دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۸
۷

تفسیر رهبرانقلاب از مداهنه و سازش با دشمن در درس خارج‎

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 428714
این مداهنه را کسی تعمیم ندهد به دشمنان فکری و دینی که با هویت شما مقابله می‌کنند.
تفسیر رهبرانقلاب از مداهنه و سازش با دشمن در درس خارج‎
به گزارش جهان، رهبر انقلاب در روز سه‌شنبه ۵ خرداد ۹۴، در درس خارج خود، به تفسیر مفهوم مداهنه و سازش با دشمن پرداخته اند ایشان با بیان روایتی از امام رضا(ع) در این باره می گویند:

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ مَا الْعَقْلُ فَقَال‏ التَّجَرُّعُ‏ لِلْغُصَّةِ وَ مُدَاهَنَةُ الْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاةُ الْأَصْدِقَاءِ.

ایشان در پاسخ به این سؤال که «عقل چیست؟» فرموده بودند: [نشانه] عقل سه چیز است:

۱. فروبردن غصّه (تحمل آن و افشا نکردن آن، که منافاتی با علاج جستن ندارد)

۲. مداهنه (نرمش و سازش) با دشمن

۳. مدارا با دوستان

رهبر انقلاب در توضیح قسمت دوم فرمودند که در قرآن داریم: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ‏ فَيُدْهِنُونَ» [آنان دوست دارند که تو نرمش و سازش داشته باشی تا آن‌ها هم نرمش و سازش داشته باشند(۹ قلم)]، اما این آیه در مقام ملامت است، حال چطور روایت را با این آیه جمع کنیم؟

در پاسخ به این سؤال فرمودند: در روایت، منظور اعدای[دشمنان] شخصی است، مثلاً یک مشکل همسایگی یا شغلی پیدا می‌کنیم، و کسی به خاطر این‌گونه مسائل با ما دشمن می‌شود، در اینجا فرموده‌اند مداهنه کنید.

این مداهنه را کسی تعمیم ندهد به دشمنان فکری و دینی که با هویت شما مقابله می‌کنند. آیات قرآن اینجا خیلی روشن معین کرده است که با این دشمنان چگونه برخورد کنید. با دشمنی که دشمنی اصولی و مبنایی دارد ممنوع است دست دوستی بدهیم:

... تُسِرُّونَ‏ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ (۱ ممتحنه)

شما مخفيانه با آنها رابطه دوستى برقرار می كنيد در حالى كه من به آنچه پنهان يا آشكار می سازيد از همه داناترم! و هر كس از شما چنين كارى كند، از راه راست گمراه شده است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یوسفی
Finland
درود بر رهبر انقلاب
عجب سخن حکیمانه ای
حسین
با احترام فراوان به رهبر ..
سیدمجیدطباطبائے
Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر و اسلام ناب محمدی و این تمام سرمایه من است جهت نگهداری انقلاب اسلامی که امیدوارم آقا ازمن راضی باشد چون اگر نباشد زندگیم رو تباه کرده ام خوشنودی رهبرمون خوشنودی خداست
مرتضی
عالی بود
سیاح
Iran, Islamic Republic of
اول سوره مبارکه ممتحنه را دولت مردان با تفسیر بخوانند و عمل کنند ، اول آیه می فرماید : یا ایهاالذین آمنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ۰۰۰

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید دشمنان من(خدا) و دشمنان خودتان (مومنان) را دوستی نگیرید ۰۰
دوست
Iran, Islamic Republic of
خدا حافظتون باشه دوستت دارم آقا