چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

مورالس: مقابل امپریالیسم می‌ایستیم

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 440078
یک رسانه ونزوئلایی گزارش داد: رئیس جمهور بولیوی اعلام کرده که کشورش از روند انقلابی شدن کشورهای آمریکای لاتین حمایت می‌کند و در مقابل کارشکنی‌های امپرالیسم در منطقه می‌ایستد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «تله‌سور» خبر داد، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی روز گذشته در مراسم صدو پانزدهمین سالگرد تأسیس مدرسه نظام «سارخنتوس ماکسملیانو» در «لاپاز» (پایتخت بولیوی) ضمن اشاره به نیت سوء کشورهای امپریالیستی نسبت به ملت آمریکای لاتین اعلام کرد که بولیوی از روند انقلابی شدن در کشورهای آمریکای لاتین حمایت کرده و با کارشکنی‌های امپریالیسم مقابله خواهد کرد.

وی در ادامه اذعان داشت: آمریکا درصدد تضعیف و ایجاد اختلاف در بین کشورهای حوزه آمریکای لاتین است؛ این کشور در تلاش است تا اتحاد موجود بین کشورهای آمریکای لاتین را از بین ببرد؛ اما من به عنوان رئیس جمهور بولیوی اعلام می‌کنم که بولیوی علاوه بر حمایت از برزیل، اکوادور، اروگوئه، ونزوئلا، کوبا و تمام کشورهای این حوزه، در برابر امپریالیسم می‌ایستد و برای دفاع از صلح، همبستگی و رفاه مردم این سرزمین می‌جنگد.

وی افزود: کشورهای امپریالیستی به دنبال تسلط و استثمار مردم آمریکای لاتین هستند اما دیگر زمان استعمار و سلطه‌گری بر کشورها پایان یافته و دوران الیگارشی و پادشاهی سر آمده است.

رئیس جمهور بولیوی گفت که بولیوی به کشورهای که به نوع حکومت تمام کشورها و حتی کشورهای پادشاهی احترام می‌گذاریم اما به هرگونه دخالت کشورهای امپرالیسمی در امور داخلی کشور اعتراض می‌کنیم.

«مورالس» بار دیگر ضمن ابراز مخالفت با حضور هیئت اسپانیایی به نمایندگی از «فیلیپ ششم» پادشاه این کشور در مراسم تحلیف رؤسای جمهور آمریکای لاتین اذعان داشت: «من برای نخستین بار این را می‌گویم که نمی‌توانستم درک کنم، چگونه ممکن است که پادشاه یا ولیعهد اسپانیا می‌توانند در مراسم تحلیف رؤسای جمهور کشورهای آمریکای لاتین شرکت کنند، در حالی که ما نیز موظف به استقبال و ترتیب دادن ملاقات رسمی با آن‌ها بودیم؛ این چیزی است که من واقعا نمی‌توانم بپذیرم».

وی در ادامه افزود که از حالا به بعد دیگر به کسی اجازه حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بولیوی را نخواهیم داد تا به جهانیان نشان دهیم که هیچ وابستگی به کشورهای پادشاهی نداریم و کشوری آزاد هستیم.

رئیس جمهور بولیوی اظهار داشت که همچنان برای پادشاه اسپانیا احترام زیادی قائلم اما باید نوع رابطه را روشن کنم زیرا اسپانیا برای ما تنها در جایگاه دوست قرار دارد و ما همچون قرون گذشته مستعمره این کشور اروپایی محسوب نمی‌شویم.

«مورالس» تصریح کرد: امپریالیسم همواره تلاش میکند تا آزادی ملت آمریکای لاتین را از آن‌ها سلب کند و در این راه از اتخاذ هیچ‌گونه دسیسه و توطئه‌ای کوتاهی نمی‌کند.

وی گفت: حالا ما باید بیش از پیش مراقب باشیم و از روندهای دموکراتیک و اقدامات آزادی‌بخش در کشورهای این منطقه حمایت کنیم و در این مسیر به کشورهای خارجی اجازه هیچ‌گونه دخالتی در امور کشور هایمان را ندهیم.

«مورالس» در تاریخ ۱۷ آگوست سال جاری(۲۶مردادماه) به کشورهای منطقه آمریکای لاتین هشدار داد که دشمن در کمین است و تلاش می‌کند تا ملل ضد امپریالیستی منطقه را تحت تأثیر قرار دهد؛ وی در ادامه از آمریکا به عنوان مهمترین دشمن کشورهای منطقه یاد کرد.

کارشناسان حوزه روابط بین الملل در این رابطه به اظهار نظر پرداخته و عنوان کردند که ادعاهای راست‌گرایان افراطی مبنی بر گسترش ارتباطات سیاسی و استراتژی‌های آن‌ها برای مقابله با دولت و کارشکنی در امور کشورها، با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد؛ واشنگتن(پایتخت آمریکا) با حمایت‌های مالی از راستگرایان افراطی در کشور‌های مترقی و ضد‌امپریالیسم برزیل، اکوادور، بولیوی و آرژانتین، در تلاش است تا قدرت هژمونی خود را به ملل این منطقه نشان دهد و دول این کشورها را به زانو درآورد.

در این رابطه «نیکلاس مادورو»در ۱۰ آگوست سال جاری(۱۹ مرداد) ضمن افشاء توطئه‌چینی‌های اپوزیسیون علیه دولت کشورش، آمریکا را پشت تمام قضایا دانست.

در ۱ اگوست سال جاری نیز( ۱۰ مرداد) «انجمن سائوپائولو» اعلام کرد که راست‌گرایان جدید در آمریکای لاتین با اتخاذ سیاست‌های نئولیبرال میخواهند تا اصول اولیه حکومت در کشورهای آمریکای لاتین به‌ خصوص ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و برزیل را تحت تأثیر قرارداده و به مقابله با دولت‌ها بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بنام خدا
بسیج لشگر مخلص خدا است .
امام خمینی (ره)
هیچ قدتی نمی تواند بسیج را در انزوا نگهدارد .
بسیج امر به فرمان رهبر معظم انقلاب است و در برابر جهان خواران و فتنه گران وطن فروش خواهد ایستاد.