يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
بروجردی:

بسیاری ازگره‌ها درمذاکرات بازشده است

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 433174
رییس کیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع هسته ای بسیاری از گره ها باز شده است، گفت: با توجه به عزم مشترک حصول یک توافق بسیار جدی است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، علاءالدین بروجردی که به همراه سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع گام نهایی مذاکرات هسته ای شرکت کرده بود، با تاکید بر این که بر یک توافق قابل قبول در حال نزدیک شدن هستیم، افزود: طبیعی است که خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری مورد توجه قرار بگیرد.

بروجردی درخصوص سیر قانونی تایید جمع بندی مذاکرات وین در کشور گفت: سیر جریان تصمیم گیری به گونه ای است که نخستین گام در توافق صورت گرفته لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای خواهد بود که بر این توافق صحه بگذارد.

وی با بیان این که طبیعی است که اعضای ۱+۵ و طرف مذاکره کننده متن توافق را به کشورهای خود ببرند، ادامه داد: فرض بر این است که کنگره دو ماه متن توافق احتمالی را بررسی کند و با توجه به تصمیم اعلام شده توسط اعضای کنگره که می خواهند مخالفت کنند ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: رد جمع بندی مذاکرات وین دو سوم آرا می خواهد که کسب دو سوم آرا بسیار ضعیف است ولی اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً موضوع دیگر از اختیار رییس جمهور آمریکا خارج است.

وی ادامه داد: در این صورت اوباما دیگر نمی تواند این تصمیم را وتو کند و قطعنامه آن ها را لغو نماید اما در صورتی که آن ها نتوانند دو سوم آرا را به دست آورند در این صورت با رد کنگره رییس جمهورمی تواند این تصمیم را رد کند که در نهایت توافق مورد تایید دولت آمریکا قرار می گیرد و می تواند به مرحله اجرا درآید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزرای خارجه کشورهای عضو ۱+۵ چند بار به وین تردد کرده اند،گفت: حتماً آن ها مساله را قابل هضم فرض می کنند و وصول توافق نهایی را قریب الوقوع می دانند.

**توضیح ظریف پس از بازگشت به تهران


بروجردی خاطر نشان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید بررسی ها را در خصوص توافق احتمالی انجام شود و علی الاصول زمانی که ظریف به تهران می آید باید در یک جلسه غیرعلنی حضور پیدا کرده و روند تحولات و توافق نهایی را توضیح بدهد.

وی تاکید کرد: در قانون مسوولیت بررسی و تطبیق متن توافق احتمالی با خطوط قرمز و مسائل مورد توجه جمهوری اسلامی ایران به عهده کمیسیون امنیت ملی گذشته شده که باید آن را بررسی کنیم که در صورت نداشتن تعارض عملاً می تواند به مرحله اجرا برود و درغیر این صورت، مجلس نقطه خطرات خود را به دولت منعکس خواهد کرد.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نطق تند اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ازآغاز این مذاکرات رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه به آمریکایی ها اعم از کنگره و دولت فشار وارد می کنند، بنابراین مخالفت از روز اول وجود داشت چرا که آن ها اصل توافق را به ضرر خود می دانند و معتقدند که وجود هر گونه چالش بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به نفع آن هاست.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که این توافق موجب شود که بسیاری از ارتباطات معطل مانده و متوقف جمهوری اسلامی ایران با غرب فعال شود.

بروجردی ادامه داد: در این صورت فضای جدیدی در ارتباط با اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به خصوص در سرمایه گذاری انرژی باز می شود که صهیونیست ها به هیچ وجه علاقه مند به آن نیستند و بر روی دوم سکه شاهد این هستیم که ایران در حال حل کردن مسائل هسته ای خود با ۱+۵ است در حالی که سیاست خود در منطقه را نیز به پیش می برد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در خصوص قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای و درباره این که برخی این قانون را دست و پا گیر می دانند، اظهار داشت: بنده گمان می کنم آن هایی که این قانون را دست و پا گیر می دانند شاید مقداری در متن دقت نکرده باشند.

بروجردی تاکید کرد: متن قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای خیلی فنی و هوشمندانه برای کمک به تیم مذاکره کننده و دولت طراحی شده چرا که در هر صورت مجلس یک مرکز مهم تصمیم گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وی یادآور شد: با نگاهی به پیشینه مجلس شاهدیم که در مجلس هفتم ۴ مصوبه در رابطه با موضوع هسته ای داشتیم که در تحولات هسته ای از نداشتن این دانش تا تسلط بر این دانش نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رویکرد مجلس به عنوان بخشی از نظام کمک به دولت است و ابلاغ این قانون نیز نشان دهنده این است که این مصوبه قانونی می تواند به دولت کمک کند که اگر تعارضی در توافق احتمالی با خطوط قرمز وجود داشت ما بتوانیم آن را به دولت منعکس کنیم.

**با توافق هسته ای تمامی مشکلات اقتصادی ما حل نمی شود

بروجردی در جمع بندی نهایی خود از توافق احتمالی اظهار داشت: گمان می کنم که این تصوری که برخی در جامعه دارند که با توافق مشکلات اقتصادی ما حل می شود این گونه نخواهد بود هر چند خیلی از گره ها باز خواهد شد منتهی نباید انتظار داشته باشیم که یک تحول فوق العاده اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: ما باید سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و از فضای بعد از توافق حداکثر استفاده را ببریم در عین این که نباید همه مسائل را به این موضوع گره بزنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: نکته دوم این است که باید واقعاً قبول داشته باشیم که در این مصاف ۱۰، ۱۲ ساله با غرب و آمریکا برنده جمهوری اسلامی ایران ، از آن زمان که جک استراو در تهران اعلام کرد که ما اجازه دو سانتریفیوژ را نمی دهیم تا امروز که ما مسلط به این دانش هستیم ما موفق عرصه بودیم.

وی تاکید کرد: ما قطعاً امروز هم حتی در چارچوب توافق همه مراکزمان محفوظ است اما رویکرد جدیدی ایجاد خواهد شد که باید آن را هوشمندانه برای برداشتن گام های بلند وسیع مدیریت کنیم.

**آمریکایی ها نمی توانند مذاکره را ترک کنند

در ادامه سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی نیز در خصوص تغییر لحن آمریکا در روزهای اخیر به لحنی ملایم، گفت: برای همه حتی تحلیلگران غربی هم روشن است که آمریکا به دلیل تحولات منطقه به شدت نیاز به یک تفاهم دارد.

وی افزود: از جمله این تحولات می توانیم به قدرتمند شدن رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه اشاره کنیم ضمن این که اروپا در حال حاضر با روسیه بر سر اوکراین مشکل دارد.

مرندی ادامه داد: در حال حاضر شاهد بحران اقتصادی در یونان و انحصار گازی به نفع روسیه به دلیل تحریم های ایران هستیم لذا همه این دلایل روشن می کند که آمریکا و اروپا نیاز به توافق دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر سیاست های بد غربی ها و آمریکایی ها در حمایت از تندروها و تکفیری ها در منطقه باعث نابود شدن برخی کشورها شده و امنیت منطقه را متزلزل کرده است .

مرندی گفت: در حال حاضر کل جهان به این نتیجه رسیده که فقط ایران است که مقتدر، قدرتمند و با ثبات در منطقه قرار دارد و حتی آینده کشوری مانند عربستان نیز خیلی روشن نیست بنابراین همه این ها روشن می کند که آمریکایی ها نمی توانند مذاکره را ترک کنند.

در ادامه این گفت و گو علوی خبرنگار صدا و سیما در وین در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون روند مذاکرات گفت: خبرهای بسیار کمی به بیرون از هتل کوبورگ درز پیدا می کند.

وی با اشاره به این که ظریف به بالکن هتل کوبورگ آمده بود و بنده از ایشان پرسیدم که آیا مذاکرات امشب پایان می یابد گفت: امشب مذاکرات تمام نمی شود.

علوی با بیان این که همه خبرنگاران در مقابل هتل منتظر شنیدن خبرهای جدید هستند ادامه داد: خبرنگاران از شرایط تمدید مذاکرات خسته شده اند بنابراین آن ها منتظر شنیدن خبرهای جدید هستند.

این خبرنگار صدا و سیما در وین با اشاره به این که درباره فرآیند و سرانجام مذاکرات خبری نداریم اظهار داشت: امشب وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه حضور ندارد اما معاونانشان در جلسه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *