جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مساجد باید جایگزین سرای محله شوند

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 427013
سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر سراهای محله‌ها فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و آموزشی را به نوجوانان و جوانان ارائه می‌دهند که به نظر بنده این نوع فعالیت‌ها باید در مسجد انجام شود.
به گزارش جهان به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت فرا رسیدن دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: مسجد به معنای محل سجده وعبادت است. از معنای لغوی این کلمه که بگذریم مسجد از زمان پیامبر عظیم الشان اسلام مهمترین پایگاه حکومت اسلامی بوده و بزرگترین تصمیمات و اقدامات از قبیل دفاع، جنگ، صلح و ... در آن گرفته می‌شد. اما به مرور زمان با وسوسه‌های شیطان و طمع افرادی که تنزیل جایگاه مسجد را مطابق منافع خود می‌دیدند، امروز مسجد تنها به عنوان یک محل برای عبادت شناخته می‌شود و تمام ماموریت‌هایی که برای این مکان مقدس از زمان صدر اسلام و قرن‌ها بعد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تاکید حضرت امام خمینی (ره) پایه‌ریزی شده بود و آن را سنگر اسلام نامیدند، از بین رفته است.

وی ادامه داد: حضرت امام مسجد را نه تنها سنگر نظامی بلکه سنگر اقتصادی، فرهنگی و ... می‌دانستند، اما دست‌هایی که منافع‌شان با حضور مسجد از دست رفته بود، این نوع فعالیت‌ها را از مسجد منفک کردند که این جدایی از یک طرف، و از طرف دیگر فضاهای جذاب و تفریحی که به موازات مسجد اضافه کردند، در تقابل با برنامه‌های مسجد بود و عده‌ای که به خاطر عبادت به مسجد می‌آمدند نیز گریزان شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: در واقع مسجد پایگاهی مردمی بود که همه اقشار از مسئولان دولتی تا مردم در آن حاضر می‌شدند و برخی تصمیمات مهم نیز در آنجا گرفته می‌شد.

قناعتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیشینه ذهنی یک جوان از مسجد این است که جمعیتی از پیرمردها و زنان مسن در آن مشغول عبادت هستند و چیزی از هیجان جوانی را نمی‌تواند در آن و در کنار عبادت پیدا کند. به طور کلی جذابیت‌های پیرامون مسجد به گونه‌ای افزایش یافته که جوانان دیگر مسجد را مکانی جذاب نمی‌بینند و آن را فقط محلی برای عبادت می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه هیات امنا و ائمه جماعات می‌توانند برنامه‌ریزی برای انجام فعالیتهای فرهنگی داشته باشند، توضیح داد: اسلام دین به روزی است و در تفکر شیعه به همین دلیل مراجعه به مراجع الزامی است تا بتوان با استدلال فقهی پاسخ مناسب و در خور نیاز زمانه را به مسائل داد در حالی که مساجد از این قافله دور مانده اند.

وی با اشاره به اینکه باید مردم را با بهانه‌های جانبی به مسجد کشاند، تاکید کرد: در حال حاضر سراهای محله‌ها فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و آموزشی را به نوجوانان و جوانان ارائه می‌دهند که به نظر من باید این نوع فعالیت‌ها در مسجد و یا در کنار آن انجام شود که نوجوان و جوان امروزی در کنار این کارها، نمازگزار هم بشود و از فضای معنوی مسجد بهره گیرد، چراکه مساجد کنونی فضاهای زیادی برای انجام چنین فعالیتهایی را دارد.

قناعتی در مورد ویژگی‌های یک امام جماعت خوب توضیح داد: امام جماعت به عنوان علمدار، باید خودش به عنوان یک الگو و نماد در همه زمینه‌ها باشد تا وقتی مردم پشت سر او می‌ایستند، این ویژگی را کاملاً احساس کنند. به نظر من شرایط ظاهری و باطنی امام جماعت مهم است؛ ظاهرش باید ساده و مرتب باشد و به گونه‌ای با عدالت با همه رفتار کند. در بحث اعتقادی باید نسبت به دیگران حساسیت و پایبندی نشان دهد. امام جماعتی خوب است که دلسوز مردم باشد و فقط به خواندن نماز اکتفا نکند و از همه مهمتر باید اخلاق حسنه داشته باشد که باعث جذب مردم می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *