دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مشکل سدهای ایران از زبان وزیر نیرو

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 427645
وزیر نیرو با بیان اینکه سدهای ما با مشکل تبخیر آب مواجه هستند، گفت: در دنیا فناوری‌هایی برای کم شدن میزان تبخیر آب‌ها طراحی شده است و این فناوری برای ایران مسئله‌ای حیاتی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم آغاز به کار جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست که در مصلای تهران برگزار شد، با اشاره به نیازهای فناورانه کشور در حوزه آب، اظهارداشت: محدودیت‌های آب و منابع آبی برای ایران مسئله‌ای گذرا و زودگذر نیست. این مسئله جزء ماهیت کشورمان است بنابراین نباید تصور کنیم با بارش‌های خوب یک یا چندین ساله این مشکل بهبود می‌یابد و مسئله کم آبی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران تأکید کرد: ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته و صرف نظر از خشکسالی با موضوع محدودیت آب روبرو است که باید برای آن فکری کرد که شما فعالان در عرصه فناوری آب می‌توانید در این زمینه ایده و فناوری‌های نوین را ارائه کنید.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به آمارهایی از وضعیت منابع و مصارف آب درکشورمان، یادآور شد: در سال ۱۳۳۵ میزان آب تجدید شونده به ازای هر ایرانی برابر شش هزار و ۹۰۰ مترمکعب بود که این رقم کاهش یافته و طی چند سال اخیر به حدود ۲۴۰ میلی متر رسیده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه افزایش جمعیت باعث افزایش مصارف آب در حوزه‌های مختلف شده است، گفت: در حالی که از نظر تأمین منابع آبی با محدودیت و کاهش روبرو هستیم از طرف دیگر افزایش جمعیت نیاز کشور را در حوزه‌های مختلف آب در زمینه کشاورزی برآیندهای صنعتی و مصارف خانگی بالا رفته است.

وی افزود: امروزه میزان آب تجدید شونده سرانه کشور کمتر از ۱۵۰۰ مترمکعب است که با این وجود نیازمند تجدید نظر در زمینه چگونگی مصرف آب هستیم و تمام مصرف‌کنندگان آب در حوزه‌های مختلف باید به آن توجه جدی کنند.

وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: اگر در شیوه مصرف آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب بازنگری کنیم قطعاً قادریم به تمام مشکلات کشور در زمینه آب فائق آییم. البته این مسئله الزاماتی را می‌طلبد.

چیت‌چیان با اشاره به بخشی از این الزامات گفت: هر خانواده ایرانی در ماه بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان برای مصارف مخابراتی خود هزینه می‌کند، اما طبق آمار ۷۲ درصد از جامعه برای آب شرب مصرفی خود در ماه کمتر از ۱۰ هزار تومان هزینه می‌کند. لذا باید گفت آب مفت ممنوع است.

وی با اشاره به نقش فناوران و شرکت‌های فناوری در حوزه آب کشور، یادآور شد: بزرگترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است که باید بهینه‌سازی شود که شرکت‌های فعال در این عرصه می‌توانند شیوه‌های جدید آبیاری کشاورزی را طراحی کنند و توسعه کشت‌های پاییزه، کشت دیم، گلخانه‌ها و شیوه‌های کشت حفاظتی می‌توانند الگوی مناسبی در زمینه تأمین آب کشاورزی باشد و شرکت‌های فناور در این عرصه نقش مهمی را در طراحی‌ها و الگوهای جدید برعهده دارند.

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت تجدید نظر در مصرف آب شرب و لزوم ایجاد شیرآلاتی با طراحی‌های مناسب در این مقوله، گفت: تصفیه آب در مجتمع‌های مسکونی و استفاده از پساب آب‌های تصفیه شده در برخی از مصارف خانگی می‌تواند ازجمله شیوه‌های بهره‌وری مناسب از آب داشته باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به تکنولوژی‌های نوین در خصوص جمع آوری آب باران، گفت: طبق برخی از گزارش‌ها استرالیا به عنوان کشوری که وضعیت آبی مشابه کشور ما دارد در این زمینه شیوه‌هایی را ابداع کرده است به طوری که هیچ خانه‌ای در این کشور ساخته نمی‌شود الا اینکه مخزنی برای تهیه آب باران برای برخی از مصارف خانگی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره وجود ۶۰۰ سد به منظور جمع آوری آب و استفاده مناسب از آنها در مواقع مورد نیاز، گفت: سدهای ما با مشکل تبخیر آب مواجه هستند که در دنیا فناوری‌هایی برای کم شدن میزان تبخیر آب‌ها طراحی شده است که شرکت‌های فناوری فعال در این عرصه نیز می‌توانند شیوه‌هایی را برای کشور ابداع کنند و این فناوری برای ایران مسئله‌ای حیاتی است.

وزیر نیرو در پایان بر لزوم فناوری‌هایی برای جلوگیری از روند شور شدن آب و آلودگی آب تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو در این زمینه در شرکت‌های فناور قرارداد دارد و از آنها برای آینده بهتر کشور در حوزه آب حمایت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *