شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰

موضع شورای نگهبان درباره برجام هسته‌ای

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 437576
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره این شورا گفت: بعضی مسئولین با باقی ماندن در فضای مبارزاتی پیش از انقلاب فراموش می‌کنند اکنون جزئی از حکومت هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با توصیه به رسانه‌ها جهت پرهیز از ساده سازی موضوع الکترونیکی شدن انتخابات گفت: برخی رسانه‌ها با گرایش‌های شدید سیاسی می‌خواهند این گونه القا کنند که بعضی موافق و بعضی مخالف الکترونیک شدن انتخابات هستند.

وی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سوالی درباره سخنان چندی پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه شورای نگهبان و نیروهای امنیتی می‌خواستند از برگزاری انتخابات سالم در سال ۹۲ جلوگیری کنند اظهار داشت: من راجع به شخص منصوب رهبری صحبت نمی‌کنم ولی صرف نظر از این اظهارنظر هر زمان که به انتخابات نزدیک می‌شویم شاهد ابراز مواضعی می‌شویم.

ابراهیمیان در این باره گفت: کسانی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت دارند جزو پیکره نظام هستند اما شاید برخی از آنان هنوز در فضای مبارزاتی پیش از انقلاب مانده و فراموش کنند که اکنون دیگر جزیی از حکومت هستند.

وی تصریح کرد: دولت به معنای کل مجموعه‌ای از احزاب و گروه‌های زیرزمینی نیست که از هر کدام یک صدای متعارف و با هدف متزلزل کردن نظم موجود به گوش برسد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاح و نقد چارچوب‌های ویژه‌ای دارد و آنارشی و هرج و مرج ابزار اصلاح نیست و زمانیکه دوران مبارزه سپری شد و حکومت تشکیل دادیم مشی سیاسی‌مان با یک فعال سیاسی آزاد و اپوزیسیون متفاوت است لذا درباره ادعای انحراف از قانون در انتخابات هر کسی ادعایی دارد باید سند بیاورد آن را به قوه قضائیه ارائه دهد، نمی‌شود گفت ما قوه قضائیه را هم قبول نداریم پس چطور داخل این نظام قرار دارید؟

وی با اشاره به اینکه دست انحراف در انتخاب مصداق اقدام مجرمانه است، گفت: اگر کسی با مجرم برخورد کرد باید اسناد خود را به قوه قضائیه اعلام کند اما بنده در درجه اول به خود نصیحت می‌کنم که ما همه دوست داریم ژست آزادی‌خواهی داشته باشیم حتی کارگزاران نظام هم باید واجد این آزادی‌خواهی باشند اما لحظات امتحان و گذشته و کارنامه ما در برخورد با منتقدان زمانی که در قدرت قرار داشتیم عیار ما را روشن می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر برخی نمایندگان در مورد خطوط قرمز شورا و رد صلاحیت عده‌ای از نامزدها گفت: من خواهش می‌کنم هیچ کس از جانب شورا سخن نگوید زیرا شورا به موقع اطلاعات نامزدها را بررسی کرده و با قانون تطبیق می‌دهد لذا هیچ کس با هیچ انگیزه‌ای اقدام به ذهن خوانی شورا نکند و هر کدام از سلیقه صرفا برای ارائه برنامه‌هایشان مسابقه دهند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اینکه در بحث الکترونیکی کردن انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییر قابل توجهی نسبت به گذشته رخ نداده است، گفت:‌ مقرر بود وزیر کشور برنامه زمانی مراحل مختلف الکترونیکی کردن انتخابات را اعلام کند که همچنان منتظریم. البته اکنون بخش‌های سخت‌افزاری این فرایند از سوی وزارت کشور در حال اجراست اما هیچکدام از اینها مانع از این نیست که شورا نظر خود را درباره صحت فرایندها اعلام کند.

ابراهیمیان از ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در برگزاری انتخابات با توجه به تکلیف قانونی و مسیر کنونی کشور سخن گفت و خاطرنشان کرد: اگر مشکلات نظارتی و قانونی برای اجرای انتخابات به صورت الکترونیکی در این دوره حل نشود، این موضوع به دوره بعد انتخابات موکول خواهد شد و اگر زمینه‌های برگزاری در امسال فراهم شد در حدودی که مجری اعلام می‌کند انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی با اعلام خبر انتخاب اعضای نظارت استانی در انتخابات افزود:‌ این اعضا اکنون مشغول پیشنهاد اعضای مربوطه در حوزه‌ها هستند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح ماده ۲۹ انتخابات مبنی بر استعفای اعضای شوراهای شهر و روستا جهت نامزدی در انتخابات مجلس گفت: چون فرایند تصویب و انتشار این قانون طولانی شد فرصت قانونی مربوط به اعلام استعفا برای اعضای شورا وجود نداشت و عملا این اصلاح به انتخابات بعد موکول شد لذا ملاک برای استعفای اعضای شورا همان قانون قبل خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، رسالت خبرنگاران را مهم خواند و اضافه کرد: شما خبرنگاران قدرت بزرگی هستید که می‌توان از این قدرت برای استحکام قدرت در ایران اسلامی استفاده کرد. چه آنجا که مدافع هستید و چه آنجا که صادقانه و مخلصانه قلم را برای اصلاح به کار می‌برید.

ابراهیمیان در ادامه گفت: امر به معروف و نهی از منکر پیش از آنکه به قانون تبدیل شود به احسن وجه توسط شما اصحاب رسانه عمل می‌شد و شما پیشتاز آن هستید لذا خبرنگاری جنبه عبادی هم دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات اجرایی شدن الکترونیکی شدن انتخابات گفت: در جریان جزئیات امر نیستیم اما این موضوع ارتباطی به انتخابات خاص نداشته و همکاران ما مرحله به مرحله بر آن نظارت کرده و اظهار نظر می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر ضرورت بررسی امکان تضمین امنیت انتخابات به شکل الکترونیکی گفت: وزارت کشور اعلام کرده است که مراحل را به اطلاع شورا رسانده و در صورت تأیید شورا پس از نظارت به اجرا درخواهد آورد.

وی از اتفاق نظر شورای نگهبان در وزارت کشور درباره الکترونیکی کردن انتخابات خبر داد و افزود: باید پرسید درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در دیگر کشورها و قانون انتخابات چقدر مطالعه صورت گرفته است. به عنوان مثال در صورت لزوم به بازشماری چگونه آرای‌ الکترونیکی را بازشماری می‌کنند؟ از این روست که نباید بحث بر روی الکترونیکی شدن انتخابات را به یک اختلاف جناحی و میان وزارت کشور و شورای نگهبان تقلیل داد.

ابراهیمیان با اشاره به مواعد استعفای نامزدهای انتخابات گفت: تا زمانی که قانون نسخ نشده است قدرت اجرا دارد تا زمانی که یا نسخ شود یا شورای نگهبان‌ آن را مغایر با شرع و قانون اساسی اعلام کند.

وی در ادامه اظهار داشت: جلسات پس از مخالفت شورای نگهبان با یک طرح و لایحه با حضور نماینده این شورا جهت عنوان کردن مبانی این مخالفت برگزار می‌شود لذا بر اساس تمهیدی و مقدماتی است و تصمیمی در آن اتخاذ نمی شود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه شیوه صحیح برخورد ما با منتقد جایگاه ما را در جامعه مشخص می‌کند، گفت: اگر برخورد ما شائبه شخصی داشته باشد عمل ما اثر اجتماعی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌کردهای کاندیداهای انتخابات عنوان داشت: اگر کسی در انتخابات و یا قبل از شروع فعالیت‌های رسمی از منابع نامشروع استفاده کند و مدلل شود این امکان برخورد قانونی را با این رفتار به ما می‌دهد.

ابراهیمیان افزود: ممکن است چنین اتهامی ثابت نشود مثلا کاندیدایی خود پولدار باشد یا حامیان متمولی داشته باشد حال آیا برایندی برای برخورد با او وجود دارد یا نه؟ من به عنوان یک حقوقدان و نه سخنگوی شورای نگهبان انتقاداتی را متوجه کانون انتخابات کرده‌ام و سیاست‌های کلی هم در این زمینه هنوز نرسیده است لذا فعلا طبق همین قانون عمل می‌شود و اگر کسی از منابع نامشروع مالی استفاده کند او از نظر من صلاحیت برای ورود به مجلس ندارد.

