی و همزبانی در اصلاحات ساختاری بیشتر همراه هم باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان و بیمه‌ها باید بیشتر در کنار هم باشند و به دنبال فرهنگ مصرف تجهیزات و دارو برویم، افزود: با کمک شما می‌توانیم نظام ارجاع را راه اندازی کرده و خدمات درمانی را اصلاح کنیم. فکر می‌کنم پزشک تنها کسی است که می‌تواند رهبری این اصلاحات را در دست بگیرد. پزشکان زمانی نقش سنگین خواهند پذیرفت که خود در صحنه بازیگر باشند. بنابراین من و سازمان‌های بیمه‌ای آماده هرگونه همکاری برای شراکت و پیشبرد کارها هستیم و به راهبری و اصلاحات توسط خود پزشکان اعتقاد داریم.

پزشکان از وزیر بهداشت حمایت کنند

ربیعی تاکید کرد: مجددا حمایت خود را از کسانی که برای پیشبرد طرح تحول سلامت کمک می‌کنند به خصوص وزیر بهداشت اعلام می‌کنم و از همه پزشکان می‌خواهم از وزیر بهداشت حمایت کنند تا بتواند اصلاحات را پیش ببرد و از ما هم حمایت کنید تا در پایداری منابع مالی موفق باشیم. من از هیچگونه فعالیتی که در موفقیت وزارت بهداشت مفید باشد دریغ نخواهم کرد.

وی در پایان گفت: روز پزشک را روز عشق ورزی می‌دانم و از خدا می‌خواهم غم‌های دل همه پزشکان را کم کرده و به نشاط‌ شان بیفزاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *