چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱۰
۶۱
لحظه به لحظه با مراحل پایانی مذاکرات وین

روایت روحانی از دستاوردهای مذاکرات وین/ اوباما: همه تحریمهای آمریکا و شورای امنیت رفع می شود

نشست مشترک ظریف و موگرینی پایان یافت +بیانیه مشترک
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۲
کد مطلب: 433176
خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه شب به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای احتمالا بامداد روز سه‌شنبه اعلام می‌شود.
روایت روحانی از دستاوردهای مذاکرات وین/ اوباما: همه تحریمهای آمریکا و شورای امنیت رفع می شود
گروه سیاست جهان نيوز ـ در ادامه هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در وین که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ خرداد ماه در شهر وین در جریان بود، جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه‌شنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند ۱۶ روز می‌گذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو ۱+۵ و موگرینی بود. حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود. آمانو هم ۱۱ تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد.

در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفته‌ای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا ۲۲ تیر ماه).

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به ۱+۵ که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بدارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میانه خبرنگاران آمد.

از دیگر تحولات این روزها برگزاری دو دور نشست عمومی وزرای خارجه ایران و ۱+۵ بود.

پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

در روز پانزدهم نیز رایزنی‌های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت.

روزهای شانزدهم نیز با دیدارها دو و چند جانبه و نیز گفت‌وگوهای داخلی ۱+۵ همراه بود. در روز هفدهم بیش از هر روز دیگر سخن از توافق در جریان بود.

* * *

 ۱۵:۴۵ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هم‌اکنون پس از اعلام جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای از طریق تلویزیون در حال ارائه گزارش به مردم است.

مهمترین محورهای سخنان حجت الاسلام حسن‌ روحانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. لقد نصرکم الله فی مواطن کثیره. عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا

با سلام و درود بر روان پاک انبیاء و اولیاء، پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه هدی و امام شهیدان و شهدای بزرگوار بویژه شهدای هسته‌ای و با سلام و تحیت به محضر امام عصر(عج)؛ ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است. و در ماه رمضان امسال آنچه من شنیدم بسیاری از مردم در دعاهایشان و در شبهای قدر به گروه مذاکره‌کننده و برای دست‌یابی به یک توافق خوب دعا کردند. و من الان به ملت بزرگوار ایران عرض می‌کنم که دعای آنها مستجاب شده است. ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلابمان و شرایط منطقه داریم. شرایطی که باید بگوییم دوران ۱۲ ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملاً ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.

این صفحه جدید، بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر هم دارد. موضوع مهم هسته‌ای ایران که از یک طرف تبدیل شده بود به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی، تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبرو شده بود. و از طرفی تبدیل شده بود به یک موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است! و از طرف دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حائز اهمیت بود و از لحاظ اجتماعی تبدیل شده بود به یک مسئله غرور و عزت ملی.

و از لحاظ اقتصادی، با فشارهایی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند، شرایط سختی را در جامعه به وجود آوردند. گرچه همانطور که قبلا هم تاکید کردم، هیچگاه تحریم موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیرگذار بود. من خوشحالم که امروز با مذاکرات ۲۳ ماهه جمهوری اسلامی ایران با ۶ قدرت جهانی، توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم. البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است. ۲۵ ام ماه رمضان سال ۹۲ روز تنفیذ بود، ۲۶ ام ماه رمضان روز تحلیف بود و امروز روز ۲۷ ام روز توافق ۶ قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک می‌باشد.

ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست؛ مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، ما دنبال مذاکره بودیم. دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی، بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم. ما همواره بر این نکته تاکید کردیم که این مذاکرات، برد-باخت نخواهد بود. که هرمذاکره‌ای اگر به صورت بردباخت باشد پایدار نخواهد ماند.

مذاکره و توافقی می تواند پایدار و مستمر باشد که برای دو طرف حالت برد-برد داشته باشد. این موضوع را برای جامعه‌مان تشریح کردیم و مذاکره کننده های ما بر این مبنا از ۲۳ ماه پیش کار و مذاکره خود را آغاز کردند.

از طرف دیگر برای دستیابی به توفیق در مذاکره نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم. واضح و روشن است که در داخل کشور سیاسیون و تشکل ها و جناح ها فکر و نظر واحد ندارند اما در مسائلی که به منافع ملی و امنیت ملی و توسعه ملی ما که موضوع هسته‌ای هم به امنیت ملی مربوط می شد هم به توسعه ملی ما و هم به منافع ملی ما. خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه ما توانستیم به اجماعی در این زمینه دست یابیم. راه مذاکره را قبل از آغاز این دولت و اساساً از روز اول این مشکل هسته ای یعنی از ۱۲ سال پیش طبق نظر مقام معظم رهبری مسیر مذاکره از روز اول آغاز شد و ما از سال ۸۲ این مذاکرات را در تهران یا در پایتختهای کشورهای همسایه یا پایتختهای اروپایی و غربی دیدیم و شاهد بودیم و ادامه دادیم.

منتهی مردم ما در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر کردند. و به صراحت اعلام کردند ما دولتی را می خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توام با صلح و توام با حرکت توسعه‌ای کشور رو به جلو و رفاه مردم، توام با هم، مدنظر قرار دهد. و همین مسیر و راهی بود که دولت یازدهم انتخاب کرد و آغاز کرد. البته ملت بزرگ ایران همواره ملت ادب و منطق و استدلال بوده است. من از روز اول در روز مراسم تحلیف گفتم که در صورتی که غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند. آنچه امروز به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک به دست آمد، ریشه آن برمیگردد به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف ۵+۱ که اگر این دو نبود ما دستاوردی نمی داشتیم.

از طرف دیگر ما لازم بود برای موفقیت در مذاکرات بتوانیم در شرایط تحریم و در شرایط رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. آن زمانی که در شرایط تحریم ما مذاکره را آغاز کردیم، تورم بالای ۴۰ و از لحاظ رشد اقتصادی منفی ۶ ممیز هشت بودیم. اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قویترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای ۵+۱ داده شد. از طرف دیگر آنچه از همه چیز مهمتر بود، ایستادگی، مقاومت و صبر و تحمل مردم شجاع ایران بود. که امسال بحمدالله صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توام گشت. این ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل را به خوبی پای میز مذاکره آورد.

ما در این مذاکرات ۴ هدف را دنبال می کردیم. هدف اول آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریمهای غلط و ظالمانه و ضدانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه هایی که از دید ما قطعنامه های غیرقانونی بود در شورای امنیت سازمان ملل را لغو کنیم، و هدف چهارم این بود که پرونده هسته ای ایران را از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و اساساً از شورای امنیت خارج کنیم. در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است. البته در این ۲۳ ماه برای اینکه خط قرمزها مراعات شود و بتوانیم به اهدافمان دست یابیم می دانیم که تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلماتها و حقوقدانان ایرانی، اقتصاددانان ایرانی و همچنین دانشمندان هسته ای ادامه یافت.

روزهای اولیه مذاکره طرف مقابل به ما میگفت در دوران محدودیت که این دوران امروز ۸ سال در این توافق تعیین شده است، ایران فقط ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد. بعد از بحث های فراوان رسیدند به ۱۰۰۰ تا و بعد از مقاومتهای فراوان آخرین حرفی که می گفتند دیگر قابل تغییر نیست ۴۰۰۰ سانتریفیوژ بود و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ که بیش از ۵ هزار آن در نطنز و بیش از هزار آن در فردو خواهند بود باقی می مانند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی سازی ادامه میدهند.

آنها می گفتند دوران محدودیت شما ۲۰ سال بعلاوه ۲۵ سال باشد. بعدها می گفتند ۲۰ سال و ۱۰ سال و گفتند حرف آخر ۲۰ سال است و کوتاه نمی آییم. ولی در مذاکرات روزهای آخر به ۸ سال تقلیل یافت.

درباره تحقیق و توسعه می گفتند فقط راجع به IR۱ برای ایران امکان پذیر است. حرفی بود مضحک و غیرمعقول. چون این را که داشتیم و تحقیق و توسعه معنایی درباره اش نداشت. بعدها گفتند حداکثر IR۲ . توافقی میخواستیم که در روز اجرای توافق تزریق گاز به IR۸ آغاز شود و ما امروز به همین دست یافتیم.

راجع به اراک می گفتند راکتور باقی بماند ولی آب سنگین معنا ندارد و خط قرمز قطعی ماست. امروز در شرایطی توافق شده است که در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین رآکتور اراک یاد شده است و این راکتور با همان ماهیت آب سنگین با ویژگی هایی که در توافق آمده تکمیل می شود.

نسبت به فردو می گفتند نام فردو بردن هم سخت است و شنیدنش سخت تر. نه شما بگویید و نه ما می شنویم. بعد گفتند در فردو هیچ سانتریفیوژی نباشد و مرکز تحقیقات ایزوتوژ خواهد بود. بعد از ماه ها رایزنی گفتند فقط یک آبشار ۱۶۴ تایی باشد. خلاصه کنم امروز در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت. بخشی از فردو درباره تحقیق و توسعه درباره ایزوتوژهای پایدار خواهد بود.

درباره تحریمها می گفتند باید ماهها بگذرد و اعتماد یابیم تا به تدریج بعدش تحریمها نه لغو که تعلیق کنیم. اسم لغو را نبرید. در سالهای بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد کردیم قدم به قدم لغو شود. امروز به ملت شریف ایران اعلام میکنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریمها، حتی تحریمهای تسلیحاتی و موشکی و اشاعه ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریمهای مالی و بانکی و مربوط به بیمه و حمل و نقل و مربوط به پتروشیمی و فلزات گرانبها و تمام تحریمهای اقتصادی به طور کامل لغو و نه تعلیق خواهد شد. حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می شود. برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو می شود. در زمینه اشاعه ای هم کالاهای دومنظوره در کمیته ای مورد بررسی قرار میگرد و نسبت به لغو قطعنامه های سازمان ملل می گفتند قطعنامه ای که اجرا نکردید چطور لغو کنیم؟ لا اقل برای ۶ ماه اجرا کنید. طبق توافق امروز در روزهای آینده که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می رسد تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

همچنین در زمینه اینکه پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود می گفتند باید آژانس گزارش دهد و اول ۲۰ سال و بعد ۱۵ سال. امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق ۱۰ سال بعد به طور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.

ممکن است از ما بپرسند که آیا این توافق بر مبنای اعتماد به ۵+۱ بنا شده است؟ که اگر اینچنین بود که ۲۳ ماه مذاکره و این دور اخیر ۱۸ شبانه روز مذاکره لاینقطع نیاز نبود. برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به دقت و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای این توافق می تواند آرام آرام خشتهای دیوار بی اعتمادی را بردارد. روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که سابقه بسیار بدی برخیشان نسبت به ایران داشتند و برخی هم سابقه خوبی نداشتند بخواهیم اعتماد کنیم.

البته این توافق دو طرفه است. ما یک طرف توافق را محک زدیم آنهم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا بر زمینه توافق نهایی گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم. ملت ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته پای پیمان خود ایستاده. ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل ما پای آن بایستد. البته این توافق مراحلی دارد. امروز مرحله اول بود؛ یعنی همه ۷ کشور بر متن توافق و بر ضمائم ۵ گانه اتفاق کردند و قبول کردند. مرحله بعد که در روزهای آینده خواهد بود متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده است باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. ذیل ماده ۲۵ و نه در فصل ۷ و در مواردی که لغو قطعنامه قبلی است طبق ماده ۴۱. پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف هست باید این مراحل ادامه یابد.

و پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود؛ چند روز بعد آن زمانی که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن. بعد از حدود بیش از ۲ ماه به روزی می رسیم که روز توافق است. روز توافق روزی است که اروپا و آمریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و تصمیم خود را ابراز می دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می شود که با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریمها خواهد بود که زمانی به طول می انجامد. ممکن است آن زمان هم بیش از ۲ ماه به طول بینجامد. آن روز می شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود.

امروز اما مهمترین روز در طول ۱۲ روز گذشته است و روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرتها فعالیت هسته ای ایران را به رسیمت شناختند. امروز روزی است که بعد از ۱۲ سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام کردند در زمینه فناوری هسته ای و فناوری های مدرن به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که قدرتهای بزرگ اعلام کردند که همه تحریمها برداشته خواهد شد و همه قطعنامه های ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد. امروز یک پایان است و یک آغاز. پایانی برای ظلم ها و اتهام های غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری های جدید در جهان.

امروز تنها برای مردم شیراز و اصفهان و تبریز و خراسان و اهواز و تهران و کرمان و دیگر شهرهای ایران بخاطر اینکه مشاهده می کنند زنجیره های تحریم در حال گسسته شدن هستند تنها اینها خوشحال نیستند بلکه مردم غزه و کرانه باختری و مردم قدس و لبنان هم خوشحالند به دلیل اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تلاشهای واهی که در این طول ۲۳ ماه انجام داد به شکست منتهی شد. امروز منطقه هم خوشحال هستند به دلیل اینکه بسیاری از بهانه های واهی برای ستم برمنطقه و فشار بر منطقه بر مبنای اینکه ایران می خواهد بمب هسته ای بسازد پایان می پذیرد.

اگر برخی اعضای ۵+۱ می خواهند اعلام کنند ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم همه دنیا به خوبی می دانند که ساخت بمب اتم به فتاوای رهبر معظم انقلاب به عنوان امر غلط و ضدانسانی و محرم در دیدگاه دانشمندان بوده و هرگز ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای نخواهد بود چه توافقی بشود چه نشود و چه اجرا شود و چه نشود. از دستاورد واقعی سخن بگویند که آن این است که فضای نویی امروز در منطقه ایجاد شده که همکاری ها در منطقه و سطح جهان گسترش یابد.

در اینجا لازم می دانم از همه آنها که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کردند تشکر و سپاسگزاری کنم. از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی و مقاومت ۱۲ ساله شان در برابر انواع فشارهای غلط و نابجا. از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و هدایتهایش همواره به ملت و کشور و نظام و دولت کمک کرد و در این مسیر نیز با ارشادتشان و نظارتهایشان و دقت هایشان بارسنگینی را بر دوش داشتند. از مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس و قوه قضائیه و از ریاست آن و از همه نیروهای مسلح که همواره پشتیبان ملت و نظام و دولت بوده اند، از مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و حوزه های علمیه و مراجع تقلید و دانشگاه ها و فرهیختگان و جوانان و بانوان و همه مردم گوشه و کنار کشور که لبخند آنها همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده شان به ما قدرت بخشیده.

در اینجا اعلام می کنم کسی بخواهد نقد کند نقد دلسوزانه آزاد است. اما اجازه نمیدهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و منطقه کسی بخواهد با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید مردم به اعتماد مردم صدمه بزند. امروز روز پایان نیست ملت بزرگ ایران. امروز روز آغاز است. آغاز برای حرکتی نو. آغاز برای نشاطی نو. آغاز برای امیدی نو. آغاز برای آینده ای بهتر برای جوانانمان. آغاز برای حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران.

و سخن آخر، ملت های منطقه، کشورهای همسایه مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید. ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می دانیم. ما ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می دانیم. علم و فناوری و رشد و توسعه کشورمان به نفع همسایه ها خواهد بود. ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. ایران به دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه! روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت بیشتر و نزدیکی بیشتر و برادری و اتحاد و توسعه روابط بیشتر را خواهان هستیم.

ملت بزرگ ایران! به امید تلاش و فعالیت و نشاط شما و اعتماد شما بر دولت. ما مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد. والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

۱۵:۳۳ اوباما: هر قانونی را که مانع از اجرای این توافق شود وتو خواهم کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با انجام سخنرانی مواضع خود را در این باره مطرح کرد.

متن کامل سخنرانی اوباما بدین شرح است:

پس از ۲ سال مذاکره، آمریکا به همراه شرکایمان به چیزی رسیدیم که دهه‌ها دشمنی بدان نرسیده بود: یک توافق جامع بلندمدت با ایران که مانع این کشور در دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این توافق نشان می‌دهد که دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییر واقعی و معنادار ایجاد کند، تغییری که کشور ما و جهان را امن‌تر می‌کند. این توافق همچنین با سنت رهبری آمریکا هم همسو است. اکنون بیش از ۵۰ سال از زمانی که رئیس‌جمهور کندی در نزد مردم آمریکا گفته بود "بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنید اما هرگز از مذاکره ترس نداشته باشید"، می‌گذرد. او درباره نیاز به صحبت کردن بین آمریکا و اتحاد شوروی حرف می‌زد؛ صحبتهایی که به تلاشها برای محدود کردن گسترش سلاحهای هسته‌ای منجر شد.

در آن روزها خطر جنگ هسته‌ای بین دو ابرقدرت بود. در عصر ما خطر آن است که سلاحهای هسته‌ای به کشورهای بیشتری به ویژه در خاورمیانه که بی ثبات ترین منطقه جهان ما است، گسترش یابد. امروز به خاطر آنکه آمریکا از یک موضع قدرت و اصولی مذاکره کرده،‌ما گسترش سلاحهای هسته‌ای را در این منطقه متوقف کرده‌ایم. به خاطر این توافق، جامعه بین‌المللی قادر خواهد بود تا درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران بمب هسته‌ای نسازد، راستی آزمایی کند.

این توافق همه خطوط کلی که ما در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم را رعایت می‌کند. همه مسیرها به سلاح هسته‌ای مسدود شده و رژیم بازرسی و شفاف سازی ضروری برای راستی آزمایی برای این هدف برقرار خواهد بود. به خاطر این توافق ایران اورانیوم با غلظت بالا و پلوتونیوم در حد سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.

به خاطر این توافق، ایران دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده خود را حذف خواهد کرد؛‌ماشینهایی که برای تولید اورانیوم با غلظت بالا برای بمب ضروری است و انبار کردن آنها تحت نظارت همیشگی بین المللی قرار می‌گیرد. ایران طی یک دهه آینده از سانتریفیوژهای پیشرفته خود برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده نخواهد کرد. ایران همچنین از ۹۸ درصد از زرادخانه اورانیوم غنی شده خلاص خواهد شد(کاهش خواهد داد).

ایران اکنون ذخایری دارد که می‌تواند تا ۱۰ بمب هسته‌ای بسازد. به خاطر این توافق ذخایر به حدی کاهش خواهد یافت که تنها برای تولید بخشی از یک بمب کافی است. محدودیت ذخایر برای ۱۵ سال ادامه خواهد داشت.

به خاطر این توافق ایران هسته رآکتورش در اراک را تعدیل خواهد کرد تا پلوتونیوم در حد سلاح هسته‌ای تولید نکند و ایران پذیرفته تا سوخت مصرف شده رآکتور را به خارج از کشور بفرستد. برای حداقل ۱۵ سال آینده ایران هیچ رآکتور آب سنگین جدیدی نخواهد ساخت.

به خاطر این توافق برای اولین بار در موضعی خواهیم بود تا همه این تعهدات را راستی آزمایی کنیم. این یعنی که این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه مبتنی بر راستی آزمایی است. بازرسان دسترسی ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت. بازرسان به همه زنجیره تامین هسته‌ای ایران، معادن اورانیوم و کارخانه های تولید، تاسیسات فراوری و ماشین الات تولید سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره‌سازی دسترسی خواهند داشت.

این مساله تضمین خواهد داد که ایران قادر به انتقال و منحرف کردن مواد از تاسیسات شناخته شده به تاسیسات مخفیانه و محرمانه خواهد بود. برخی از این تدابیر شفافیت سازی برای ۲۵ سال برقرار خواهد ماند.

به خاطر این توافق بازرسان همچنین قادر به دسترسی به هر مکان مشکوک خواهند داشت. اگر بخواهم ساده بگویم یعنی سازمان مسئول بازرسیها یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر جا که ضروری باشد، دسترسی خواهد داشت. این ترتیباب دائمی است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به توافقی رسید تا به آن دسترسی مورد نیاز برای کامل کردن تحقیق درباره ابعاد نظامی احتمالی گذشته برنامه هسته‌ای ایران بدهد.

در پایان اینکه ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای به طور دائمی از توسل به سلاح هسته‌ای منع شده است که این موضوع پایه و اساسی برای تلاشهای جامعه بین‌المللی برای اعمال فشار به ایران تامین و ایجاد کرده است.

در امتدادی که ایران اقدامات مورد نیاز برای اجرای این توافق را انجام می‌دهد، این کشور رفع تحریم‌هایی را که ما به خاطر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کردیم، دریافت خواهد کرد هم تحریمهای آمریکا و هم تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل. این رفع تحریمها مرحله به مرحله خواهد بود. ایران قبل از آنکه شروع به دریافت کاهش تحریمها کند، باید اقدامات هسته‌ای اصلی را کامل کند.

قبل از آنکه تحریمهای اضافه لغو شوند تحریمهایی از قبیل ۵ سال محدودیت تسلیحاتی و ۸ سال محدودیت در ارتباط با موشکهای بالستیک، ایران طی یک دهه آینده باید از مفاد توافق تبعیت کند.

همه اینها در یک قطعنامه یادآوری و تایید خواهد شد و اگر توافق را نقض کند همه این تحریمها دوباره بازخواهند گشت. در نتیجه یک انگیزه بسیار خوبی برای ایران وجود دارد که مفاد توافق را عمل کند و عواقب و نتایج بسیار واقعی برای نقض وجود دارد.

این توافق است و حمایت کامل جامعه بین‌المللی را دارد. کنگره اکنون فرصتی خواهد داشت تا جزئیات آن را بررسی کند و دولت من آمادگی دارد تا جلسات توجیهی گسترده درباره اینکه چگونه این مسیر رو به جلو برود، برگزار کند.

وی در پایان این کنفرانس خبری که در کنار او جو بایدن هم حضور داشت،‌ از تلاش‌های وزیر خارجه خود تشکر کرد و گفت:‌«از تلاشهای جان کری به خاطر امن‌تر کردن کشور از طریق توسل به دیپلماسی اساسی و اصولی تشکر می‌کنم».

۱۵:۲۰
وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین را قرائت کردند.

بیانیه مشترک نماینده عالی اتحادیه اروپایی فدریکا موگرینی و وزیر خارجه ایران جواد ظریف به شرح زیر می‌باشد:

امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم که به یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم.

با شجاعت، اراده سیاسی، احترام متقابل و مدیریت عالی، ما آنچه را که دنیا بدان امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان. امروز همچنین یک روز تاریخی است، بدان جهت که ما در حال ساخت شرایط لازم برای اعتماد و ایجاد فصل جدیدی در روابطمان هستیم.

این دستاورد محصول یک تلاش جمعی است.

هیچ کس تصور نمی کرد که این کار آسانی باشد. تصمیمات تاریخ ساز هرگز آسان نیستند. ولی به رغم همه فراز و فرودهای این مذاکرات و تمدیدهای مکرر، امید و اراده، ما را قادر ساخت تا بر همه لحظات دشوار فائق آییم. ما همواره واقف بوده ایم که در قبال نسل حاضر و نسل های آینده مسئولیت داریم.

به یمن تعامل سازنده همه طرف ها، و تعهد و توانایی هیات هایمان، ما با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از ۱۰ سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.

طی دهه گذشته، افراد بسیاری در پیشبرد این مذاکرات دشوار نقش داشته اند و ما از همه آنها تشکر می کنیم، همانطور که مایلیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نقش اساسی و همکاری نزدیک آن، و نیز از دولت اتریش برای حمایت و مهمان نوازی اش سپاسگزاری کنیم.

ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا، پس از ماه ها کار فشرده در سطوح و اشکال مختلف، در اینجا در وین گرد هم آمدیم تا متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مولفه های اساسی که در تاریخ ۱۳ فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کنیم.

امروز، ما متن نهایی «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد توافق قرار دادیم.

گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می باشد، استقبال می کنند. آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی ایفا نماید. ایران مجددا تاکید می نمایدکه تحت هیچ شرایطی در پی سلاح های هسته ای، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.

برجام دربرگیرنده برنامه ‏ی بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت های توافق شده در مورد برنامه هسته ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران، شامل گام هایی برای دسترسی در زمینه های تجارت، فن آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و ۵ پیوست فنی در مورد موضوعات هسته ای، تحریم ها، همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز، تاسیس کمیسیون مشترک، و برنامه اجرایی می باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند بنابراین نمی توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.

متن کامل و پیوست های آن همین امروز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چندروز آینده توسط گروه ۱+۵ برای تایید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.

ما می دانیم که این توافق مورد موشکافی و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف ها و برای کل جامعه بین الملل.

این توافق فرصت های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده است.

ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود و روی کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی، حساب می کنیم.

این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین المللی می خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.

۱۵:۱۸
محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی برای قرائت بیانیه مشترک و تحلیل خود از مذاکرات پشت تریبون قرار گرفتند

۱۵:۱۵
عکس یادگاری نمایندگان مذاکره کننده کشورهای ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان روسیه و چین و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالن کنفرانس خبری مشترک گرفته شد

۱۵:۰۰
فابیوس وارد مرکز رسانه‌ای اتریش شد

۱۴:۴۵
متن کامل توافق در قالب یک فایل PDF منتشر شده است.
متن توافق هسته‌ای

۱۴:۴۰
اعضای هیئت دولت و رئیس‌جمهور امشب مهمان ضیافت افطاری رهبر انقلاب هستند.

۱۴:۳۳
لاوروف: پس از سال‌ها تلاش، توافق به دست آمد/ این توافق موجب ثبات در منطقه خواهد شد/پیش نویس قطعنامه و متن توافق تا چند روز آینده به شورای امنیت ارائه می‌شود

۱۴:۲۶
اعلام جمع بندی توافق نهایی میان ایران و ۵+۱ موجی از واکنش‌ها را در عرصه بین المللی در برداشته است که در این میان صهیونیست‌ها پیشتاز بودند.

۱۴:۲۵
جلسه عمومی ایران و ۵+۱ پایان یافت

۱۴:۲۵
در حالی که تصاویری از اماده‌سازی محل سخنرانی رئیس‌جمهور روحانی منتشر شده است، برنامه اوباما برای اعلام نظر درباره توافق هسته‌ای در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران نیز اعلام شد.

۱۴:۲۵
نشست ایران و ۱+۵ پایان یافت

۱۴:۱۷
اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ منتشر شد.

۱۴:۱۳
کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۷ صبح به وقت محلی(۱۵:۳۰ به وقت تهران) درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سخنرانی می‌کند.

۱۴:۱۰
صرافی های تهران خرید و فروش دلار و سایر ارزهای مهم را متوقف کرده اند. قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته اما صرافی ها از خرید و فروش دلار فعلا خودداری می کنند.

۱۴:۰۱
کنفرانس خبری درخصوص مذکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک تا دقایقی دیگر برگزار می شود.

۱۳:۵۴
ایران و آژانس برای حل و فصل تمامی موضوعات تا پایان ۲۰۱۵ توافق کردند

بر اساس توافقی که امروز بین صالحی و آمانو امضا شده است مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی تا ۱۵ دسامبر(۲۴ آذر) برآورد نهایی درباره حل و فصل تمامی موضوعات فعلی و باقی مانده درباره فعالیت های هسته ای ایران را به شورای حکام ارائه می‌کند.

علی اکبر صالحی روز سه شنبه پس از امضای توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی که نقشه راه نامگذاری شده اعلام کرد که در این توافق با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود. صالحی گفت: امیدوارم که با حل و فصل مسائل گذشته فصل جدیدی از روابط و همکاری بین ایران و آژانس گشوده شود.

بر اساس این توافق یوکیا آمانو مدیر کل آژانس تا ۱۵ دسامبر۲۰۱۵ (۲۴ آذر) برآورد نهایی درباره حل و فصل همه موضوعات فعلی و باقی مانده بر اساس ضمیمه گزارش سال ۲۰۱۱ به شورای حکام ارائه می‌کند.

ایران و آژانس همچنین توافق کردند همکاری و گفتگو را به منظور حل و فصل همه موضوعات قبلی و فعلی باقی مانده تا پایان سال ۲۰۱۵ تسریع و تقویت کنند.

۱۳:۳۴
نشست پایانی اعضای گروه پنج بعلاوه یک و ایران با سخنان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در وین آغاز شد.

۱۳:۲۷
موگرینی: توافق می‌تواند فصل جدیدی در روابط بین‌‌الملل باشد/ ظریف: به لحظه‌ای نزدیک شدیم که می‌توانست پایان امیدها باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه کشورمان در وین در نشست ۱+۵ سخنرانی کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین نشست ایران و ۱+۵ سخنرانی کرد و سپس محمدجواد ظریف صحبت کرد و از تمام طرف‌های کمک کننده به روند گفتگوها تشکر کرد.

ظریف در این نشست گفت: این یک لحظه تاریخی است. ما به لحظه ای نزدیک شدیم که می توانست پایان امیدها باشد. من هم از همه کسانی که این روند را شروع کردند تا بتوانیم به یک روند برد برد برسیم، تشکر می کنم. من از دولت هایی که به این روند کمک کردند تشکر می کنم.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه به انتهای مذاکرات هسته‌ای ما خوش آمدید گفت: این نتیجه کار سخت همه ما و شماست و من از همه شما تشکر می کنم. موگرینی اعلام کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باشد.

وی ادامه داد: این نشانه امید برای همه دنیاست و من از تعهد و کار سخت همه شما تشکر می کنم.

موگرینی همچنین گفت: جدا از برنامه هسته‌ای این توافق به همکاری بین‌المللی هم منتهی خواهد شد.

۱۲:۵۹
صالحی: درباره تمام مسائل گذشته با رعایت خطوط قرمز توافق کردیم.  علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برای حل تمام مسائل گذشته با رعایت کامل خطوط قرمز توافق شده است.

۱۲:۵۷
شبکه پرس تی وی اعلام کرد: بر اساس توافق حاصل شده ، راکتور اراک دست نخورده باقی می ماند و علاوه بر آنکه به روز می شود با جدیدترین فناوری ها تجهیز می شود.

ایران همچنین به عنوان یک تولید کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین در بازارهای جهانی به رسمیت شناخته شد.

۱۲:۵۱
نشریه فرانسوی لوپوئن نوشت: حل و فصل مناقشه مرتبط با پرونده هسته ای ایران بعد از ۱۲ سال بحران از بازگشت بزرگ ایران به جامعه بین الملل حکایت دارد.

۱۲:۳۵
««ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در ایران در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی ۴ از اسرائیل خواست توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را بپذیرد و ادامه داد این توافق به تقویت امنیت در منطقه می‌افزاید.‎

۱۲:۲۸
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت : توافق هسته ای یک اشتباه بد است که ابعاد تاریخی دارد.

۱۲:۲۶
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق هسته ای را گام مهمی روبه جلو توصیف کرد و گفت : متنی از طرف ایران توسط آقای علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران امضاء شد. این گام، گام مهمی در مسیر جلو برای حل و فصل مسائل حل نشده درباره برنامه هسته ای ایران است.

۱۲:۲۶ تحلیلگر سوری جمع‌بندی گروه ۱+۵ با ایران در مذاکرات هسته‌ای وین را نتیجه صبر چندین ساله ملت ایران توصیف و تاکید کرد: خطوط قرمز و «نه‌ها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شد.

۱۲:۲۵
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارنظرهایش در قبال مذاکرات هسته‌ای گفت که «توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بد تاریخی است».

۱۲:۲۰
آمانو: این نقشه راه روندی را شروع می‌کند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است. جلسه‌های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد

۱۲:۱۹
٢٨ روز مذاکره فشرده در وین در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک پایان یافت.

۱۲:۰۷
تزیپی لیونی معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران را تسلیم تاریخی غرب در برابر ایران دانست.

۱۱:۵۵
یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: جمعبندی ۲۲ ماه مذاکرات انجام شده در دوره‌های مختلف طی روز جاری اعلام خواهد شد.

۱۱:۵۴ کری اسکایرینگ کارشناس تلویزیون آلمان گفت : بیشتر اعضای کنگره امریکا و حتی منتقدان این توافقنامه راضی اند گرچه عده ای در کنگره هستند که اساسا با هر گونه توافق مخالفند و پیش بینی می شود توافق هسته ای ایران در کنگره تصویب شود.

۱۱:۴۶ «تزیپی هوتوولی» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به خبرها درباره توافق هسته‌ای گفت که این «تسلیم شدن» است و تل‌آویو با ابزارهای دیپلماتیک مانع آن خواهد شد.

۱۱:۴۴
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک بخش‌هایی از جزئیات جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای از جمله روند رفع تحریم‌های تسلیحاتی را منتشر کرده است.

۱۱:۰۰
یک مقام وزارت خارجه اتریش از آماده شدن اتوبوس ها برای جابه جایی خبرنگاران به مکان آستریا سنتر خبر داد.

۱۰:۴۹ نشست معاونان و مدیران سیاسی ۵+۱ به منظور هماهنگی های داخلی از ساعت ۱۰.۳۰ به وقت ایران در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

۱۰:۴۹ تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که در مرحله پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، تهران مرکز ثقل تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد و در مدت کوتاهی به ایستگاه اصلی و دائمی سفر مقامات عالی رتبه جهان تبدیل می‌شود.

۱۰:۴۰ خبرگزاری‌های غربی به نقل از دیپلمات‌های ایرانی و غربی حصول جمعبندی نهایی در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تایید کردند.

۱۰:۳۵ کاترین ری سخنگوی موگرینی رسماً برگزاری نشست جامع در ساعت ۱۳ به وقت تهران و پس از آن نشست خبری در آستریا سنتر را تائید کرد.

۱۰:۰۲ روزنامه جروزالم پست، چاپ فلسطین اشغالی، حصول توافق هسته ای احتمالی میان ایران و گروه پنج به اضافه یک را «موفقیتی فاجعه آمیز» دانست.

۰۹:۵۵
خبرگزاری اسپوتنیک از وین به نقل از یک منبع بلند پایه دیپلماتیک گزارش داد گروه پنج به علاوه یک و ایران هنوز در حال کار روی متن بیانیه مشترک هستند.

۰۹:۱۱
ایتارتاس همچنین گزارش داد ، یک منبع دیپلماتیک در هیئت اروپایی گفت : شورای امنیت سازمان ملل احتمالا پیش از پایان این ماه قطعنامه ای درباره ایران در چارچوب توافق میان شش قدرت جهانی و ایران تصویب خواهد کرد.

۰۹:۰۹
خبرگزاری رویترز با اشاره به پیش نویس توافق نامه بین ایران و شش قدرت جهانی گزارش داد آژانس بین المللی انرژی اتمی یک بار اجازه خواهد یافت تا از تاسیسات نظامی پارچین ایران دیدن کند.

۰۹:۰۴
خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد ، نشست وزیران امور خارجه پنج بعلاوه یک در وین پایان یافت .
یک منبع دیپلماتیک غربی گفت: شرکت کنندگان در این نشست درباره عبارات نهایی در توافق نامه خود با ایران بحث و تبادل نظر کردند.

۰۸:۳۷
اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی در پایگاه اینترنتی فاکس نیوز درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی نوشت: توافق نامه احتمالی هسته ای در نهایت به نفع ایران خواهد بود.

۰۸:۲۰
جلسه معاونان وزرای خارجه ایران و «۱+۵» تا ساعت چهار و نیم بامداد طول کشید.
معاونان و مدیران سیاسی «پنج به‌علاوه یک» از ساعت ۸ صبح (به وقت محلی-۱۰:۳۰ تهران) نشست هماهنگی داخلی خواهند داشت.

۰۷:۴۴
بلومبرگ: رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران مرحله‌به‌مرحله است و ۸ سال طول می‌کشد

۰۶:۳۷
ریانووستی: ذکری از برداشتن فوری تحریم‌ها در توافق نهایی نیامده
خبرگزاری تاس: تا پایان سال در خصوص برداشتن تحریم‌ها توافق خواهد شد

۰۵:۵۰ حمله شدید «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا به توافق احتمالی هسته‌ای. او مدعی شد: «اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نه بر روی میز مذاکرات، بلکه در منوی مذاکرات بوده‌اند». بر اساس این کنایه، وی مدعی است که منافع رژیم متبوعش و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ نادیده گرفته شده است.

۰۵:۳۵ اخبار و اطلاعات واصله حکایت از آن دارد که جلسه وزرای خارجه ایران و شش کشور موسوم به ۱+۵، در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت وین (۱۳ به وقت تهران) قطعی شده است

۰۵:۰۱ اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های ایران را تا پایان سال متوقف می‌کند

۰۵:۰۰
شبکه تلویزیونی المیادین: اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه ایران را تا پایان سال متوقف خواهد کرد.

۰۴:۵۶
تا این لحظه هنوز زمان دقیق نشست عمومی وزرای خارجه ایران و ۶ کشور در مقر سازمان ملل نهایی نشده است

۰۴:۴۴
ساعت ۱۰:۰۰ به وقت وین نشست جامع در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود

۴:۴۰
برگزاری جلسه مشترک وزاری خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات و نماینده اتحادیه اروپا چند ساعت به تعویق افتاد.

۴:۲۷
لاوروف رفت بخوابد/ دیدار جداگانه ظریف با کری، اشتاین مایر و هاموند

وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشست داخلی ۱+۵ هتل کوبورگ محل مذاکرات،را ترک کرد.
خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب خبر داد: دیدار جداگانه ظریف با کری و اشتاین مایر و هاموند به همتایان آمریکایی ، انگلیسی و آلمانی‌اش در حال برگزاری است.
مذاکرات همچنان در کوبورگ ادامه دارد.

۰۴:۲۵ خبرنگار روس از اعلام توافق در ساعت ۸:۳۰ به وقت گرینویچ (۱۳:۰۰ به وقت تهران) خبر داد

۰۴:۲۵ فابیوس ۴۵ دقیقه دیگر برای خبرنگاران فرانسوی نشست توجیهی برگزار می‌کند

۰۴:۱۸
سی ان ان: توافق انجام شده و فقط کاغذهای توافق در حال آماده شدن است

۰۴:۱۱
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته رأی‌گیری درباره متن توافقنامه هسته‌ای احتمالی ایران و گروه ۱+۵ تا ماه سپتامبر انجام نمی‌شود.

۰۴:۱۱
لاوروف زمان خروج از هتل گفت می‌روم بخوابم

۰۴:۰۵
سایر وزرای خارجه در حال خروج از هتل هستند

۰۴:۰۵ ظریف، کری، اشتاین مایر و هاموند به گفت‌وگو نشستند

۰۴:۰۴
جلسه سازمان ملل به احتمال قوی امشب نخواهد بود

۰۳:۵۸
جلسه معاونان همچنان ادامه دارد

۰۳:۵۲
نشست داخلی ۶ کشور پس از یک ساعت پایان یافت

۰۳:۴۵
خبرگزاری تاس روسیه نوشته است که وزیر خارجه ایران هم به زودی به نشست ۱+۵ ملحق می‌شود. این خبرگزاری نشست کنونی را «تعیین‌کننده» توصیف کرده است

۰۳:۴۰
روحانی پس از اعلام جمع بندی بصورت زنده با مردم صحبت می‌کند

۰۳:۳۳
یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده نخست‌وزیر این رژیم، کنگره آمریکا را آخرین تیر ترکش برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌بیند.

۰۳:۳۳
شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه علیه ایران دارد که در چهار قطعنامه آن تحریم‌های شدیدی بر مبادلات تکنولوژی، خرید و فروش سلاح و تجهیزات هسته‌ای وضع شده است و قرار است این تحریم‌ها با قطعنامه جدید لغو شوند.

۰۳:۲۳ نشست عراقچی و روانچی با شرمن و رابرت مالی آغاز شد.

۰۳:۰۱
وزیر خارجه چین در نشست داخلی ۱+۵ حضور پیدا نکرد و به جای او سفیر چین در این جلسه حاضر شد

۰۲:۴۵
جلسه وزرای خارجه۱+۵ آغاز شد به منظور هماهنگی داخلی

۰۲:۳۶
مسئول رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده آمریکا شایعات مربوط به زمانبندی امشب را رد کرد.

۰۲:۲۶ دیپلمات ایرانی به خبرنگار سی ان ان: بسیار نزدیک شده‌ایم اما هنوز نرسیده‌ایم

۰۲:۲۰
فیلمبرداران راهی مقر سازمان ملل در وین شدند تا از مراسم قرائت متن جمع بندی به طور زنده گزارش تهیه کنند.

۰۲:۰۴
نشست ظریف، کری و موگرینی تمام شد

۰۱:۴۲
وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی قبل به گفت‌وگو پرداختند و نشست معاونان و کارشناسان نیز در جریان است.

۰۰:۵۹ خبرگزاری رویترز مدعی شده که خبر اعلام جمع بندی بامداد امشب صحت ندارد

۰۰:۲۹ به خبرنگاران حاضر در وین اعلام شده است که فعلا در محل برگزاری مذاکرات بمانند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دلیل اعلام بامداد جمع‌بندی مذاکرات، این است که برخی از وزرا قصد دارند زودتر وین را ترک کنند.

۰۰:۲۷
آسوشیتدپرس: جمع‌بندی مذاکرات احتمالا تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده است که توافق هسته‌ای بامداد سه‌شنبه اعلام می‌شود.

۰۰:۲۶
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده است که توافق هسته‌ای بامداد سه‌شنبه اعلام می‌شود.

این دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفته است که به احتمال زیاد توافق ساعت ۲ بامداد به وقت وین (۴:۳۰ به وقت تهران) با حضور وزرای خارجه هفت کشور، اعلام می‌شود.

۰۰:۲۶
وزارت خارجه اتریش: کنفرانس خبری در آستریا سنتر خواهد بود/ مراسم پایانی در مقر سازمان ملل در وین

۰۰:۱۰
روایت گاردین از روند اجرای توافق هسته‌ای احتمالی ایران و ۱+۵

۲۳:۲۵
نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه دارد

۲۳:۵۲
یک دیپلمات اروپایی: پرانتزها پر شده/اختلاف بر سر متن قطعنامه شورای امنیت است

۲۲:۵۵
یک مقام آمریکایی: گزارش‌ها درباره اتمام متن انگلیسی صحت ندارد

۲۲:۵۱
واشنگتن: تا زمانی که متن در پایتخت‌ها بررسی نشود، توافق اعلام نمی‌شود

۲۲:۴۱
منبع نزدیک به مذاکرات: هیچ ضرب الأجلی برای مذاکرات جاری تعیین نشده که نیازمند تمدید باشد

۲۳:۱۵
شام کاری ۱+۵

۲۲:۲۱
وزیر امور خارجه در بالکن کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فردا به تهران برمی‌گردید؟ با بیان اینکه فردا هم کار داریم، عنوان کرد که تمدیدی در کار نیست.
منبع: فارس، ایسنا، صداوسیما و تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
پیش بینی من : رفت کنگره آمریکا تا دبه های بعدی را دو ماه دیگر در بیاورند
مسعود بیچاره
Iran, Islamic Republic of
یارانه ها چی شد؟!
Romania
یارانه میخای چیکار؟ توافق بشه همه چی مفت میشه..
علی
مگه شما تو رومانی هم یارانه میگیری
Iran, Islamic Republic of
آمریکایی ها فهمیده اند تیم ایرانی عطش بالایی به توافق دارند و حساسیت زیادی در محتویات آن از خود نشان نمی دهند.
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره کننده ایران فقط می گوید آمریکا دبه در می آورد، یک بار نشده علت آن را بگویند، وقتی آمریکا دو سال پیش خواسته اش برآورده شده، و کلیه برنامه های هسته ای ایران تعطیل شده است، چرا دبه در نیاورد، برای چه خود را با اسرائیل و کشورهای عربی درگیر کند و تحریم های ایران را لغو کند(البته در متن این توافق تعلیق تحریمهاست).
Iran, Islamic Republic of
و جناب حقوقدان براي چه مي خواهد سخنراني بكند ؟!...
سرخوش
Iran, Islamic Republic of
بچه ها تا گند این توافق در نیامده بریم جشن بگیریم و الا دیگه از جشن خبری نیستا !
مگه ذلت بارتر از این میشه توافقی رو داشت که بخوان دبه دربیارن ؟!
Iran, Islamic Republic of
... نباید تریبون زنده در اختیارش قرار بگیرد
علی
Turkey
دقیاقاً. این یعنی دمکراسی
Iran, Islamic Republic of
منظورت از دموكراسي براي كسي است كه فحشي در جهان وجود ندارد كه تابحال به مخالفينش نداده است ؟!!!

ههههههههههههههههههههه
سیاح
Iran, Islamic Republic of
چرا!? تریبون زنده خوب است چون خطا ها سانسور نمی شود ۰
آیه ای که رییس‌جمهوری قرائت کرد مربوط به موقعیت بعد از فتح مکه که مسلمانان دچار غرور شدند و در جنگ حنین شکست خوردند نازل شد و خداوند ، مسلمانان را سرزنش می کند که خیلی جاها خداوند شما را یاری کرد ولی شما به تعداد خود مغرور شدید۰۰۰۰
حال آیا ما هم مغرور پیروزی هستیم !? آیا این آیه با صلح امام حسن ع که رییس‌جمهور قبلا مطرح کردند جور در می آید !?
ناشناس
ببخش اشتباه منفی زدم
ان شالله که نتیجه نهایی به نفع کشورمون و مردم باشه
انا فتحنا لك فتحا مبينا. آيه اول سوره فتح در مورد صلح حديبيه.
Iran, Islamic Republic of
اين كه خداوند مومنان را ياري مي كند حتي در دل آتش كه شكي در آن نيست
ولي اين كه اين بزرگترين و ننگين ترين و سياه ترين قرارداد همه تاريخ ايران را فتح الفتوح جلوه دهيم يا از ناداني گوينده آن و يا از خائن بودن گوينده آن . نشات مي گيرد و چيز ديگري نيست !!!
Iran, Islamic Republic of
ننگین‌ترین و سیاه‌ترین؟ تو حالت خوب نیست عزیز. اشکالی نداره. در همین حالت بمان یا شفا پیدا کنی یا به فضل الهی فوت کنی.
Iran, Islamic Republic of
كم مانده است كه جناب كدخداپرست را هم با رسول خدا مقايسه كني !!!

بابا بس است اين ...بعضي از ... !!!
توفیقی از قزوین / توافق ناقص جشن دارد؟
بنظر می رسد دولت دارد فضای توافق را احساسی می کند تا هزینه مخالفت مردم و یا مجلس ،برای توافق نا میزان سنگین باشد وگرنه : اولا توافق یک معادله دارد که در ازای از دست دادن برخی امتیازات برخی امتیاز جدید کسب می شود و اگر جشن هسته ای برای بدست آوردن بخی امتیازات مثل لغو تحریم باشد حتما برای برخی محدودیتها هم باید مراسم عزا بر پا کرد!!؟
دوما مصوبات بعد از تصویب باید به تایید کنگره و سنای امریکا و البته مجلس ایران برسد آیا منطقی است پیش از اتمام کار و اجرای توافقات دنبال جشن هسته ای بود؟
البته قدردان خدمات تیم هسته ای کشورمان و بی خوابی ها و بخصوص ایستادگی در مقابل زیاده خواهی غربی هم هستیم
بالاخره نون برخي تو اين جشنهاست...
Iran, Islamic Republic of
بابا مذاکره رو ول کن! یارانه تیر ماه چی شد؟!!
Iran, Islamic Republic of
يارانه رفت جاي همان وعده 100 روزه رفع مشكلات معيشتي مردم كه هرگز انجام نشد !!!

وقتي كسي از تاريخ عبرت نگيرد و مهار زندگيش را به دست امپراتور و نوچه هايش بسپارد . ضعيتش ازين بهتر نخواهدشد !!!
یا علی مدد
مگر تریبون سیما بی صاحب است...
امید اصفهان
اعلام شده که تحریم ها به صورت انی برداشته نخواهد شد و تا پایان سال برداشته خواهد شد!!

اول مکافات و چی شد چی شد شروع شد

اصلا به توافق احتمالی خوش بین نیستم
جلیل که اون موقع هنگام مذاکرات فقط در مورد تاریخ اسلام میگفت....دمت گرم ظریف.....
Iran, Islamic Republic of
درباره تاريخ اسلام گفتن بهتر از بستن بزرگترين عهدنامه سياه همه تاريخ ايران است !!!
ای بابا یکی این ... را از برق بکشه
اتفاقا تاريخ اسلام براي عبرت گيران موارد زيادي دارد
مثل اینکه ترسیدین روحانی میخواد سخنرانی کنه
Romania
نه بابا! مگه چی میخاد بگه؟
وعده 100 روزه
وعده های موکول به توافق
وعده های پسا توافق!
فقط نگید جشن هسته ای که خیلی خنده داره چون همه میدونن که ما سالها قبل هسته ای شده بودیم و جشن هم گرفتیم.
بنابراین جشن گرفتن بخاطر توافق با امریکا فقط نمایش قدرت آمریکا به جهانیان خواهد بود همین.
سخنرانی کنه چی می شه مگه؟
نه اینکه جهانیان می ترسن>؟؟؟؟
به هر حال شنیده ها حاکی از عدول از خطوط قرمزی هست که ترسیم شده بود.
حال یا خطوط قرمز واقع بینانه نبود و یا اینکه تیم مذاکره کننده ضعف عملکرد داشت.
Italy
همه خطوط قرمز به باد رفت!
کلا در نظر گرفته شد؟نشد>؟
اما رهبر خودش خطوط را مشخص کرده و برای عبور ا ز آن ها هم خودش از تیم مذاکره در دیدار با کابینه دولت تقدیر کرد به شما چه ربطی داره
فعلا باید منتظر باشیم متن جمع بندی مذاکرات منتشر بشه تا هم مردم ببینند چی هست و هم کارشناسان مختلف نظراتشون را بدهند . آنوقت وزنه توافق را میشود سنگین و سبک کرد و گفت : " خوبه ... " یا " بده ... " یا " چه عالیه هورا جشن بگیریم ... " یا " خیلی بده نباید امضاء بشه... " یا " فلان قسمتش خوبه و فلان قسمتش باید اصلاح بشه ... "
Iran, Islamic Republic of
مثل همان فكت شيتي كه گفتند منتشر مي كنيم و هنوز كه هنوز است ما نمي دانيم كه چه كثافتي بود ؟!!!

نه مطمئن باش كه خبر نمي كنند مگر اين كه خبر اصلي آن را از رئيس جمهور آمريكا بشنويم !

نه اين كه جناي حقوق دان خيلي راستگو است
پس بايد خبر اصلي را از ديگران شنيد !!!
اینایی که میگن از خط قرمز عدول کردن خجالت بکشین مگه نمیدونین حضرت اقا در ریز کل مزاکرات هستن اخه چرا بدون فکر حرف میزنین
سرور
آره همه مضاکراط!
Iran, Islamic Republic of
با فکر اظهارات غربی ها را بخوانید.
کلا هرکی به نفع خودش تفسیر می کنه
Iran, Islamic Republic of
شما خیلی فکر کردی در مورد مظاکرات!
احمدی
واقعا چرا خود را به خنگی میزنی؟ حضرت آقا بر لغو کلیه تحریمهای امریکا تاکید داشتند نه قطعنامه های بی خاصیت شورای امنیت.
بی شرمی هم حدی داره.بارها اقا فرمودند من با ریز مذاکرات کاری ندارم.بس کنید این همه دروغ رو.
ناصر
اقا بارها اعلام کردن که در ریز مذاکرات نیستند...
جواب شما را خود حضرت آقا فرمودن که من در ریز مذاکرات وارد نمی شم ولی کلیات و خطوط قرمز را گفته ام.
نمی تونید توافق بد را به پای حضرت آقا بنویسید. شما خجالت بکشید.
Iran, Islamic Republic of
مهم رضایت مردم است و امید به فردایی بهتر که با توافق ان شالله به دست خواهد امد
مصطفی
بعد از چند روز هیجان اولیه ناشی از این توافق، برای همه مشخص خواهد شد که پارامترهای صادر شده قبلی منعکس شده در وبسایت وزارتخارجه آمریکا از توافق لوزان، مو به مو در این متن توافق اعمال و یا لحاظ شده است.
چرا تیتر خبرتون کامل نیست؟اوباما گفت همه ی تحریم های تسلیــــــــــحاتی و حقوق بشر باقی می مونه در حالی که آقای روحانی گفت تحریم های تسلیحاتی هم برداشته میشه،اوباما گفت اراک تعطیل میشه در حالی که روحانی گفت همه ی مراکزهسته ای به کار خودش ادامه میده!!!همین تناقض هاست که آدم رو نگران می کنه ... .
اوباما رسما تحقیر کامل ما رو با این ننگین نامه جار زد.بدترین روز رندگیمه.
من از نحوه سخنرانیش خجالت کشیدم
بدترین روزت...
نمی دونیم حرفای اوباما رو قبول کنیم یا ... رییسمون رو.
این چه سخنرانی بود که روحانی کرد؟! مگه داشت گزارش 100 روزه به دنیا میداد؟!
من به عنوان یک ایرانی خجالت کشیدم.اینو هر تازه کاری میدونه که سخنرانیکه برای مخاطب بین المللی گفته میشه یک چارچوبی داره که باید رعایت بشه و گرنه بازخورد منفی داره.
این سخنرانی برای وجه رییس دولت و سیاست خارجه ایران مناسب نبود و اثر بدی گذاشت.
امیر
Germany
ضمن عرضه خسته نباشید خدمت تیم هسته ای..البته زوده بخواهیم نظره اخرو بدیم ولی واقعا هنوز هیچی نشده در حرفها بسیار تناقض هست.امیدواریم هرچی میشه به نفع مردم بشه نه اینکه مردم بیشتر تو فشار برن البته باحفظ عزت مردم و کشورمون...
احسنت موافقم
محمد
حالا بخاطر بعضی ملاحظات مردم ساکتند.مردم میدونن این قراردادزیادبنفع طرف ایرانی نیست ولی احتمالا وفقط احتمالا بقول اقای وزیر بهترین موافقت نامه درشرایط فعلی است.ولی توصیه ام به احزاب سیاسی وطرافدارشون اینه که دیگه اینقدرم پرروبازی درنیارن وبه شعورمون اینقدتوهین نکنن که بادیپلماسی وهکذا دنیا رو شکست دادیم وغیره.اگه قراربود همین قردادوامضا کنیم هفت هشت سال پیشم امکان پذیر بود.
مسعود
دوباره روز از نو روزي از نو!!
دوباره مسئولان دولت تدبير يك چيزي مي گويند و طرف مقابل يك چيز ديگري!!
اينها مدعيند كه تمام تحريمها يك جا و همزمان با اجراي توافق لغو خواهد شد درحالي كه آنها مدعي تعليق (نه لغو) تحريمهايند آنهم به صورت تدريجي و مرحله اي ! تعليق يعني هر زمان كه آنها دوست داشته باشند و ارداه كنند مي توانند با طرح يك بهانه الكي مجددا" تحريمها را اعمال كنند!!
رييس جمهور ما مي گويدماهيت آب سنگين اراك حفظ خواهد شد درحالي كه رييس جمهور آمريكا مدعيست كه ماهيت آب سنگين اراك براي جلوگيري از توليد پلوتونيوم تقليل خواهد يافت!!
رييس جمهور ما مي گويد : دسترسي آنها در قالب معاهده ان پي تي و نه بيشتر خواهد بود در حالي كه ريس جمهور آمريكا مي گويد بازرسان در هر زمان و هر مكان كه به نظر ما مشكوك باشد مي توانند وارد شده و بازرسي نمايند!!!
رييس جمهور ما مي گويد :مدت محدوديتها در صنعت هسته اي حداكثر 8 ساله خواهد بود در حالي كه رييس جمهور آمريكا صحبت از محدوديت زماني حداقل 15 سال و در برخي قسمتها تا 25 سال مي نمايد .!!
رييس جمهور ما مي گويد : تحريمهاي تسليحاتي هم همزمان با ساير تحريمها لغو خواهد شد اما رييس جمهور آمريكا مدعي لغو اين تحريمها در يك بازه زماني 5 تا 8 ساله است.!
رييس جمهور ما مي گويد:..._ _ _ _ _ _ رييس جمهور مي گويد: ... !!!!!
البته با اين مقايسه هرگز قصد اين را نداريم كه خداي ناكرده مسئولان كشورمان را دروغگو وخالي بند بدانيم .و غربيها به ويژه شيطان بزرگ را راستگو و درست كردار معرفي كنيم بلكه مي خواهيم اين را بگوييم كه با توجه به سابقه نامرديها و بامبول بازيهاي طرف مقابل در سالهاي گذشته بخصوص دوسال اخير در جريان توافقات يا همان بيانيه هاي ژنو و لوزان و تعهداتي كه آنها داده بودند و به اكثر آنها هم عمل نكردند و با مرور اولين اظهارات رييس جمهور آمريكا پس از رسيدن به جمع بندي نهايي از همين حالا مي توان به آخر و عاقبت اين توافق و نحوه عمل غربيها به مفاد آن پي برد و چندان خوشبين نبود.چرا كه مسئول اجرا و نظارت و تأييد اين توافقات آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل خواهند بود. تكليف اين نهادهاي به اصطلاح بين المللي هم كه روشن است اينها كاملا" تحت تسلط و اختيار غربيها بويژه آمريكاييها هستند و الباقي قضايا را هم به راحتي مي توان حدس زد.
تقوی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اظهار نظر نهایی و زود هنگام اثرات خوبی نداره ریاست متر م جمهور بهتر است به عنوان صاحب نظر .. نظر مختصر مفید داشته باشه جشن گرفتن قبل از نهایی شدن بی معنی است ذوق زدگی ها به موقع به جا انجام شود.انشااله انچه به مصلحت نظام و کشور عزیزمان با شد با دعای خیر مردم و رهبری در شب های قدر انجام شد. ثمره خوبی فراهم شود..