ابراهیمیان شفاف‌سازی صندوق‌های انتخابات را دارای دو بخش شفافیت فرایند انتخابات و شفافیت فیزیکی صندوق خواند و گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور تشکیل شد دبیر شورای نگهبان مشکل قانونی مطرح کرد و آن اینکه باید تدبیری اندیشیده شود که صندوقی که از قبل مشخص است در آن رأی وجود دارد یا نه به گونه‌ای نباشد که نوشته‌های برگ رأی معلوم باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود شورا به موضوع اخذ پول از معاون اول سابق رئیس‌جمهور بیان داشت: ما از یک مجموعه ابزارهای تحقیقاتی در این باره استفاده می‌کنیم که پس از اینکه در جریان جزئیات بیشتر قرار گرفتیم بیشتر توضیح خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا برجام نیاز به تصویب مجلس دارد یا نه، گفت: ما به عنوان شورا کارمان پس از تصویب مجلس آغاز می‌شود و قبل از آن نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم. اینکه چه چیزی نیاز به لایحه دارد یا نه اول باید توسط مجلس تصویب شود سپس ما فرایند آن را بررسی خواهیم کرد. از این رو شورای نگهبان هیچ موضع رسمی یا غیر رسمی در این باره ندارد چون مصوبه‌ای از سوی مجلس صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اما اینکه آیا شورا باید نیاز تأیید برجام از سوی مجلس را تفسیر کند یا نه که برجام معاهده است یا نه، باید از سوی شورای نگهبان تصریح شود که هنوز مجال آن فراهم نشده است؛‌اگر آن را مصداق معاهده بدانیم دولت مکلف به ارائه لایحه به مجلس است و پس از آن شورا در واقع درباره مصوبه مجلس نظر خواهد داد اما اگر هم برجام را مصداق معاهده ندانیم نقش مجلس کمرنگ نشده چرا که مجلس مصوباتی دارد که به او اختیار می‌دهد تا بررسی کند که آیا خطوط قرمز قانونی در برجام رعایت شده است یا نه؟

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه مجلس راجع به همه مسائلی که موضوع قانون قرار می‌گیرد می‌تواند مصوبه داشته باشد، گفت: مصوبه‌ای در این باره وضع شد در آن صورت شورا درباره آن نظر می‌دهد، راه‌حل‌ها تا حد زیادی به توصیف برجام مربوط می‌شود اما الان شورا اصلا مجال توصیف آن را ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت پول به نمایندگان اظهار داشت: صرف اینکه متهم پرونده حرفی بزند ما را با تکلیفی مواجه نمی‌کند اگر نشانه‌ها به اندازه‌ای قبیح بود که مدعی‌العموم رسیدگی کند ما هم در جریان قرار می‌‌گیریم اما نمی‌توان هر چیزی را از قوه قضائیه درخواست کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره خبر منتشر شده مبنی بر دست بردن برخی نمایندگان ادوار مجلس در اسناد سجلدی خود با هدف امکان یافتن برای حضور در انتخابات از نظر سنی گفت: دست بردن در اسناد سجلدی نیز عنوان جرم دارد و قطعا شورای نگهبان با مجرمان برخورد معمولی نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی رئیس‌جمهور تصریح کرد: وظایف شورای نگهبان مشخص بوده و ارزیابی وظایف اجرایی در حیطه کار این شورا نیست و تکلیفی در این باره نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان مجددا در پاسخ به سوالی درباره اتهاماتی که متوجه برخی نمایندگان از سوی یک مقام دولت سابق شده است، گفت: متهم یک پرونده دیگران را متهم به عملی کرده است که این هنوز اثبات نشده است و برخی اظهار نظرها در این باره گاهی به تند و رادیکالی شدن فضا کمک می‌کند که مفید به حال کشور نیست.

بر اساس این گزارش ابراهیمیان در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به مصوبات مهم اخیر که در شورای نگهبان بررسی شده است اعلام کرد: لوایح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و الحاق دولت به تشریفات الحاقی به قراردادهای حمل و نقل جاده‌ای و طرح تسری ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم به قانون برنامه سوم توسعه مغایر موازین شرع و اصول قانون اساسی شناخته نشد.

وی در ادامه با اشاره به بازگشت طرح استانی شدن انتخابات، طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس و لایحه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم ادامه داد: طرح الحاق یک ماده به یک تبصره به ماده ۳۹ قانون پولی و مالی کشور و طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک ایراد داشت که به مجلس بازگشت داده شد. همچنین شورای نگهبان طرح استفساریه ماده ۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه درباره کسر بیمه بازنشستگی از فوق‌العاده مشمولان را مصداق تفسیر ندانست و با اعلام اینکه این تفسیر باید در قالب طرح و لایحه بیاید، از این حیث با آن مخالفت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *