شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
علی لاریجانی:

روند کلي مذاکرات مثبت است

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۲
کد مطلب: 428314
رئیس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیئتی پارلمانی به ایرلند سفر کرده است، در روز نخست با رؤسای مجالس این کشور و ایرانیان مقیم ایرلند دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، آقای علی لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه شهر دوبلین مورد استقبال «شان بارت» رئیس مجلس نمایندگان ایرلند قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به دوبلین در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان ایرلند، ادامه گفتگو برای گسترش همکاری‌های دوجانبه را مهم‌ترین هدف این سفر اعلام کرد.

وی با اشاره به همکاری‌های پارلمانی ، سیاسی و اقتصادی ایران و ایرلند از گذشته گفت: در سفری که هیئت پارلمانی ایرلند به ایران انجام داد برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های پارلمانی، گفتگوهای سودمندی انجام شد که در این سفر ادامه خواهد یافت.

رئیس مجلس همچنین در این سفر با «پبی بورک»رئیس سنای ایرلند دیدار و بر ضرورت همکاری دو کشور تأکید و اظهار امیدواری کرد با گسترش مراودات پارلمانی دو کشور از همه ظرفیت های موجود استفاده شود.

آقای لاریجانی همچنین با شماری از استادان دانشگاه، پزشکان، بازرگانان، دانشجویان و خانواده‌های دیپلمات‌های ایرانی مقیم ایرلند دیدار کرد.

تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب شرکت‌های بزرگ و پیشرفته جهانی مستقر در ایرلند به‌ویژه در حوزه مسائل فنی و فناوری های پیشرفته و نیز مسائل پزشکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله مهم‌ترین پیشنهادهای ارائه شده در این دیدار بود.

آقای لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه در گفتگو با مسئولان ایرلندی برای حل مشکلات ایرانیان و نیز راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، تبادل نظر خواهد شد ، گفت: برخی مقامات ایرلندی هم در دیدارهای قبلی بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات هسته ای تصریح کرد: روند مذاکرات پیش می‌رود و نکات مثبت آن بیشتر از برخی نقاط منفی است، البته سنگ‌اندازی‌هایی صورت می گیرد اما روند کلی مذاکرات به سوی مثبت هدایت می شود.

همچنبن استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی نیز دیدگاه های خود را درباره استفاده از ظرفیت های علمی، فنی، آموزشی، اقتصادی و بازرگانی ایرلند بیان کردند.

یکی از پزشکان ایرانی مقیم ایرلند به تجارب این کشور در کاهش هزینه های پزشکی با استفاده از طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: مردم در بسیاری از نقاط دور از مرکز این کشور اروپای غربی، دچار کمبود پزشک هستند و با توجه به درآمد سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار یورویی پزشکان در این کشور این امر می‌تواند ظرفیت خوبی برای حضور پزشکان کشورمان در ایرلند باشد.

در این دیدار امام جمعه حسینیه اهل بیت(ع) شهر دوبلین نیز توضیحاتی درباره جایگاه و ظرفیت مسلمانان در ایرلند ارائه کرد.

بر اساس آمارهای موجود حدود ۶۵ هزار مسلمان در ایرلند زندگی می کنند که ۱۰ درصد آنها شیعه هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه همچنین در جریان این سفر از کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی« چستر بیتی» بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید خانم «فیونلا کراک» (Fionnuala Croke) مدیر کتابخانه چستر بیتی (Chester Beatty)، با ابراز خرسندی از حضور آقای لاریجانی در ایرلند گفت: در این مرکز ۲۷۰ قرآن خطی نفیس نگهداری می شود.

وی افزود: در این کتابخانه ، نسخ خطی از جمله ۲۵۰ اثر تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن اسلامی نگهداری می شود که برخی از آنها از جمله مثنوی مولوی به زبان فارسی است.

خانم کراک گفت: قدیمی ترین اثر این مرکز اسناد ، لوح هایی به خط میخی ، مربوط به پیش از میلاد مسیح و کهن ترین کتاب اسلامی ، مربوط به قرن نهم هجری است.

وی افزود که با سفر به کشورهای اسلامی این آثار را به تدریج گرد آورده است.

مدیر کتابخانه چستر بیتی همچنین گفت: قرآن بسیار نفیسی که برآورد می شود مربوط به قرن هشتم هجری است در این مرکز نگهداری می شود. این قرآن طلاکوب در بالاترین جایگاه این کتابخانه نگهداری می شود در حالی که اطراف آن را پنج ستون به عنوان اصول دین اسلام احاطه کرده است.

چستر بیتی بازرگان ایرلندی علاقه مند به گردآوری آثار تاریخی ، در اوایل قرن نوزدهم با سفر به کشورهای اسلامی ، از جمله مصر، به تدریج آثار قدیمی را گرد آورد و پس از تفاهم با دولت ایرلند ، این آثار را به مردم ایرلند هدیه کرد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی چستر بیتی اکنون یکی از مراکز مشهور گردشگری در مرکز دوبلین محسوب می شود.

همچنین آقای لاریجانی رئیس قوه مقننه پس از این بازدید در کنفرانس خبری سه جانبه با حضور رؤسای مجالس ملی و سنای ایرلند شرکت کرد و به سؤالات اصحاب رسانه درباره آخرین تحولات منطقه ای ، مذاکرات هسته ای و مناسبات تهران - دوبلین پاسخ داد.

حضور در مراسم ضیافت شام آقای «شان بارت» رئیس مجلس نمایندگان ایرلند، پایان‌بخش برنامه روز نخست سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به ایرلند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *