دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

اپراتور های مجازی تلفن همراه در راهند

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 435250
اپراتور مجازی تلفن همراه، نوعی از اپراتور است که با استفاده از امکانات فیزیکی و فرکانس اپراتورهای اصلی، با برند مخصوص به خود، سیم‌کارت و خدمات تلفن همراه می‌فروشد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بتوان گفت ورود به دنیای ارتباطات از زمان ورود تلفن های همراه آغاز شد و در این زمان تنها یک اپراتور کار خود را آغاز کرده بود و استقبال زیادی هم داشت. اما دیری نگذشت که اپراتورهای دوم و سوم تلفن همراه وارد دنیای ارتباطات شدند. دنیایی که در آن تمام خدمات با نسل های بالاتر صورت می گیرد و تقریبا دسترسی به هر اطلاعات با یک کلیک میسر می شود.

همانطور که زمان می گذرد تکنولو‍ژی و ارتباطات نیز در حال پیشرفت است به گونه ای که چندی است به منظور ارتقاء رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه از ورود اپراتورهای مجازی صحبت می شود.

به نظر می رسد راه ورود اپراتور چهارم تلفن همراه از طریق MVNO است و مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص وی‍ژگی های این اپراتور می گوید: سرویس‌های اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازی در کشور فعالیت خواهند کرد همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارائه می‌دهند و عمده تفاوتی که خواهند داشت این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.

همچنین به گفته صادق عباسی شاهکوه پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) به منظور افزایش رقابت، کیفیت و پوشش نیازهای جدید مشتریان و ترغیب نوآوری و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار تلفن همراه کشور صادر می‌شود و مقررات به گونه ای تنظیم شده که رقابت در خدمات پایه شکل نگیرد بلکه در خدمات جدید، فضای رقابت ایجاد شود.

در واقع اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه نوعی اپراتور تلفنی است، که خود عملأ دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست. این نوع اپراتورها با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست، خدمات خود را بصورت عمده خریداری کرده و سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه، در بازار خرده‌فروشی می‌کنند.

به عبارت دیگر MVNOها سرویس ویژه‌ای متفاوت از خدمات تلفن همراه ارائه نمی‌دهند، بلکه شرکت‌های اپراتور مجازی می‌تواند با استفاده از بستر تلفن‌های همراه محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی را ارائه دهند و برای رسیدن به این نقطه لازم است میزان تولید محتوا افزایش پیدا کند.

گفتنی است چندی پیش جلسه ای با مديران كل بررسيهاي فني و اقتصادي و صدور پروانه سرويسهاي ارتباطي و فناوري اطلاعات و متقاضيان دريافت پروانه MVNO تشكيل شد موضوعات مربوط به معيارهاي ارزيابي شايستگي متقاضيان دريافت موافقت اصولي پروانه، حضور شركتهاي خارجي در تركيب سهامداران متقاضي پروانه، نقش رگولاتوري در تنظيم روابط بين اپراتورهاي مجازي و ميزبان، طرح تجاري، نحوه اتصال متقابل بين اپراتورها، نحوه امتيازدهي شاخصهاي ارزيابي شركتها، فرايند صدور موافقتنامه و اعطاي پروانه به متقاضيان، از جمله مواردي بود كه در اين جلسه راجع به آن بحث و بررسي انجام شد.

براساس اين گزارش آخرين مهلت متقاضيان دريافت پروانه اپراتورهاي مجازي تلفن همراه (MVNO) براي ارائه درخواست و مدارك و مستندات به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، پانزدهم مرداد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *