يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
آیت الله سبحانی:

دولت‌ها هنوزکاری برای عفاف‌وحجاب نکرده‌اند

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 428648
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: حجاب و عفاف برای مسلمانان یک نماد است؛ دولت ها یکی پس از دیگری می آیند و قول می دهند که در این زمینه اقدامات عاجل انجام دهند، ولی هنوز موفق به این کار نشده اند.
به گزارش جهان به نقل از مرکز خبر حوزه، وی روز پنجشنبه در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه، افزود: جمهوری اسلامی باید از نظر حجاب نمونه باشد و مساله عفاف نیز در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید عفاف در همه جای این کشور به چشم بیاید.

آیت الله سبحانی در ادامه گفت: برخی به ما تهمت ناروای قائل بودن به تحریف قرآن را می زنند، در حالی که اصلا ائمه (ع) و علمای ما قائل به این سخن بودند؛ آنها این بحث را در قالب بحث نسخ التلاوه بیان می کنند که نگویند ما قائل به تحریف هستیم، در حالی که این سخن از ریشه دروغ است؛ زیرا مگر می شود یک سوره بیش از ۲۰۰ آیه خود را در طول زمان تحریف شده و از بین رفته شده ببیند.

* شهادت ۱۲۵ نسل از علمای شیعه به عدم تحریف قرآن

وی بیان کرد: در کتابی که توسط آستان قدس رضوی در همین باره منتشر شد، آمده است ۱۲۵نسل از علمای شیعه نقل کرده اند قرآن تحریف نشده و اگر کسی این نسبت ناروا را به ما دهند کاملا دروغ و اشتباه است؛ آنها یا از سر نادانی و یا از عمد این سخنان را بیان می کنند.

وی با بیان اینکه هر سوره ای برای خود هدفی دارد، گفت: این هدف غیر از فهرست بوده و سوره احزاب نیز دارای اهداف خاصی است که این اهداف در قالب چندین محور بیان شده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اولین هدف این سوره بیان مبارزه پیامبر(ص) با خرافات و تعابیر غلط بود؛ دومین هدف بیان نوع خندق کندن مسلمانان در حاشیه بیابانی مدینه بود و سوم، داستان های پر از اندرز و جالب پیامبر(ص) و همسران ایشان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سوره های قرآن بعضا نامی دارند که در خود آن سوره به آن پرداخته شده است.

وی افزود: سوره احزاب نیز از همین سوره های الهی است که در ۷۳ آیه به جریان جنگ احزاب میان پیامبر (ص) و مشرکان و گروه های مخالف ایشان اشاره دارد.

آیت الله سبحانی بیان کرد: احزاب جمع حزب بوده و به معنی گروهی است که با یک ایده خاص گردهم جمع شده و به دنبال کاری مشترک هستند، در اینجا نیز جمع این حزب ها برای نابودی اسلام بسیج شدند.

وی گفت: این سوره از سوره های مدنی قرآن یعنی پس از هجرت است، شکل، سیاق تعیین نوع کلام وحی نیز مشخص می کند که این سوره مختص به سال پنجم پس از هجرت بوده و مرتبط به سوره های مدنی است.

وی بیان کرد: این سوره دارای ۷۳ آیه است، ولی برخی گروه های اهل سنت ذکر کرده اند که این سوره همپای سوره بقره بوده، ولی اینگونه نیست و علمای بزرگ شیعه و سنی این بحث را اصلا قبول ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *