دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

افشای دخالت «کلینتون» درکودتای هندوراس

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 432097
پست‌های الکترونیکی وزیر امور خارجه اسبق آمریکا فاش کرد که وی در کودتای سال ۲۰۰۹ هندوراس دست داشته است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «آر تی» خبر داد، طبق محتوای پست‌های الکترونیکی «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که هفته گذشته منتشر شد، در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا در جستجوی بهترین راه برای برکناری «مانوئل زلایا» رئیس‌جمهور دموکراتیک هندوراس از قدرت بوده، «کلینتون» پیشنهاد استفاده از «لنی داویس» معتمد «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به عنوان کانال ارتباطی با «روبرتو میچلیتی» رئیس‌جمهور هندوراس پس از کودتا را مطرح کرده است.

در طول این زمان «داویس» به عنوان مشاور یک گروه هندوراسی حامی کودتای سال ۲۰۰۹ علیه «زلایا» فعالیت کرده است.

در یکی از پست‌های الکترونیکی که «کلینتون» برای کارکنانش ارسال کرده است، اعلام می‌کند که امکان دارد «داویس» برای گفت‌وگو با «میچلیتی» به او کمک کند.

یک هفته پس از کودتا «کلینتون» و مشاورین وی بر سر توافقی برای بازگرداندن «زلایا» به قدرت از طریق یک دولت ائتلاف ملی به مذاکره پرداخته‌اند اما این توافق پیشرفت چندانی نداشته است.

«هیلاری کلینتون» در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی (آذر ۱۳۹۳ شمسی) حدود ۳۰ هزار پیام مرتبط با کار خود را تحویل داد تا به صورت رسمی بایگانی شوند و حدود ۳۲ هزار پیام دیگر را به بهانه شخصی بودن حذف کرد.

در سحرگاه ۲۸ ژوئن ۲۰۰۹ (۷ تیر ۱۳۸۸) و تقریبا دو ساعت پیش از شروع همه‌پرسی پیرامون تشکیل یک مجلس موسسان با هدف اصلاح قانون اساسی هندوراس، کودتاچیان با استفاده از ۲۰۰ سرباز آموزش دیده اقدام به حمله به کاخ ریاست جمهوری کردند و «خوزه مانوئل زلایا» رئیس جمهور وقت هندوراس را ربودند؛ آنها وی را با تهدید اسلحه از خواب بلند کرده و در حالی که هنوز لباس خواب بر تن داشت، بازداشت کردند و از طریق هواپیما راهی پایگاهی نظامی در کاستاریکا و سپس دومینیکن کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *