جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۲۶

واکنش معکوس بازار روزنامه‌های ذوق‌زده را شوکه کرد

پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 433640
روزنامه‌های اصلاح‌طلب و دولتی ضمن اعلام گران شدن ارز و سکه گزارش دادند به خاطر توافق هسته‌ای قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
واکنش معکوس بازار روزنامه‌های ذوق‌زده را شوکه کرد
به گزارش جهان به نقل از کیهان، روزنامه‌ دولتی شهروند در گزارشی با عنوان «واکنش عجیب بازار به توافق بزرگ» نوشت: با بالا گرفتن زمزمه‌های توافق هسته‌ای، بازار ارز و طلا بار دیگر آماده هیجان‌های گسترده شده بود. از هفته قبل حدود ۱۰۰ تومانی نرخ هر دلار کاهش یافته بود و بازار سرمایه رشد صعودی را تجربه می‌کرد. روزبه‌روز که گمانه‌زنی‌های مختلف در موضوع هسته‌ای می‌شد، بازارها هم نوسان می‌کردند و حتی برخی معتقد بودند که مانند سال ۶۷ (پس از قبول قطعنامه) شوک بزرگی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد. اما تا روز قبل از توافق هیجان خبرهای خوش در بورس باعث رشد ۱۵۴۸ واحدی شاخص کل شد و دلار را به کانال ۳۱۰۰ تومان برد. اما روز توافق تا ساعت ۱۳ بازار یک حال و هوا داشت و عصر آن روز همزمان با اعلام رسمی توافق بازار حالی متفاوت!

شهروند افزود: دست آخر قیمت دلار افزایش پیدا کرد تا همه پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآید و حتی هیجان‌های مقطعی کاهش قیمت را نیز شاهد نباشیم. به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم افزایش پیدا کرد تا تحلیلگران بازار در شگفتی وقایع رخ داده باشند.

شهروند نوشت: مردم کاهش نرخ ارز و بالا رفتن ارزش پول ملی را انتظار دارند و حالا می‌پرسند که چرا انتظارها معکوس شد و جریانی متفاوت از پیش‌بینی‌ها رخ داد. در بازار طلا هم وضعیت از هفتم تیرماه امسال یعنی سه روز مانده به نخستین ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای تا روز توافق در مدار نزولی بود و قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افت کرد، اما به یک‌باره ورق برگشت و برخلاف انتظارها قیمت‌ها به مقدار محسوسی در مدار رشد قرار گرفته است.

تابلوی معاملات آتی بورس کالای ایران هم از افزایش قابل توجه قیمت‌ها خبر داد و با صعود تمام کرد. اما نکته جالب به معاملات سررسیدهای دورتر اختصاص دارد، به‌طوری که قرارداد تحویل دی ماه در حالی با رشد ۶/۴ درصدی با قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله می‌شود که این سررسید با قیمت ۸۵۷ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. همچنین سکه در سررسید اسفند نیز با نوسان ۵۶ هزار تومانی روبه‌رو شد، به‌طوری که قیمت سکه در این سررسید صبح دیروز ۸۶۸ هزار تومان بود اما هم‌اکنون با قیمت ۹۲۴ هزار تومان معامله می‌شود.

همزمان روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: منتظر کاهش قیمت خودرو پس از توافق هسته‌ای نباشید. با نهایی شدن توافق هسته‌ای در وین این سؤال در ذهن مردم شکل گرفته که وضعیت بازار کالاهای مختلف پس از این توافق چگونه خواهد بود؟ از چند ماه پیش رکود سنگینی در بازار خودرو حاکم شده که کارشناسان دو دلیل اصلی را بر این رکود برشمرده‌اند؛ اول اینکه رکود در بازار خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است و دوم اینکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که پس از توافق هسته‌ای قیمت خودرو کاهش می‌یابد. محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: درخصوص خودروهای داخلی باید گفت که این خودروها نه‌تنها ارزان نمی‌شود بلکه احتمالاً مقداری گران هم خواهد شد.

روزنامه شرق هم با تأکید بر اینکه خودرو با توافق هسته‌ای ۸ درصد گران می‌شود، از قول احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان و درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر قیمت خودرو نوشت: درباره قیمت خودرو پیش‌بینی من این نیست که قیمت خودرو ارزان شود بلکه اتفاقاً قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: تعجب می‌کنم که برخی با چه منطقی و چه عقلی درباره کاهش شدید قیمت خودرو صحبت می‌کنند، مگر قرار است قیمت آب، برق و گاز را که گران کرده‌اند، ارزان کنند یا تعرفه مواد اولیه که گران شده، کاهش پیدا کند یا ارز سه هزار و ۲۰۰ تومانی ارزان‌تر شود یا ارز مبادله‌ای به قیمت سابق برگردد؟

در همین حال خبرگزاری ایسنا از «واکنش عجیب بورس تهران به توافق هسته‌ای» خبر داد و نوشت: بورس تهران که یک هفته قبل از توافق تاریخی ایران با قدرت‌های جهانی، خود را برای جهشی بزرگ آماده کرده و با افزایش مجدد قیمت و تقاضا خوشحالی سهامداران را رقم زده بود، یک روز بعد از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای و در میان ناباوری سهامداران روند نزولی در پیش گرفت و قرمزپوش شد. سهامداران بورس در عین ناباوری یک روز بعد از توافق هسته‌ای با افت قیمت و افزایش فشار فروش مواجه شدند. از همان دقایق ابتدایی معاملات، علی‌رغم انتشار اخبار مثبت درخصوص لغو تحریم‌ها رفته‌رفته بر فشار فروش بازار افزوده شد تا در نهایت شاخص بورس با ریزش ۶۰۵ واحدی و قرار گرفتن در کانال ۶۸ هزار و ۸۲۷ واحد به کار خود پایان داد و بر روند نزولی تأکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تیموری
ببخشینا.آقویونی که هی میگفتن بلدیم و می دونیم که میگفتن همه چی مون به رفع تحریم ها گره خورده از آب خوردن تا خودرو و اسم توافق که رو کاغذو بیا همه چی حله.الان زنجیره ایی هاشون میگن ای عوام چه نشسته اید که باید8% خودرو گرون هم بشه.عجب اینا....
Iran, Islamic Republic of
اخرین خرده ریزه هایی که کیهان میتونه بهشون دلخوش باشه همین چیزهاست .اشکال نداره این درد توافق حالا حالاها برای کیهان زجر اوره
ماری
فقط باید به خود متکی بود
تحریم ها کاری نمی کنه
کجا سیر می کنی عزیز
متاسفانه امثال شما هستند که واقعیات را نمی بینند و به کیهان گیر میدهند..
این همه بوق و کرنا که همه چیزمان وابسته به تحریمهاست ولی در عمل تاثیر حداقل ممکن است
ناشناس
حالت خوبه چیزیت نیست
Iran, Islamic Republic of
این درد توافق به دل همه ایران خواهد نشست.
آرش
United States
بورس هم محل سیاسی کاری شده و برد سیاسی بازان و باحت مردم .
Iran, Islamic Republic of
مبارک باشه .حالا بازم هنوز خبری نیست برید جشن بگیرد .
علی
تا بوده چنین بوده تا هست چنین بادا . ساده اندیشان از این خیالات باطل زیاد می کنند .
علوی
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور همه مسائل و مشکلات را به توافق هسته ای گره زده بود پس قطعاً پس از توافق و قطعی شدن آن قیمت ها به طور چشمگیری تعدیل می شود مگر آنکه باز دروغی در کار باشد که بعید نیست
وبلاگ حضرت عشق جل جلاله
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگويانه ديگه. چيكارش ميشه كرد
Iran, Islamic Republic of
از پاکدست ترین دولت تاریخ شما که بهتره
Iran, Islamic Republic of
اشتباه میکنه اونی که فکر میکنه با رفع تحریم جنس ارزون میشه ممکنه تحریم خارجی برداشته بشه اما با تحریم داخلی چه کنیم
Iran, Islamic Republic of
دلم سوخت برا اونايي كه ريختن خيابون شادي كردن.
به نظرتون چند نفر از اونها، متن توافق را حتي در حد چند سطرش خونده بودن؟!!
Romania
جمعيت الكي خوش فقط شادي مي كنن.
دارن اومدن امريكا را جشن مي گيرن نه اصلاحات اقتصادي دروغين دولت بي تدبير را.
اگر غيرت مردم با عزت نبود تا حالا صدباره كل مملكت را دو دستي تحويل غربي ها داده بودند.
Iran, Islamic Republic of
آخه آب خوردن مون هم به تحریم وابسته بود..... حالا که همه چیز تموم شده اوباما میگه اگر توافق نمی شد تحریم ها از هم می پاشید.....یعنی اگه یه پنج شش ماهی بیشتر تحمل می کردیم بدون امتیاز دادن تحریم ها فرو می پاشید....
خیری
سود این توافقات خیلی کمتر از آنچه تصور می کنیم خواهد بود، خدا کند شر نباشد. دوستان عزیز همه توفیقات در داخل کشور است. اگر گوش شنوا باشد؟
چغوک=گنجشک
اصلاحیون فکر میکردند با اعلام توافق(شما بخوانید توافقالکی خوشیم)روز اول دلار خیلی افت شدید میکنه و همه چیز یک دفعه دچار نوسان سقوط میشه!!!!!
خوب نمیگن که چند روز قبل بود که فقط اقلام ضروری مصرفی مردم چند درصد گران شد!
دلار دست دولته اونم با قیمت گرونتر جیبشو پرتر میکنه!!!!!!
با آب ریختن تو چاله چشمه درست نمیشه، چشمه باید خودش بجوشه.
ناشناس
29 میلیارد بیشتر از 150 میلیارد آزاد می شه معلومه که تیاید تغییری انجام بشه.
علی فندلی
دولت خودش با منفی کردن بورس بنظرش داره تورم رو کنترل میکنه
میگید نه - بس برید وضعیت بورس رو از زمان روی کار آمدن این دولت بررسیکنید اکثر سهامداران خرد تا هشتاد درصد ضرر کردن
چون به وعده پوچ آقای روحانی که دیماه 92 مردم رو دعوت به
سرمایه گذاری تو بورس کرد گوش کردن ولی همشون جز ضرر از این دولت چیزی ندیدن
خدا پدر مادر احمدی نژاد رو بیامرزه که به فکر مردمش بود
United States
حالا این فشار و گرونی که روی دوش مردم سنگینی میکنه خوشحالی داره!! یه خرده بیخیال دعوای حزبیتون بشید...
آقای شریعتمداری ؛ لطفا دلایل ناراحتی ات را با منطق بیان کن . اینقدر منفی بافی درست نیست و انصاف خوب است. شما از روز اول با دولت روحانی مشکل داشتی و تا به امروز از خراب کردنش دریغ نکردی. عیب ندارد بالاخره جامعه صدای مخالف می خواهد ولی با انصاف باش تا بتوان نظرات شما را درک کرد
خوشم امد روحانی خوب حالتان را گرفت!...
اسداله
اگر سری به شهرکهای صنعتی بزنید فاجعه را درک خواهید کرد خیلی از شرکتها بعلت روکود فعالیتشان را در این دو سال متوقف کرده اند البته در دولت گذشته هم وجود داشت ولی نه با این سرعت
United States
ما از این دولت هیچ توقع ارزانی نداریم هنوز صد روز نشده