دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱

یک استیضاح و چند تعبیر!

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 427237
گویا استیضاح وزیر آموزش و پرورش به این راحتی‌ها انجام نخواهد شد، چرا که امروز حجت الاسلام ابوترابی فرد در صحن علنی مجلس این موضوع را فعلا کان لم یکن اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، طرح استیضاح علی اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش روز گذشته (سه شنبه، ۱۹ خرداد) با امضای ۶۴ تن از نمایندگان در صحن علنی اعلام وصول شد.

هیئت رئیسه مجلس به استناد ماده ۲۲۲ و ۲۲۳ آیین نامه داخلی و اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی طرح استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

محورهای استیضاح فانی به شرح زیر است:

۱-ناتوانی وزیر در جلب توجه جامعه به آموزش و پرورش
۲- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به نقش آموزش و پرورش
۳- ناتوانی وزیر در جلب توجه و اختصاص عنایت به منابع مالی لازم جهت منابع مالی مورد نیاز برای مدارس کشور و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی.
۴- ناتوانی وزیر در جلب توجه عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آن به مراتب از سطح متوسط کشور کمتر است.
۵- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت در جهت تأمین معیشت معلمان و بازنشستگان آن که به مراتب از سرانه کشور کمتر است

۶- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت در حذف تمایزها در حقوق و امتیازات فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش حساسیت شغلی کمتری دارند.
۷- عدم اقدام جدی و موثر در تدوین نقشه راه و راهکار و برنامه‌‌ریزی عملیاتی برای سند چشم‌انداز تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش برای رأی اعتماد
۸- عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند مدت این دانشگاه
۹- نداشتن برنامه مدون موثر و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقاء بهره‌وری برنامه‌های آموزش و پرورش و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه آموزش و پرورش به ویژه در مدارس شبانه‌روزی، چند پایه، پیش دبستانی، در مناطق محروم، روستایی و عشایری ومرزی.
۱۰- نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و فعالیت‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقاء کیفی نیروی انسانی.


محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، چهارشنبه هفته آتی (۲۷ خرداد) را روز بررسی این طرح اعلام کرد.

این در حالی است که برخی نمایندگان، با استناد به آیین نامه جدید، برگزاری جلسه استیضاح را برای دو هفته آتی برآورد کردند.

"علیرضا منادی‌سپیدان" عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: روز گذشته به اشتباه برخلاف آئین‌نامه داخلی مجلس زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک‌ هفته بعد خوانده شد بلکه طبق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم استیضاح به هیات رئیسه، این هیات موظف است آن را به کمیسیون تخصصی ارایه دهد.

نماینده تبریز و اسکو تصریح کرد:‌ اکنون کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد تا از فانی و استیضاح‌کنندگان دعوت کرده و مواد استیضاح را بررسی کند.

وی ادامه داد: اگر پس از یک هفته تعداد امضاکنندگان نامه استیضاح به زیر۱۰ نفر رسید، استیضاح ملغی می‌شود، اما در صورت عدم انصراف استیضاح‌کنندگان، در اولین جلسه علنی مجلس این موضوع مطرح می‌شود و وزیر آموزش و پرورش موظف است ظرف ۱۰ روز در صحن علنی حاضر شود. (متن کامل خبر را اینجا بببینید)

اما گویا استیضاح وزیر آموزش و پرورش به این راحتی‌ها انجام نخواهد شد، چرا که امروز حجت الاسلام ابوترابی فرد در صحن علنی مجلس این موضوع را فعلا کان لم یکن اعلام کرد.

نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: هفته آینده جلسه غیرعلنی در مورد استیضاح فانی خواهیم داشت.

ابوترابی‌فرد علت کان لم یکن شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح نکرد. (متن کامل خبر را اینجا بببینید)

قوت این مسئله و منتفی شدن بررسی طرح استیضاح فانی تا حدی بالاست که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه امروز ضمن اعلام ختم جلسه، تاکید مجدد بر آن کردند. (متن کامل خبر را اینجا بببینید)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای فانی هیچ نگران نباشتا زمانی که آقای نوبخت است هیچ کس نمی تونه تورا/استیضاح کنههیچ عیبی ندارد که معلمان مشکل معیشتی دارند مهم کارمندان بانکاست که سالی صد میلیون وام کم سود میگیرند