يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

جلوگیری ازتشنگی با کاهش مصرف نمک

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 429405
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از مشکلات روزه داری در فصل تابستان تشنگی در طول روز است که محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر و استفاده از میوه و سبزی کافی می تواند از بروز تشنگی زودرس جلوگیری کند.
به گزارش جهان، فاطمه نوروزیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به نقش تغذیه در ماه مبارک رمضان، افزود: روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر (بخصوص تنظیم فشارخون، کاهش چربی خون، کنترل وزن و بهبود بیماریها) بسیار مفید و کمک کننده است.

وی یادآور شد: پیروی از برنامه صحیح غذایی در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وی ادامه داد: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.

نوروزیان تصریح کرد: تنوع در برنامه غذایی به معنی استفاده از گروههای غذایی اصلی شامل نان و غلات ، شیر و لبنیات ، سبزیها ، میوه ها و گروه گوشت و جانشینهای آن و تعادل بدین معنی است که از همه گروههای غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود .

وی ابراز داشت: میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد بخصوص در وعده سحر مصرف گردد .

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: روزه داران از مصرف مواد غذایی پرپروتئین در وعده سحری ( مانند کباب ها ) خودداری کنند زیرا که بدلیل داشتن پروتئین زیاد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می شوند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران برای روزه گرفتن نظر پزشک معالج را خود سوال کنند، خاطر نشان کرد: اکثر بیماران برای اقدام به روزه داری باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند .

نوروزیان بیان داشت: بطور کلی بیمارانی که برای کنترل بیماری خود مجبور به مصرف منظم دارو در طول روز هستند، نباید روزه بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *