يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

شکنجه گاه دکتر شریعتی + تصاویر

يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 429036
در سال ۵۸ کتابی در مورد دکتر علی شریعتی منتشر شد که پشت جلدش یک عکس سیاه و سفید از او چاپ شده بود و زیر آن نوشته بود: دکتر شریعتی در حیاط ساواک خوی.
به گزارش جهان، دانا به نقل از آذرنــگاه، دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۱۲ شمسی در شهرستان مزینان در استان خراسان متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه، راهی پاریس شد و در آنجا موفق به اخذ دکترای جامعه ‏شناسی گردید. او در ضمن تحصیل در فرانسه، جهت آزادی کشور مسلمان‏ نشین الجزایر نیز کوشش‎‏های چشمگیری داشت.

دکتر در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و هنگام‌ ورود به کشور در مرز بازرگان‌ دستگیر و روانه زندان شد.


به‌ گزارش‌ ساواک‌ وی‌ در تاریخ‌ ۱۳۴۳/۰۳/۱۲ از طریق‌ مرز بازرگان‌ به‌ ایران‌ وارد و توسط‌ مأمورین‌ شهربانی‌ ماکو مورد سوء ظن‌ واقع‌ و لذا دستگیر و تحویل‌ ساواک‌ خوی‌ می‌شود.

دکتر شریعتی در ساواک خوی مورد بازجویی قرار می‎گیرد ولی چیزی دستگیر ساواک نمی‎شود و همین را به تهران مخابره کرده و در جواب ضمن اینکه توبیخ شده بودند به آنها تذکر داده می شود که شما در حدی نیستید که بتوانید از شریعتی بازجویی کنید و به اسرارش پی ببرید! بلافاصله مامورانی از ساواک تهران آمده و او را تحت مراقبت های شدید به تهران منتقل کرده بودند.

او پس از آزادی از زندان ضمن اشتغال به تدریس، به سخنرانی‏های روشنگرانه همت گماشت.

در این زمان، شریعتی مبارزات خود را با برگزاری جلسات سخنرانی و بحث، در حسینیه ارشاد تهران ادامه داد.

او در کنار استادان و متفکرانی نظیر استاد شهید مرتضی مطهری و باهنر، حسینیه ارشاد را به پایگاهی جهت تغذیه فکری نسل جوان تبدیل نمودند.


دکتر شریعتی به امام خمینی(ره) علاقمند بود و محققی فعال به شمار می‏‎رفت، به طوری که در طول زندگی کوتاه خود، بیش از ۲۰۰ اثر به صورت کتاب، جزوه و مجموعه نوار سخنرانی از خود به جای گذاشت.

فعالیت‏های فرهنگی دکتر شریعتی، سبب دستگیری مجدد او شد و پس از آزادی، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۶ به لندن مسافرت کرد و در ۲۹ خرداد همان سال در آن شهر به طرز مشکوکی درگذشت.

بدنش را پس از چند روز به سوریه منتقل کرده و در زینبیه به خاک سپردند. برخی سخنان و نوشته‏ های وی در عین داشتن نکات بدیع و احساس برانگیز، در خور تأمل هستند.

تصاویر زیر مربوط به ساختمان قدیمی ساواک در داخل کوچه معروف به شهربانی قدیم خوی است که برای اولین بار توسط آذرنــگاه منتشر می شود و طبق مستندات بدست آمده دکتر علی شریعتی مدت بازجویی خود را در سلولهای مخوف این ساختمان سپری کرده است.



در عکس فوق دریچه ای است که امروزه مسدود شده و در زمان ساواک از آن برای پاسخگویی به مراجعین و خانواده های انقلابیون دستگیر شده در شهرستان خوی و شمال استان استفاده می‎شد.


این ساختمان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از طرف دولت مصادره و به اشخاص حقیقی فروخته شد و از آن زمان تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است و متأسفانه بدلیل عدم دسترسی به مالک شخصی، امکان تهیه تصویر از زیر زمین مخوف و سلولهای انفرادی و تو در توی آن وجود نداشت.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باسلام
تاریخ اسلام پر است خیانت بزرگانش نسبت به اسلام
.اگر امروز کسانی می خواهند انقلاب اسلامی را تحریف نمایند اینها از اول اسلام را باور نداشتند و لاکن می خواستند به قصد حکومت انقلاب کنند و الان که خداوند تبارک و تعالی نیات انسانها را به عمل تبدیل کرده است می بینید که این طور اهداف امام و اسلام را تحریف می نمایند.