چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲۹
۹۰
نقدی بر آخرین اثر تلویزیونی سروش صحت؛

حضرت آقای تلویزیون، اسلحه‌ات را از روبروی مادران ما کنار بکش!

افسوس از وقتی که برای این سریال گذاشتیم!
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 426282
سریال «شمعدونی» با وجود همه انتقادات، همچنان در حال پخش است. سید محمد مختاری، کارگردان و نویسنده و پژوهشگر سینما، متنی در نقد این سریال نوشته است. تسنیم از نقدهای مثبت درباره این سریال هم استقبال می‌کند.
حضرت آقای تلویزیون، اسلحه‌ات را از روبروی مادران ما کنار بکش!
گروه فرهنگ جهان نيوز-سید محمد مختاری: چند سالی است که از همه ی سریال‌هایی‌ که از تلویزیون پخش می‌شود یک قسمت را حتما می‌بینم و گاهی تا دو و یا بیشتر هم اتفاقی می‌بینم. آمار بیشترین تعداد قسمت دیده شده هم به تعطیلات عید سال ٨٨ برمی گرده که تونستم هشت یا نه قسمت از سریال سی قسمتی که خودم کار کرده بودم را کنار مادر و در کانون گرم خانه سنتی و آرام او که مأوا و امن ترین جای جهان برای من است دیدیم و چه حس خوبی داشت ترجمه ی احساس سرشار مادر که در نهایت سکوت به صفحه ی تلویزیون دوخته می شد.

او که در آیینه ی روبرویش و ورای تصاویر کار من ، مطمئناً لحظه لحظه ی مرارتهای دیروزهای زندگی اش بود که تصویر می شد و در آن لحظات مجالی بود که شاید کمی از خستگی هایش را به فراموشی بسپرد و من که عامل این لحظات بودم پر غرور به شرافتی که در نهان تصاویر کار سراغ داشتم وبه تک تک مادران نسلم ادای احترام نموده و آنها را بسیار سزاوار ستایش تربیت این نسل میدانستم ، افتخار می‌کردم. مادران نسل ما که مادران شمعدانی‌اند ، تنها گلی که نسل ما به سبب وجود نامش در کتاب درسی مان تصور واحدی از آن داشتیم ، و البته که برگ هایش دقیقا ً شبیه دست مادران و گلهایش درست چهره ی مهربان مادران ماست که چقدر هم زود پژمرده می شوند اگر خوب مواظب شان نباشیم .

نه فقط مادران گل ما ، که نماد خانواده ایرانی، گل شمعدانی است که روی لبه حوض های فیروزه ای رنگ نشان از وجود زندگی ای برخوردار از مهر و سایه ی مادر حلاوت و قند خانواده ی ایرانی را تصویر می کند و این تنها نماد مانده از آنهمه دیروزهای خوبتری ماهاست که به یقین تا ابدیت هم حقیقتش خواهد ماند .

اما افسوس ، افسوس که نُون و ریحون و پنیر و چای عصرونه توی ایوون و استکان کمر باریک قند پهلو ، مثل هندونه ی لب بوم رفت و غروب کرد .

دلخوش به وجود گل شمعدونی و در ناخودآگاه خود هر جا این اسم رو می‌شنویم دنبال گمشده‌مان می‌گردیم و با اشتیاقی وافر دست از هر کار می‌کشیم و جذب جادوی این نام که پیوند خورده‌ تمام نوستالوژی ماست که هرگز تکرار نمی شود می شویم . این هم حقیقتی است از ویژگی های منحصر بفرد ایرانی و ایرانی بودن فاخر ما .

اما هزاران آه و افسوس، از وقتی که گذاشتم و تقریبا یک قسمت کامل از سریالی که به همین نام از پرمخاطب‌ترین تایم تلویزیون ایران سراسر شمعدانی پخش می شود را دیدم.

سریالی که با بهره گرفتن از شرایط اجتماعی این ماهها ، از موضوعات مطروحه در جامعه، دستمایه‌های سطحی پیدا کرده و با تصویر کردن معضلات روز و گرفتاری های معمول مردم آشنا سازی نموده و خود را به مخاطب نزدیک کرده و با محرم و همدرد نشان دادن خویش خطرناک ترین نوع اعتماد را بوجود آورده است. اعتمادی که در پی آن باور پذیری ایجاد می شود و باور یعنی هست و نیست آدمی.

باور یعنی اعتقاد ، یعنی تضمینی ترین قدرت بلامنازع بشر، این ابر قدرت آفرینش، باور یعنی اوج تفاوت انسان و حیوان . و وایلا که اگر باور مردمی عوض شود.

در این سریال تماما ضد فرهنگ خانواده ایرانی تک تک شخصیتها که هر یک نماینده قشر خود در سطح جامعه است و این را به راحتی از مشکلات فردی هر یک می‌توانیم دریابیم ، تمام ایرانیان را افرادی ابله نشان داده که در مسابقه ی حماقت گوی سبقت را از دیگران می ربایند و از تنها چیزی هم که اصلا ً بویی نبرده اند احترام به دیگران است.

پدران رنج کشیده و ستون های عزت خاکم چه تن پرور ، هوسباز ، طرد شده ، خود محور ، ضعیف ، و علیل و بیمار که بشدت هم در معرض الزایمر است تصویر شده.نمی‌دانم از رذایل کدام شخصیت بازگو کنم که بر همگان عیان است و شاید نیازی به پرداختن جزئی به آن نباشد ، شخصیتهایی که وجه بارز و اولین مؤلفه ی شخصیتی شان احمق بودن است و مابقی ویژگی منحصر بفردشان هم جزو منحصر بفرد ترین رذایل انسانی است که البته توزیع عادلانه بین شخصیتها شده است.

پسر جوان احمق و ماست صفت، بدون اعتماد بنفس و بشدت تحت تأثیر و کاملا ً بی وجود، دختر جوان احمق، خانم دکتر بی سواد که بشدت مستعد خاله زنک بازی است و تخصصش حتی در خانه اش مقبول نیست و واویلا از فردای بیمارانش.

عروس هایی که همه هم احمق و از کانون خانواده فقط عشوه گری و خاله زنک بازی میدانند و نماد بارزشان قدرت نمایی در استحاله کردن شوهرانشان است و کسب قدرتی که کل توان این خانواده ی إیرانی را مصروف عقده های زنانه ی خود می کنند و از تعلیم و تربیت و پرورش فرزند هیچ نمی دانند و أمور خانه را هم که معلوم نیست چه کسی انجام میدهد. فارغ التحصیل هنری که نماد فرهیختگی و فرهنگساز جامعه است و عاطل و باطل و علاف که احمقانه روزگارش را به طواف تئاتر شهر مشغول است. دیگری که گویا معلم است که گل سرسبد این احمق هاست و نه فقط در ویزور دوربینی که میتواند اسکاری دیگر به فخر ایرانی اضافه کند، بلکه کل نگاهش به هستی، تنها و تنها در پی شوهر می‌گردد و منتهای آمالش را شوهر می‌بیند و برای دست پیدا کردن به شوهر حاضر است کل شرافت و گذشته ی این خانواده را فدا کند.

تا از قلم نیفتاده از الگوی مؤثر و شخصیت منحصر بفردی که تقریباً در نهان ذهن همه ی کودکان و نوجوانان این سرزمین دست یابی به هوش سرشار و توان مافوق بشری است بگویم. جناب دزد این سریال، که تنها غیر احمق ماجرا تصویر شده و ویژگی های برشمرده برای دزد بودن را در رفتار او به نحوی می‌بینیم که حقیقتا ً این شغل را تنها کمی غیر شریف دانسته و البته که این شغل را بسیار مشقت‌بار و رنج آور و سخت به باور وارد می کنیم و لاجرم ضمن ترحم و دادن تخفیف به جرم ایشان به کودکانمان رسماً این شغل را معرفی و صاحب صنف و داشتن تخصص معرفی می کنیم و ...

همچنین فروشندگان مواد مخدر در پارکها (که أساسا ً در این سریال صرفا برای توزیع مواد ساخته شده اند) و ملتی تماما معتاد با بهره گرفتن از به‌روزترین مظاهر تکنولوژی آنها را صرفاً برای ساقی‌گری و تهیه مواد استفاده می‌کنند و گویا به جز جوان احمق این سریال تمام امت همیشه درصحنه به آن شیوه ی توزیع، اشراف کامل دارند و امری کاملا معمول در پارک هاست! و پلیس ها، پلیس های جامعه ای که اینقدر احمق باشند طبیعتاً دزدی و توزیع مواد مخدر و سایر جرم ها هم به این اشکال و آن رسمیت ترویج پیدا کرده و اگر دوربین این سریال از ساختمان آن خانواده بیرون بیاید خدا میداند از جامعه إیرانی چه دارالحماقتی بسازد و به باور کودکانمان چه ها که وارد نکند .

بجز ساقی باهوش و دزد نخبه هیچ کدام از شخصیتهای متنوع و بسیار زیاد این سریال بهره ای از هوش و ذکاوت نبرده و أساساً همه احمق هستند! احمق هایی که فارسی صحبت می کنند و در خانه ای إیرانی هستند و در پنجره ی خانه شان گل شمعدانی است!

متاسفانه، این تحفه ی آقای تلویزیون ایران زمین به ملتی خسته از دو و یا سه شیفت کاری که نجیبانه فشارهای اقتصادی را تحمل می کنند و به امید کسب آرامش، شب را در مأوا سرای خانه گرد هم می آیند و پای این سریال می نشینند، حق شان نبود و در شأن شان نیست، ملتی که در ناخودآگاه تک تک ایشان از خود شروع کرده و تمام إیرانی ها را در باور نهانی خود احمق می‌بینند؛ که البته خودشان هم بعدها با بازخورد عملی این باور متوجه این فاجعه خواهند شد و تبعاتش را خواهند دید که دیگر جزئی از رفتار عادی شان شده و تنها افسوسی و آهی را پاداش عمری سکوت خود می‌بیند و غیر قابل جبران.

واویلا که عدم خود باوری را به باور مردم برسانیم! کاری که دقیقاً سریال شمعدانی بخوبی دارد انجام میدهد و همین جا هم از تک تک هنرمندان نجیب و متخصص کشورم که به خوبی از عهده ی نقش واگذار شده به ایشان در این سریال برآمده و با بازآفرینی هنرمندانه ی این شخصیتها به باور پذیرترین سطح، هنرنمایی کرده اند خداقوت گفته و تبریکی صمیمانه می گویم. حضور قاضی مرادی نازنین که از بستر بیماری به این سریال دعوت شده را بعنوان رفتاری ارزشمند در خانواده ی هنری کشور و حضور شیرین قدرت ایزدی که رشید ذهن ماست و سالهاست از او دور بودیم را به عوامل این سریال تبریک گفته و خسته نباشیدی صمیمانه به ایشان عرض می کنم و حضور تک تک عوامل منهای بانیان اصلی، در این سریال را فارغ از مسائل مطرح شده و تبعات این کار دانسته و طبیعتاً که اصل تقسیم کار حرفه ای در سینما هر کسی را تنها مسئول کار خویش دانسته و ایشان را از این خیانت به فرهنگ ایرانی بری میدانم و در پایان خطاب به جناب مستطاب پول عرض می کنم که تورا به جان مادرت چکمه هایت را از روی گل های شمعدانی مادران سرزمینم بردار.

حضرت آقای تلویزیون ، اسلحه ات را از روبروی مادران ما کنار بکش، سرکار اعظم تربیت و نگران سگ‌های ولگرد خیابانی ، برای سلامت نگهداشتن باور کودکان این موطن از ایرانیت هم جیغی بکش !

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Finland
حال ادم به هم میخوره
حمید
حسود هرگز نیاسود. فیلم خیلی قشنگی هم هست.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به حسادت داره ؟ طنز که تحیر و توهین و مسخره کردن ودروغ و بی ادبی نیست. سروش صحت شاید دنبال یک کار دیگر میرفت موفق تر بود.
Iran, Islamic Republic of
واقعا بی ادبی در این فیلم به اوج خود رسیده است مخصوصا بی ادبی ارشیا. طنز با توهین متفاوت است
بابا الکی گیر نده دیگه جهان
اینارو نگین میخواین چی بگین شما1400 ساله با هنر و هنرمند و فرهنگ و تمدن مخالفین و دشمن خودتونم در جایگاه منتقد قرار ندین کسی شمارو قبول نداره
رضا
United States
اشتباه مثبت دادم.
اینقدر زیاده گویی نکنید به اسم نقد
بهترین سریالیه که تلوزیون ساخته! خاک بر سرتون که با هر لبخندی که روی لب ملت میشینه مخالفید! فقط باید صبح تا شب اخبار و مضخرفات شمارو ملت گوش کنن؟!؟ خوب خیلی راحت میرن ماهواره میبنن. الکی نیس که 90% ملت ماهواره دارن
داغون
United States
پس ببینید صدا و سیما چقدر ا[...] که این برنامرو با این همه انتقاد داره پخش میکنه.حتما واسه ماه رمضونم همچین برنامه ای داره.ما چنین صدا و سیمایی داریم
نیما
برو بابا
Iran, Islamic Republic of
از کارگردانی که در در برنامه عمومی خندوانه جلوی 70 میلیون بیننده می گه من از جوک بی تربیتی خوشم می اید خوب همین فیلم هم تولید میشه ذیگه....!!!
مجتبی
[...] سروش صحت را که هرچی در خانواده خودش میگذره بصورت سریال درآورده .
Iran, Islamic Republic of
ساختن سریالهای مزخرف با سطح بسیار نازل و طنز پیش پا افتاده و لودگی مثل شمعدونی و امثالهم که فقط با هدف آسیب به کیان خانواده و ساختار شکنی اجتماعی ساخته می شود محصول تعامل و مماشاتی است که مدیران سکولار(به ظاهر حزب اللهی) صدا و سیما با میدان دادن به این رویکرد ضد دینی مجال فرصت آن را می دهند. بدا به حال ما که چنین مدیرانی تصمیم گیران امور فرهنگی ما هستند و متولی فرهنگ شده اند. درست مصداق آن مثلی است که تیغ به دست مست زنگی دادن است. امثال سروش صحت با آن افکار شبه روشنفکری و ژست بی دینی و بی اخلاقی کاری نمی کنند بلکه ماهیت درونی شان را بی پیرایه نمایش می دهند. درد فرهنگ جای دیگر است عزیران آنجا را باید علاج کرد.
آقای سلحشور سال گذشته دقیقا به نکته کاملا درستی و حساسی اشاره کرد و بنده خدا مورد همجه سنگین و شدید قرار گرفت که:"صدا و سیمای به دست مدیرانی اداره می شود که افکار توده ای و سکولار دارند"(نقل به مضمون)
.
این عین واقعیت است که متاسفانه (نه همه بلکه) برخی از مدیران صدا و سیما از بینندگان پر و پا قرص شبکه های فارسی زبان و سریالهای ترکیه ای ماهواره هستند و آن وقت اینها می خواهند برنامه ریزی و برنامه سازی کنند برای ....
افشین
کاملا با نظر شما موافقم این درد جامعه و مردم انقلابی ایران است که متاسفانه روز به روز وضعیت فرهنگی جامعه بدتر می شود و مسئولین هم گوش بدهکار ندارند .
بهنام
من که نگاهش نمی کنم

دو سه باری که دیدم ، متوجه شدم هم بد آموزی فراوانی داره و هم خیلی خنک هست و بار طنز بالایی نداره

از سروش صحت بعید بود
منهم حتی نتوانستم 5 دقیقه اش را نگاه کنم!!اصلا جذاب نبود
United Kingdom
کمترین فایده ی سریال های اینچنین بلند کردن مردم از پای ماهواره ها هست. کسانی که از بیرون گود میگن لنگش کن هم برن خودشون بسازند. اینقدر ایراد و اشکال از هر برنامه و هر چیزی میگیرید که هیچ برنامه ای در تلوزیون نمی ماند و عاقبتش هم جولان ماهواره ه در خانه ی مردم است.
Iran, Islamic Republic of
خیلی سریال مزخرفی است
reza
فكر نميكنم كسي حال ديدن اين سريال به درد نخور رو داشته باشه.
Iran, Islamic Republic of
پزشکانی که از پخش سریال روشنگرانه مهران مدیری همچون کوه آتشفشان برافروخته شده، گریبان دریدند وقیامت به پا کردند که به ساحت مقدس!!! ما پزشکان توهین شده است، آیا الان که انواع واقسام توهین ها را به ساحت مقدس خانواده، بزرگترهاو پدربزرگها و...نثار می شود، و همه نوع بداخلاقی و هتک حرمتها در این سریال رواج داده می شود، مشکلی ندارند؟! خیالشان آسوده است؟! شبها با آرامش سر به بالین می گذرند؟! دیگر در بریدن جیبهای بیماران و افزایش انتقادات سدی در برابرشان وجود ندارد و راحت به تاخت وتاز خود ادامه می دهند؟!
واقعا به عنوان یک شهروند برای تمام این طیف از پزشکان!!!!! متاسفم از صمیم قلب. بالاخره خدایی آن بالا هست که همه اینها را می بیند هر چند بعید می دانم این عده از اطبا به خداوند ...
Iran, Islamic Republic of
از آدمی که فقط به جوکهای بسیار زشت و زننده می خندد، توقع فرهنگ سازی، اهتمام به موضوع خانواده، و انتظار فرهنگ سازی، و توجه به تربیت نسل فرهیخته وبالنده و مولد را دارید؟!!!!!!!!!!!
سید
سلام
واقعا با پخش این سریال دیگر نیازی نیست که دشمنان برای انهدام فرهنگ ما هزینه کنند.
شخصیتهای سریال به شدت بی ادب ، بی حیا و کم عقل نشان داده شده اند.

تاسفم برای صداو سیما
Iran, Islamic Republic of
شما اول برو ياد بگير كه رذايل را درست بنويسي بعد ، كمي نقد ياد بگير بعد بيا تحليل محتوا كن. باركلا پسر خوب. آفرين
Iran, Islamic Republic of
هم ساختمان پزشکان و هم شمعدونی هر دو شخصیت هایی داشتند که در گذشته با هم زندگی کرده ولی اکنون طلاق گرفته اند و خانم های مطلقه بدون مشکلی با خانواده شوهر سابق رابطه دارند و طلاق در این آثار یک امر کاملا عادی تلقی می شود
بله در حالیکه این فرهنگ در بین ایرانی ها رایج نیست
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه صدا وسیما با انتخاب کارگردانانی که هیچ اعتقادی به مسائل اخلاقی و اسلامی و سنت خود ایران ندارد استفاده می کند و با هزینه بیت المال ترویج فرهنگ حماقت ، بی بندباری و بی حیایی می کند واقعاً صدا وسیما چه خبر است ؟
Iran, Islamic Republic of
شخصیت مرد خانه یک موجود بی خاصیت و به درد نخوره که اگه از روند زندگی حذف بشه هیچ مشکلی برای خانواده پیش نمیاد مرد خانواده حتی از سوی کودکان هم تحقیر میشه و والدین به هیچ روی نمیتونن کارهای بچه ها رو مدیریت کنن و حتی قدرت جلوگیری از تکذرار خطای اونها رو هم ندارن. پدر بزرگ خانه یک موجود اضافه و سربار تلقی میشه که فقط دست و پاگیره
به همه ی شهروندان ایرانی توصیه میکنم که تا حد امکان هم تلویزیون و هم بالاخص ماهواره را خاموش کنند
با خاموش شدن تلویزیون وقت برای مطالعه ، عبادت و پرداختن به کارهای ضروری تر و مفیدتر بیشتر می شود
امین
Iran, Islamic Republic of
واقعا سریال مزخرفی هستش. نشان دهنده بلاهت....
حسین
نقدی کارشناسانه اما خاواده های ما که همه این سریال را میبینند و قهقه می زنند
ازماست که برماست
Hossein
با این وصف، یه نقد هم به ساخته های چارلی چاپلین و دیدی و نورمن و هاردی و ... بنویسید.همه احمق بودن! طنزه عزیزم، میفهمی؟ طنز!
خودی
طنزه یا مثلا طنزه ؟! اصلا طنز نیست بلکه هجو هست. توهین، تمسخر همراه با تحقیر در یک طنز فاخر و درست جایی ندارد.
البته همه باید توجه داشته باشیم از کوزه همان برون تراود که در اوست.....نویسنده و کارگردان شاید خیلی ظرفیتی بیشتر از این نداشته باشند.
سریال شمعدانی سخفیترین سریال اقای سروش صحت بود که هم مخالف فرهنگ ملی و هم مخالف فرهنگ دینی ما ایرانی ها می باشد ثانیه به ثانیه این سریال مملو از دروغ و تهمت و تحقیر و ضایع نمودن جایگاه همسر و فرزند هست شما نمیتوانید نیم دقیقه از این سریال را بدون وجود رذایل اخلاقی همچون دورغ و تهمت و تحقیر و ... مشاهده گنید. من خانوادم را توجیه گردم که مشاهده این سریال سم مهلک برای رشد و تعالی تربیت خانواده است آیا این ظلم به فرهنگ دینی و ملی ما نیست که با پول بیت المال سریالی ساخته و پخش شود که در آن صرفا برای خندیدن بنیانها و هنجارهای فرهنگی له شود؟ آیا اینگونه رفتار عرشیا با بزرگترها، یا رفتار زن با شوهرش (عطا) یا تحقیر داماد یا همسر (هوشنگ) یا رفتار فرزند (سعید) با پدر و ... کوچک ترین تطابقی با فرهنگ ما دارد؟
عالي بود
مصطفی
کسی که نقد میکنه
لااقل جزئیات فیلم رو باید بلد بشه
جناب منتقد اون دختر جوان که میگی اصلا تخصص نداره و دکتر هم نیست....
متاسفانه یادگرفتیم در جریان آبی شنا کنیم که فکر میکنیم ما رو میتونه مشهور کنه...
با دو تا انتقاد که خیلی هاش هم بی مورده کسی به جایی نمیرسه....
خودی
خودتم کامل نخوندی که!
Iran, Islamic Republic of
بنظر مياد كارگردان محترم (باعرض پوزش) از خانواده اصيل ايراني،اسلامي مطلع نيست وبرايش ناآشناست؟؟؟؟
سید
کلا نظرتون چیه طنز و بی خیال شیم بریم سراغ راز بقا و سخنرانی این حرفا کاشکی یه آماری هم از تعداد خانواده هایی میدادی که اصلا تلوزیون ایرانو تو خونشون ندارن خانه از بست ویران خواجه فکر ایوان است
دختر باران
با توجه به اینکه رسانه بخصوص تلوزیون و سینما نقش بیسار مهمی در فرهنگ سازی و شخصیت سازی داره باید فیلم ها و طنز هایی که در یک کشور اسلامی ساخته میشه هم فیلمی ارزشی باشه یعنی حتی طنزش هم در عین جذابیت و خنده دار بودن درسی برای زندگی و تعالی ادما باشه نه بهانه ای برای پر کردن وقت مردم به هر دلیلی مثلا جدا کردن مردم از ماهواره. به نظر من طنز های قدیمی موفق تر و جالب تر بودن . کارهای اقای مدیری هم قشنگه و جذاب اما این جور سریال ها .....
مهدی
بسمه تعالی

سلام بر جهان نیوز عزیز

برادر چرا چشمهایت را بر واقعیات جامعه میبندی چرا دوست نداری نکات تلخ موجود در جامعه را ببینی
تا کجا میخواهید خود را گول بزنید.
باور کنید جامعه ما به قهقرا رفته
بخاطر امثال شماها
جایی که تفکر نباشه همین میشه برادر
عدم تفکر را از سرانه مطالعه ، وابستگی مردم به ماهواره و لهو ولعب میتوان تشخیص داد .
با چهار تا سخنرانی و نصیحت هم هیچ چیز درست نمیشود.
یکبار به خودتان مراجعه کنید ظرف 35 سال گذشته جامعه بر اساس معیار های مورد نظر امثال شما مدیریت شده پس چرا نتیجه معکوس گرفته اید.
برای خاطر خدا یکبار هم بگوئید که اشتباه کرده اید.
خودی
دقیقا این چه ربطی داشت به اصل موضوع؟
برفک پخش کنه خیلی بهتره،
فقط یه سوال برام پیش اومده:

چرا پزشکان حق دارن به یه سریال(در حاشیه) اعتراض کنن و درشو تخته کنن، ولی روحانیت و رواشناسای دلسوز و متدین حق اعتراض به این سریال حال به هم زن رو ندارن؟
فرید مشهد
فقط یه حرف یادم میاد وقتی کارگردان محترم این فیلم خودش میگه من فقط به جوکهای خیلی بد میخندم دیگه نبایستی تصور داشته باشیم مخاطبین فیلمی را ببینند که چهارچوب اصولی و منظمی از خانواده اصیل ایرانی را به واقعیت نشان بده !!!! هر ایرونی که این فیلم را میبیند آیا این واقعیت درون خانواده ههای ماست یا یک دروغ بزرگ است فقط برای خنداندن مخاطب ولو به هر قیمتی؟؟؟؟؟!!!!
من فقط اینو میدونم که این فیلم رو اعصاب هست وبه بینده استرس وارد می کند به جای خنده باید حرص بخوری
نيكتا
مجادله، فريادهاى تمام نشدنى، شكستن حرمت پدر در مقابل فرزندان و ديگران، صدا زدن نام كوچك پدر بزرگ، بى عرضه و بيكار و لوس بودن پسر، خانه هاى دوبلكس و ماشين هاى گران قيمت، عدم رعايت حدود محرم و نامحرم، بي هدف بودن كل قصه و ...
= شمعدونى
Iran, Islamic Republic of
آقا شما مثل اینکه خیلی عصبانی هستی من میرم فردا میام! این چیزا چیه سر هم کردی؟ خودت اینایی که گفتی قبول داری؟ من هر شب که خسته و کوفته میام خونه میشینم با خانمم و بچه هام (که در ادب، ایمان و تحصیل نمونه اند) این سریال رو میبینیم و از ته دل میخندیم. اتفاقاً تو این سریال هیچ کس دلقک بازی در نمیاره یا لحن و صدای مسخره نداره. همه هم باهوشن و هر کسی تو چارچوب خودش درست عمل میکنه (یعنی جدی بازی می کنه و مسخره بازی در نمیاره) ولی ترکیب اینها با هم خنده دار میشه (طنز موقعیت بجای دلقک بازی)
بی نام
بی محتواترین سریال از اول انقلاب تا اکنون لطفا پخش ان را متوقف کنید
بي محتوا ترين سريال همون در حاشيه بود كه نگهبان بيمارستان صداي حيوون در مياورد كه مردم را بخندونه
احسنت عالی بود فقط کاش این مطلب که حرف دل مخاطبان زیادی است به گوش سازمان صدا سیما میرسید
007
Iran, Islamic Republic of
اينقدر بدانيد که سطح اين مطلب از شعور آدم [...] مثل سروش صحت و امثالهم خيلي بالاتر ست. آدماي [...] مثل برادران قاسم خاني هستند که آنچه تو زندگي هاي خودشون ساري و جاريه را به قاب تلويزيون ميارند و کک هيچ کسي هم نمي گزه!!!
ممنون از نقد خوبتون.
نسل اول
چندباربگم دوسه بازی که این سریال رو دیدم حالت تهوع به من دست داد
حیف از وقت مردم و بودجه بیت المال که با مدیریت عالی (!) سیما ابتذال به خورد مردم میدهند
نویسنده وقت نوشتن این متن یک ذره عصبانی بوده ها! نه!
نيكتا
كمى بيشتر از يك ذره!
وقتی جلوی در حاشیه که نقد بارز به جامعه ایرانی ست را می گیرند و از آن حمایت نمی کنند ابتذال هایی چون شمعدونی رشد می کند
دختران و زنانی که احمقانه منتظر شوهر هستند را هم به این دردنامه اضافه کنید.
ای کاش کمی آزادی برای حرف جدی در صداوسیما بود
البته این سریال یک جوری نقد جامعه شهری ماست، الیته قبول دارم که اثزات سو زیادی هم دارد.
واقعا بین صداوسیما سرافراز و صداوسیما ضرغامی تقاوتی می بینید!
بابا در سوپرمارکت سر کوچه ما، پسر وقتی جای پدر مسئولیت اداره اش رو گرفت کلی ایده نو برای فروش ایجاد کرد!!
بدتر از همه عکس بی حجاب بازیگران این سریال است که در گوشی دختران دبیرستانی دست به دست می شود!
حداقل صداوسیما روی این موضوع که می تواند نظارت کند
یکی از همه
چقدر راحت با دیدن یه قسمت در مورد کل اثر نظر میدید.
این خاصیته کمدیه.نقد حماقت افراد در موقعیت های مشخص.ربطی هم به خانواده ایرانی یا افریقایی نداره.
من مدافع این سریال نیستم ولی قطعا این اشکالاتی که شما وارد کردیو (البته بیشترشو)قبول ندارم
این سریال مزخرف، خواسته از انهدام نهاد خانواده توسط شبکه های خارجی عقب نماند.
Iran, Islamic Republic of
مزخرفترین سزیالی که تا حالا دیدم
حسین از ایلام
واقعا گل گفتی .این چه فیلمیه که فقط جروبحث کردن ،جواب بزرگتر دادن،بهم پرین،دزدی،مواد فروشی،تربیت ناصحیح،و هزاران مورد دیگر رو بدون جذابیت داره رواج میده؟؟؟؟
sara
واقعا سریال بی معنا و مزخرفیه
اما خداییش خیلی خنده دار و ما فقط برای ساعتی خندیدن اونو نگاه می کنیم و اصلا باور نکردیم نقش ها رو و می دونیم که طنزه و فقط بعضی ها ممکن اینجوری باشن این نقد خیلی تند وغیر منصفانه است.ز
آشنا
نویسنده متن فوق چقدر بد بین است. بابا فیلم طنز است.
Iran, Islamic Republic of
تنها جواب معاون سیما این است
اینها تولیدات تیم قبلی است
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخ
Romania
آخه این چیه ...........در حاشیه به اون خوبی حیف نبود
امان از کم توجهی به نهاد خانواده
کمالی نیا
سلام
این سریال همه چیز را بمسخره گرفته.
حجابها کامل ل ولی همش یک ضرب دروغ میگن. این شد طنز. لازمم نیس پاستوریزه شه.
بچه به مرد بزرگ میگه هوشنگ.
همش در حال خیانت. دروغ. دو بهم زنی. استراق سمع. پارتی بازیند.
از اسلام فقط قبرستون رفتن باقی مونده. اونجام با اصول دین مخالفت میشه. همش حرصو ولع و دریدگی.
نه وجدان نه انصاف. فقط بخورم. مقام بگیرم. دروغ بگم. خبرچینی کنم.
ابن شد آموزس اخلاق پس از سی و اندی سال انقلاب ارزشی.
این تذهبون.
خوب معلوم شد که نماز و اینا در خانواده ها نطرح نیست و نه انصاف.
خواهش میکنم. این سریال قطع بشه
صد رحمت به مستربین و نورمن,....ارمنی
خواهش میکنم کمی فکر کنین این چیه روزی سه باررر پخش میکنین.
بچه هامون میبینن.
ما که ماهواره نداریم. اونوقت سیما باید بچه هامون را خراب کنه.
بما رحم کنید
احسنت
lind
Iran, Islamic Republic of
گاهی در آینه دیدن خود بدهم نیست تا شاید گوشه ابرویی اصلاح شود
مراد
سریال به این قشنگی چی میکید بابا
فرید مشهد
جهان: چرا کامنتها را نمایش نمیدی؟؟؟؟
بنده هم با بیشتر نکات این مقاله موافقم ولی آقا جان چرا بجای زمان یا وقت می نویسی تایم؟؟ مگر ما انگلیسی هستیم ؟ یا اینکه واژه ای برابرش را در زبانمان نداریم؟؟
پر مخاطب ترین تایم = پر مخاطب ترین زمان آیا این عبارت خیلی سخت و نامفهوم می شد ؟؟
با سلام ودرج نظر کارشناس محترم خواستم این نکته را عرض کنم که در این سریال بی حیایی و بی غیرتی موج میزند وبی احترامی کوچک به بزرگ وبزرگ به کوچک بی داد می کند مسئله محرم ونا محرم بی حد وحصر نشان می دهد ودر یک کلام یک سریال برگرفته از سریالهای ماهواره ایی می باشد
امیر
یک سریال که مردم پسند هست رو نمیتونید تحمل کنید.مگه قراره هر اتفاقی که تو فیلمها یا سریالها میافتد ما به خودمون و جامعه تعمیم بدیم؟!!
Romania
به جای شمعدونی سریال میخک در شبکه 2 را ببینید!
یه سریال ژاپنی با داستانی واقعی و زیبا و پندآموز به همراه طتز
فرشته
Iran, Islamic Republic of
با احترام به نظر نویسنده، به نظرم کمی تند تاخته اید.
مردم سرزمینمان عطش خندیدن دارند و البته خندیدن و خنداندن ایشان کار راحتی نیست.
بستر داستان به قدری غیرواقعی است که قطعا الگوی رفتاری نخواهد شد، در ضمن انکه همین طنز. بیان دردهای رفتارهای اجتماعی و شخصی جامعه امروز ایران است
شیرین داستان عروس امروز خانواده های ایرانی است، تربیت سلیقه ای و زبان اموزی مسخره به او مث کوچکی از ارشیاهای امروز ایران است.
داستان طنز است. مگر وقتی فیلم و داستان طنزی از سیمای هالوود و بالیوود و امثالهم میبینیم و میشنویم تلقیمان بلاهت تمام مردم ان کشور است.?!
من و خانواده ام هر شب با این سریال میخندیم. نه به هم جسارت میکنیم نه گمان حماقت به هم میبریم.
فقط. و فقط در لایه های زیرین این خنده ، دردهای تلخ جامعه را دوره میکنیم.... کارمندان بیکار، معتادان و قاچاق فروشان، پزشکی که بعد از سالها تلاش تا متخصص نباشد حتی افراد کم سواد تخصصش را سوال می کنند و او را نمیپزیرند، خواهرانی که مهر خواهری گاهی بر وظایف همسریشان غالب می شود و ....!
جواد
Iran, Islamic Republic of
نويسنده متن درک خوبی از سريال نداشته؛ اين سريال طنزه ؛ نميشه يک نفر بشينه تو سريال کتاب بخونه؛ يا مثنوی بخونه ؛ بعد مردم بهش بخندن؛
نيكتا
مگر سريال پايتخت مثنوى مى خواند؟
احترام به پدربزرگ و كلاً بزرگترها، انجام فرائض دينى، مشخص بودن نقش مرد در خانواده، دلسوزى براى همديگر و ...
م.م
Estonia
فکر میکنید دروغ هست. واقعیت زندگی همین است. به دور و ور خودمون که نگاه کنیم میبینیم جوانان تحصیل کرده بی صواد. دختران و زن هایی که فقط دنبال غیبت کردن هستن و مردانی که در محیط کار خود کار نمیکنن. و در آخر میدونم این کامنت من پخش نمی شود.
یا حق
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
این چه نقدی است بر یک سریال طنز برادر منتقد.
خب این یک فیلم کمدی است و در فیلم کمدی و طنز همه چیز برعکس و فکاهی جلوه می نماید
مگر دارید یک فیلم درام یا رئال را نقد می کنید که اینگونه توقعتون بالاست...
متأسفانه جدیدا در کشور ما هر فیلم طنزی که ساخته می شود سریع یکسری آدم جبهه می گیرند که چنین است و چنان
اینطوری که شما توقع دارید که دیگر فیلم خنده دار نمیشود طنز نمیشود.. میشود درامی که باید برای تک تک مشکلات شخصیت های آن اشک ریخت و آه کشید ... یک مقدار واقع بین باشیم و جنبه خود را بالا ببریم .... با تشکر از جهان
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
در تمام کشورهای دنیا وقتی فیلم طنز می سازند شخصیت های داستان اکثرا آدم های احمق و ساده ای هستن که فقط باید به آنها خندید
آن هم در این وانفسای گرانی و تحریم
مگر چه اشکالی دارد
سید محمد مختاری عزیز
اصلا توقع ندارم یک کتاب تو زندگی تون خونده باشید، اگه فقط توی بچگی تون این ضرب المثل به گوشتون خورده بود همچین تحلیل بی سوادانه ای نمی کردید:
"لقمان را پرسیدند ادب از که آموختی، گفت از بی ادبان"
سید محمد جان این اسمش طنز هست و عمدا عیب ها را یک جا جمع کرده و به رخ می کشه تا کسانی که این عیب را دارن به فکر فرو بروند و خود را اصلاح کنند. پس اصلا جدی نیست و منظورش این نیست که مادران زحمت کش ما و پدرانمون احمق و ... اینا که شما گفتین هستن.
مراقب
این چه نقد مسخره ومبتذلی بود جهان کمی دقت کن مواظب اعتبار خودت باش
Iran, Islamic Republic of
راس ميگه اينم سرياله من كه نگاه نميكنم ، حيف نبودسريال در حاشيه مهران مديري رو برداشتن و اينو گذاشتن !!!!
Iran, Islamic Republic of
این سریال خیلی افتضاحه