سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱

اسناد «دیپلماسی دسته‌چکی» عربستان

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب: 429173
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اسناد سعودی‌لیکس نوشت که این اسناد نشان داد که عربستان با ثروت عظیم خود، بسیاری از کارها را انجام می‌دهد و سیاست‌های خود را پیش می‌برد.
به گزارش جهان از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سایبری یمن» گزارش کرد که به نظر می‌رسد عربستان از دیپلماسی دسته‌چکی استفاده می‌کند.

طبق این گزارش، بسیاری از کشورها از عربستان برای تحقق اهداف خود طلب کمک مالی کردند و همگی آنها دلیل خوبی داشتند و آن این بود که عربستان برای مدت‌ها ثروت نفتی و نفوذ مذهبی در اختیار داشته تا با استفاده از این دارایی‌های خود رخدادهای منطقه‌ای را شکل دهد و از شخصیت‌هایی حمایت کند که با جهان‌بینی این کشور همسو هستند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که جزئیات اسناد فاش شده، دیپلماسی یک کشور بسیار خصوصی را فاش کرد و همچنین مقامات سعودی و آنهایی که برای دریافت کمک‌های مالی با مقامات سعودی لابی می‌کردند را خجالت‌ زده کرد.

بیش از ۶۰ هزار سند تابحال منتشر شده است و ویکی‌لیکس قول داده اسناد بیشتری را منتشر کند. این اسناد شامل کارت شناسایی، درخواست ویزا و خلاصه‌ای از پوشش رسانه‌های خبری از عربستان سعودی است.

طبق این گزارش، بسیاری از اسناد ناقص است و تعیین زمان و محتویات آن دشوار است و اندکی از آن این اسناد درخواست‌های تأیید شده توسط پادشاه و در نهایت اجرای آن را نشان می‌دهد. با این حال بسیاری از اسناد بر دوره آشفته خاورمیانه اشاره دارد که بعد از انقلاب‌های منطقه‌ای و بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تا اوایل امسال نیز ادامه داشت.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، بسیاری از اسناد فاش شده، تلا‌ش‌های عربستان برای مقابله با نفوذ ایران و حزب‌الله را نشان داده است.

اسنادی درباره عراق نیز تلاش‌ها برای حمایت از سیاستمدارانی که مخالف «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق بودند را نشان داد.

در یکی از این اسناد آمده است که عربستان، دو هزار ویزای زیارتی به «ایاد علاوی» از رقبای انتخاباتی المالکی داده بود تا بین افرادی که تمایل دارد، توزیع کند.

یک سند دیگر از سفارت عربستان سعودی در بیروت، درخواست یک سیاستمدار مسیحی به نام «سمیر جع‌جع» برای دریافت پول نقد از عربستان به منظور حل مشکلات مالی حزبش را فاش کرده است. این سند نشان می‌دهد که جع‌جع در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های خبری از عربستان سعودی حمایت و با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه مخالفت کرد و آمادگی خود برای انجام هرآنچه که عربستان از وی بخواهد را نشان داد.

سخنگوی جع‌جع روز شنبه (دیروز) حاضر نشد درباره این مسئله ابراز نظر کند.

اسناد دیگر حکایت از تلاش عربستان برای حفظ نفوذ منطقه‌ای‌اش دارد. در یکی از اسناد، قطر به تحریک و دامن زدن به مشکلات یمن از طریق حمایت از یک سیاستمدار ثروتمند به میزان ۲۵۰ میلیون دلار، متهم شده است.

برخی از اسناد فاش شده نشان می دهد که سران سعودی، با اخوان المسلمین مصر بعد از برکناری حسنی مبارک وارد مذاکره شدند. در یکی از اسناد آمده است که یکی از رهبران اخوان المسلمین گفته بود که متعهد می‌شود در قبال دریافت ۱۰ میلیارد دلار، مبارک را به زندان نفرستد.

با اینحال در یک دست‌نوشته موجود بر روی سند آمده بود که پرداخت غرامت برای مبارک ایده خوبی نیست زیرا اخوان المسلمین نمی‌تواند از زندانی شدن مبارک جلوگیری کند.

برخی از این اسناد همچنین بر تلاش هماهنگ عربستان سعودی برای شکل‌ دادن پوشش رسانه‌های خبری هم در داخل و هم در خارج از عربستان اشاره می‌کند.

در یکی از اسناد آمده است که دولت عربستان به یکی از ارائه دهندگان خدمات ماهواره عرب اعلام کرده است که شبکه تلویزیونی ایران را از از ماهواره حذف کند. در یکی دیگر از اسناد، وزیر خارجه عربستان پیشنهاد داده بود که این ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای عرب از «ابزار فنی برای کاهش قدرت پخش ایران در ماهواره استفاده کند».

اسناد دیگر، مداخله در بالاترین سطوح برای تشکیل پوشش رسانه‌ای داخلی به شیوه‌ای که در راستای منافع حاکمان باشد را نشان می‌دهد.

اسنادی مربوط به اوایل ۲۰۱۲ که بسیار محرمانه بوده است نشان می‌دهد که عبدالله پادشاه عربستان به وزرای ارشد خود درباره گفت‌وگوهای جدید بین عربستان و روسیه درباره بحران سوریه گفته بود و از آنها خواسته بود که به رسانه‌ها ابلاغ کنند که علیه شخصیت‌های روسی مطلبی کار نکرده و از آزار مقامات روسی دوری کنند تا مسکو منافع عربستان را در معرض خطر قرار ندهد.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که در اسناد فاش شده، اشاره‌ای به حمایت مستقیم عربستان از گروههای شبه‌نظامی در سوریه و مکان‌های دیگر نشده است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، همه می‌دانند که عربستان سعودی دیپلماسی دسته چکی را اجرا می‌کند و در حال حاضر مجبور است برای مشتریان خود با دیگر کشورهای ثروتمندی چون قطر، کویت و امارات متحده عربی رقابت کند.

طبق این گزارش، یک مسئله تعجب‌‌برانگیز در این اسناد این است که «سعود الفیصل» وزیر خارجه سابق عربستان مجبور بوده حتی برای مسائل جزئی نیز از پادشاه کشورش اجازه بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *