جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پیشنهاداتی به دولت درباره کمبود منابع

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 425356
مسئولان دولت یازدهم در ۲۲ ماهی که از فعالیت دولت تدبیر و امید می‌گذرد همواره از کمبود منابع گلایه کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از نسیم، مسئولان دولت یازدهم طی ۲۲ ماه اخیر همواره یک بهانه مشترک برای تحقق نیافتن برنامه های خود داشته اند و آن هم کسری منابع دولت بود.

کسری منابعی که به عقیده دولتمردان بخش زیادی از آن برخاسته از عامل تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی دولت است.

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول وی در طول این ۲۲ ماه با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل معتقد بوده اند که دولت با کسری منابع جدی رو به است و باید امیدواربود که با کاهش تحریم ها، بخشی از منابع بلوکه شده کشور در خارج از کشور آزاد شود.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت هم در این راستا، روی این مسئله پافشاری کرده و گفته است که دولت با کسری شدید منابع در پرداخت یارانه نقدی به مردم با مشکلات جدی مواجه بوده و همواره موانع زیادی را بر سر راه خود می بیند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هم در تایید اظهارات نوبخت، مدعی است که کسری منابع و تامین هزینه های دولت از جمله پرداخت یارانه نقدی،از محل درآمدهای وزارت نفت پرداخت شده که این تحمیل، برای وزارتخانه نفت کمرشکن شده است.

اما رهبر معظم انقلاب چهارشنبه هفته پیش در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری منابع دولت، تاکید کردند که دولت باید راهکاری لازم را جهت حل این مسئله پیدا کند.

علم اقتصاد دانش تخصیص بهینه منابع بوده و به نظر می رسد تحریم ها می تواند فرصتی را برای دقت بیشتر دولت در تخصیص منابع فراهم سازد

در همین راستا خبرگزاری «نسیم» در گفتگو با ۲۰ اقتصاد دان برجسته کشور که یکی از مهمترین کار ویژه های آنها، مطالعه بر روی چالش های اقتصاد ایران بوده به گفتگو نشسته که هدف از این گفتگو ها بررسی راهکاری جبران کسری منابع دولت بوده است.

بسیاری از اقتصاددان برجسته کشور از جمله جمشید پژویان، علی دینی ترکمانی و حیدر مستخدمین حسینی معتقدند که دولت به راحتی و با یک برنامه ریزی صحیح می تواند کسری منابع خود را جبران کند.

از نگاه آنها، بخشی از این برنامه ریزی ها می تواند بر حوزه اصلاح نظام مالیاتی متمرکز شده و بخش دیگر نیز می تواند در حوزه حمایت از تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تمرکز یابد.

گزیده نظریات ۲۰ اقتصاد دان شاخص کشور در خصوص کسری منابع دولت را در خبرگزاری نسیم بخوانید:

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز: به راحتی میتوان کشور را با کمبود منابع اداره کرد

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با «نسیم» در خصوص راهکارهایی که دولت برای جبران کمبود منابع می تواند از آن ها استفاده کند اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم در این خصوص صرفه جویی است، زیرا در حال حاضر هزینه های زائد فراوانی در کشور وجود دارد که دولت به راحتی میتواند از آنها برای جبران کمبود منابع چشم پوشی کند.

وی افزود: هزینه های عمرانی هم که براساس کار کارشناسی نباشد، می تواند زائد باشد و نباید در برآورد هزینه های زائد تنها به هزینه های جاری توجه کنیم، زیرا برخی از پروژه های عمرانی توجیه اقتصادی ندارد.

این اقتصاددان در رابطه با این که چگونه می‌توان در شرایط تحریم کشور را اداره کرد، به «نسیم» گفت: باید تا جایی که امکان دارد موانع تولید و کسب و کار را از بین برد که برخی از آن ها با تغییر قوانین از بین می روند و برطرف کردن برخی دیگر به دلیل ریشه ای بودن زمان بر است.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز بیان داشت: می‌توان از شرایط تحریم به عنوان یک فرصت استفاده نمود زیرا چنین وضعیتی را حداقل یک یا دو بار بعد از انقلاب تجربه کرده‌ایم و متأسفانه تجربه نشان می‌دهد که ساختارها، نگرش‌ها و انگیزه‌ها به گونه ای نبوده و نیست که ما را وادار به استفاده از این فرصت‌ها کند.

وی خاطرنشان کرد: باید با عزمی جدی وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم و به جای شعاردادن، در عرصه عمل اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد توسعه یافته حرکت دهیم.

رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس: دولت با کمبود منابع اقتصاد را مدیریت کند

محمد علی احمدی رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: ما کشوری هستیم که درآمدهایمان و اقتصاد غیرنفتی‌مان به شدت به نفت وابسته بوده است، بنابراین کاهش قیمت نفت در سال ۹۳ نیز باعث کاهش درآمد ما شده، لذا پیش بینی‌های دولت برای منابع مورد نظرش محقق نشد.

وی افزود: در این زمان که پیش بینی‌های دولت برای منابع درست از آب درنیامد، تعهدات ناشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها همچنان سر جای خود باقی است که مهم ترین آن پرداخت حدود ۴۰ هزار میلیارد یارانه نقدی بود، زیرا در این شرایط به کشور فشار وارد شد.

وی با تاکید برلزوم حفظ منافع فعلی گفت: متأسفانه در چنین شرایطی تا به حال نیز شاهد بودیم که تحریم‌ها همچنان ادامه دارد، بنابراین در این وضعیت باید خودمان به دنبال کسب درآمدهای جدید باشیم و یا حداقل راهی را پیدا کنیم که منابعمان در حد الان ثابت بماند.

احمدی خاطرنشان کرد: مسلما اگر تحریم‌‌ها هم همچنان باقی بماند باز به معنی آخر دنیا نیست، اما بحث معیشت مردم هم باید مورد توجه قرار بگیرد لذا باید راه کارهایی را اتخاذ کرد تا بتوان در چنان شرایطی به بهترین نحو کشور را اداره کرد. وی صرفه جویی در هزینه های جاری را از راهکارهای دولت برای ادامه مدیریت مطلوب در اقتصاد دانست و گفت: کمبود منابع راه دارد، اتفاقا مدیریت اقتصاد در شرایط کمبود منابع،آزمون مناسبی برای آزمایش مدیران اقتصادی است.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مرکز: بزرگترین دغدغه دولت لغو است نه تولید!

ابونوری رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مرکز هم در گفتگو با «نسیم» درباره راهکارهای دولت برای مقابله با کمبود منابع بیان داشت: موضوعی که می‌تواند در ایجاد منابع موثر باشد، تولید است بنابراین ما باید ابتدا بخش‌های مختلف اقتصادی خود را به خوبی بشناسیم تا بدانیم در کدام یک از بخش‌ها دارای مزیت هستیم تا تولید را به آن سمت هدایت کنیم.

وی افزود: تا تولیدی نباشد در آمدی برای دولت وجود نخواهد داشت و نمی‌تواند مالیاتی را جمع کند. الان نیز تمام پایه فعالیت‌های اقتصادی دولت بر اساس درآمدهای نفتی، مواد خام و گاز و منابع معدنی است. به همین دلیل با قاطعیت می‌توان گفت در حال حاضر تولیدی که بتواند از طریق مالیات برای دولت درآمدی را ایجاد کند، نداریم.

این اقتصاددان با انتقاد از معطوف شدن تمام تمرکز دولت روی برداشته شدن تحریم ها بیان کرد: متأسفانه موضوع تحریم بسیار بزرگ شده است به طوری که بزرگترین دغدغه دولت این است که آیا تحریم برداشته خواهد شد یا خیر. البته مسلما این موضوع بی اهمیت نیز نخواهد بود اما نه تا این حد که تمام دغدغه ما باشد.

ابونوری تصریح کرد: درست است که با برداشته نشدن تحریم‌ها مشکلات زیادی خواهیم داشت اما نه تا این حد که تمام درها را به روی خود بسته ببینیم.

وی ادامه داد: اما قبل از فکر کردن به بحث تحریمها باید به فکر جایگزینی برای واردات باشیم و این به معنای همان خودکفایی است، زیرا در این صورت حتی اگر تحریم هم ادامه پیدا کند مسلما خواهیم توانست با قدرت بر روی پای خود بایستیم و به این ترتیب به هیچ دولتی نیز اجازه نمی‌‎دهیم که برای ما زمان تعیین کرده و تکلیف معین کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی: کاهش درصد مشخصی از بودجه های جاری و عمرانی

ایلناز ابراهیمی عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با نسیم، با بیان اینکه قسمتی از کسری منابع مربوط به مخارج جاری دولت و قسمت دیگر مربوط به مخارج عمرانی دولت است گفت: مخارج جاری همواره در اولویت دولت ها بوده، زیرا مواردی مانند دستمزد کارکنان دولت جز این مخارج است و نمی توان آن ها را کاهش داد و و در واقع به بودجه های دولتی چسبندگی دارند.

وی افزود: بودجه های عمرانی از چسبندگی کمتری به مخارج دولت برخوردارند اما اگر دولت بخواهد آن ها را کاهش دهد در بلند مدت کشور با مشکل عدم وجود شغل و رشد پایین اقتصاد رو به رو خواهد شد.

این اقتصاددان پیشنهادی برای کاهش مخارج دولت ارائه کرد و گفت: دولت باید با یک بررسی دقیق و کار کارشناسی مناسب، درصدهای مشخصی از مخارج عمرانی و جاری خود را کاهش دهد.

ابراهیمی در خصوص طریقه اداره کشور در صورت بقای تحریم های فعلی هم به نسیم گفت: با برنامه ریزی برای بخش های مختلف اقتصاد کشور مانند صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه با توجه به ضعف آن ها در این بخش، یا گسترش فعالیت های ترانزیتی، می توانیم در دوران تحریم هم اقتصاد خود را سرپا نگه داریم.

رئیس سابق شورای رقابت: در شرایط کمبود منابع، با درآمدهای مالیاتی کشور را میتوان اداره کرد

جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» تکیه بردرامدهای مالیاتی را راه حل تامین منابع مورد نیاز دولت دانست و تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی باید منبعی مطمئن و دائمی برای دولت باشند ولی متاسفانه ما در این بخش با ضعف های جدی رو به رو هستیم.

وی افزود: متوسط درآمدهای مالیاتی دولت در دنیا حتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی آن ها است و ایران در این نسبت زیر ۱۰ درصد است که این مسئله شرایط رابرای اقتصاد کشور سخت می کند.

رئیس سابق شورای رقابت به لزوم تخصیص بهینه منابع در اقتصاد اشاره کرد و گفت: باید منابع تخصیص منابع در اقتصاد به خصوص بخش صنعت را از طریق بالا بردن بهره وری عوامل کار و سرمایه بالا ببریم.

پژویان در خصوص ملزومات اقتصاد کشور در صورت فرض تداوم تحریم ها خاطرنشان کرد: با وجود اقتصاد و بازارهای انحصاری ناکارآمد بخش صنعت، تولیدات با کیفیت پایین و با قیمت بالا آن ها اقتصاد ما در شرایط تحریم آسیب پذیر است که دولت باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند.

معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات: سه پیشنهاد برای جبران کمبود منابع دولت

حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با «نسیم» در خصوص راهکارهای تامین منابع مورد نیاز دولت در شرایط کمبود منابع اظهار کرد: دولت باید طبق اصل ۴۴ قانون اساسی روند خصوصی سازی که از دولت قبل آغاز شده بود را ادامه دهد تا هزینه های جاری خود را کاهش داده باشد.

وی با ارائه راهکار دیگری در زمینه افزایش منابع دولت گفت: باید وجوه سرگردان در دست مردم که به سمت بازارهای کاذب مانند سفته بازی رفته است به سمت بخش پولی و بانکی برود و بتواند به تولید کشور کمک کند .

این اقتصاددان با تاکید برلزوم جلوگیری ازفرار مالیاتی بیان کرد: دولت باید با اصلاح نظام مالیاتی ازفرارهای مالیاتی که رخ می دهد جلوگیری کند و با متخلفانی که با فساد و رشوه حاضر به پرداخت مالیات نیستند برخورد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق: استفاده از منابع بالقوه برای جبران کمبود منابع

حجت اله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با «نسیم» در خصوص مشکل کمبود منابع دولت اظهار کرد: کمبود منابع برای ما بالفعل است در حالی که منابع زیادی که در اختیار داریم همگی بالقوه هستند و قابلیت بالقوه شدن را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر از منابع درست و عاقلانه استفاده شود و تلاشی در این جهت انجام شود که منابع بالقوه بالفعل شوند، ما جز غنی ترین اقتصاد های دنیا خواهیم بود که نیاز و وابستگی خاصی نخواهیم داشت .

این اقتصاددان با بیان این مطلب که " وضعیتی که درون آن هستیم حداکثر تحریم های موجود است " تاکید کزد: از این بدتر نخواهد شد و نباید منتظر تحریم های اقتصادی سخت تر بود.

عبدالملکی تصریح کرد: اگر به ظرفیت های داخلی توجه شود همه مشکلات ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه: دولت از نظام بانک پایه خارج شود

مهدی حنطه استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد تهران مرکز در گفتگو با «نسیم» با اشاره به راهکارهای جذب منابع برای دولت در شرایط کاهش منابع مالی اظهار کرد: بهترین راهکار این است که دولت از نظام بانک‌پایه، خارج شود و سایر حوزه ها را هم وارد کند به طوری که پول، کمتر در اقتصاد کار کند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: باید اصل ۴۴ را به طور واقعی اجرا کنیم، زیرا ۱۰ سال از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ می گذرد ولی هیچ وقت این اصل به طور جدی اجرا نشده است.

این اقتصاددان تحریم ها را فرصتی برای اقتصاد کشور دانست و گفت: فرصت تحریم ها بهترین فرصت برای اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار، اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون رفع موانع تولید است که باید مغتنم شمرده شود.

حنطه در خصوص شرایط اقتصاد ایران با فرض تداوم تحریم ها هم گفت: در دوران تحریم ها در پیمان های خارجی می توانیم از پیمان های پولی دو جانبه و چند جانبه استفاده کنیم و نقش دلار را در اقتصاد کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برداشته شدن تحریم ها تنها ۵ تا ۲۰ درصد بر اقتصاد تاثیر می گذارد که آن هم مقطعی و دوره ای خواهد بود.

وزیر اسبق بازرگانی: خطرات لغو تحریمهای خارجی برای اقتصاد ایران

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران و وزیر اسبق بازرگانی در گفتگو با «نسیم» در خصوص راهکارهای تامین منابع برای دولت در شرایط کمبود منابع اظهار کرد: دولت باید با از بین بردن هزینه های غیر ضروری در منابع خود صرفه جویی کند و همچنین باید به دنبال کسب منابع جدید باشد تا از این طریق بر مشکل کمبود منابع فائق آید.

وی به تاثیر افزایش تولید در افزایش منابع مورد نیاز دولت اشاره کرد و گفت: تولید اگر بالا برود کل اقتصاد حرکت می کند و در نتیجه درآمدهای دولت هم در قالب مالیات ها و عوارض افزایش پیدا می کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران به لزوم بازنگری در قراردادهای نفتی در هنگام تحریم ها اشاره کرد و گفت: در خصوص فروش نفت باید در طرف های قرارداد و نوع معاملات بازنگری شود و می توانیم از معاملات تهاتری و کالا به کالا استفاده کنیم.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: این دفعه اول ما نیست که در تحریم هستیم و سی سال است که خودمان را با این شرایط وفق داده ایم.

وی گفت:برداشته شدن تحریم ها خطراتی هم مانند افزایش واردات و افزایش وابستگی به فروش نفت هم دارد که باید جدی گرفته شود.

معاون سابق سازمان مدیریت: انتشار اوراق مشارکت در شرایط کمبود منابع

ابراهیم بهادرانی عضو اتاق بازرگانی تهران و معاون سابق سازمان مدیریت در گفتگو با «نسیم» در خصوص کمبود منابع دولت و راههای جایگزین اظهار کرد: در دنیا دولت ها وقتی با کسری منابع رو به رو می شوند به سراغ اوراق خزانه می روند و در کشور ما هم اوراق مشارکت می تواند این حکم را داشته باشد.

وی افزود: دولت باید اوراق مشارکت منتشر کند تا نقدینگی های زیاد جامعه را جذب کرده، به کاهش تورم کمک کند و از طرف دیگر در پروژه هایی مورد استفاده قرار گیرد که توجیه اقتصادی دارد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها پا برجا بماند مملکت به هیچ وجه بیچاره نمی شود و کشور ما مانند سی سال گذشته این ظرفیت را دارد که با برنامه ریزی و اتکا به اقتصاد مقاومتی مشکلات را پشت سر بگذارد.

عضو شورای رقابت: متنوع سازی پایه های مالیاتی برای شرایطی که کمبود منابع داریم

آلبرت بغزیان عضو شورای تجدیدنظر شورای رقابت در گفتگو با «نسیم» در خصوص پیشنهاد درباره راهکارهای مقابله با کسری منابع دولت اظهار کرد: دولت باید درآمدهای مالیاتی را متنوع کند و در بعضی از موارد نرخ های مالیاتی را تغییر دهد تا مشکلات نظام مالیاتی برطرف شود.

وی افزود: دولت باید جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و آن موارد را کشف کند تا درامدهای مالیاتی خود را در جهت افزایش منابع خود سوق دهد.

این اقتصاددان در خصوص چگونگی اداره کشور در صورت تداوم تحریم ها تصریح کرد: اداره کردن کشور در شرایط تحریم ها باید با استفاده از سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمک مردم در این زمینه صورت گیرد.

بغزیان ادامه داد: دولت می تواند در این شرایط مبادله کالا به کالا را در اولویت قرار دهد تا مشکلات ناشی از کمبود ارز و تحریم ها را پشت سر بگذارد.

وی مبارزه با رانت و انحصار را مهم ترین جنبه اداره اقتصاد کشور در شرایط تحریم ها دانست و بیان کرد: اگر به این مسئله در اقتصاد کشور توجه نشود تبعیض و بی عدالتی اداره کشور در دوران تحریم ها را سخت خواهد کرد.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران: استفاده از ابزارهای جایگزین برای جبران کمبود منابع

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص ادعای دولتمردان در زمینه کمبود منابع نیز بیان کرد: منابع ارزی ما کم نیست و همین نفتی که در اختیار چینی ها و هندی ها قرار می دهیم مقدار زیادی ارز برای ما ایجاد کرده است که بانک مرکزی هم در این خصوص آمارهای مختلفی را ارائه کرده است.

وی افزود: مشکل ما منابعی است که قصد داریم در کشورهای دیگر هزینه کنیم که اگر کمی، آن ها را هم مدیریت کنیم مشکل ما در این زمینه هم حل خواهد شد.

دانشمند با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بین المللی کشور گفت: باید از ظرفیت های بین المللی مانند کشورهای عضو پیمان اکو، شانگهای و دی هشت خوب استفاده کنیم تا مشکلاتمان در مبادلات بین المللی برطرف شود.

وی با تاکید بر استفاده از ابزاری به نام تهاتر هم خاطرنشان کرد: اگر این ابزار خوب به کار گرفته شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

دانشمند خاطرنشان کرد: دولت با تعامل با بخش خصوصی می تواند کشور را در شرایط تحریم هم به خوبی اداره کند. وی صرفه جویی در هزینه های و عمرانی کشور را از دیگر راههای جبران کمبود منابع دانست.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی: اقتصادی که از رکو خارج شود با کمبود منابع مواجه نخواهد بود

علی دینی عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به مشکل دولت در کمبود منابع و راههای جایگزین آن اظهار کرد: اصلاح اساسی ساختار نظام مالیاتی بسیاری از مشکلات در این زمینه را حل می کند که باید به آن توجه شود.

وی با تاکید بر ارتباط میان خروج از رکود و افزایش درآمدهای دولت بیان کرد: اقتصاد کشور باید سریعتر از وضعیت رکودی خارج شود و کسب و کار رونق قراربگیرد که متناسب با آن افراد شرایط پرداخت مالیات را هم داشته باشد. وی اضافه کرد: اقتصادی که از رکود اقتصادی خارج شده بود با کمبود منابع مالی مواجه نخواهد شد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در صورت تداوم تحریم ها با اصلاح نظام مالیاتی به خصوص پرداخت مالیات توسط کسانی که تا به حال از دریافت مالیات معاف بودند می توان کشور را اداره کرد.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد سیستان و بلوچستان: کمبود منابع نداریم

محمد حسین کریم رئیس سابق دانشکده اقتصاد سیستان و بلوچستان در گفتگو با «نسیم» درباره راهکارهای جبران کمبود منابع در کشور اظهار کرد: ما کمبود منابع نداریم اما مدیریت بهینه هم نداریم و مشکل اصلی ما از اینجا نشات می گیرد.

وی تمسک به اقتصاد مقاومتی را مهم ترین راه حل برای مدیریت بهینه منابع دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی برای این مطرح شده که ما منابع را به خوبی مدیریت کنیم.

این اقتصاددان با اشاره به ظرفیت غنی معادن و صنایع کشور تاکید کرد: باید از معادن و صنایع کشور به خوبی استفاده شود تا ما با خلا کمبود منابع رو به رو نشویم.

کریم جلوگیری از مصرف گرایی را نیز مسئله ای مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید جلوی مصرف گرایی را در کشور بگیریم که این مسئله بسیاری از مشکلات را حل می کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده وزرات اقتصاد: نظارت قوی بر بودجه های دولتی

حجت الاسلام محمد جواد محقق نیا، عضو هیات علمی پژوهشکده وزارت اقتصاد در گفتگو با «نسیم» عضو هیات علمی پژوهشکده وزارت اقتصاد در گفتگو با «نسیم» در خصوص مشکل کمبود منابع دولت اظهار کرد: با لحاظ کردن اقتصاد مقاومتی می توانیم مشکل کمبود منابع را برطرف کنیم زیرا تکیه اقتصاد مقاومتی بر ظرفیت های داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بر بودجه های دولتی نظارت کند تا بودجه ها درست هزینه شوند و از این طریق منابع دولت به هدر نرود.

این اقتصاددان در خصوص شرایط کشور در صورت بقای تحریم ها نیز اظهار کرد: تحریم ها برای ما هزینه زا بوده اما راه را بر ما نبسته و دولت می تواند با برنامه ریزی حتی در صورت به نتیجه نرسیدن توافق هسته ای کشور را اداره کند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی: حذف برای ردیفها در بودجه ۹۴

حجت الاسلام محمد رجایی، اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی در گفتگو با «نسیم» در خصوص مشکلات کمبود منابع دولت و راهکارهای جبران آن اظهار کرد: دولت باید از همین منابعی که در اختیار دارد به درستی استفاده کند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های غیر ضرور مانند هزینه همایش های غیر لازم و دیگر هزینه های اضافی باید از بودجه های دولت حذف شوند و در کنار این مسئله دولت برای اصلاح نظام مالیاتی کشور از خود اهتمام نشان دهد.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی در خصوص نحوه اداره کشور در صورت تداوم تحریم ها بیان کرد: در این صورت باید با برنامه ریزی، اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش داد بنابراین از هم اکنون برای حذف بودجه های نفتی از بودجه کشور برنامه ریزی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: به راحتی با مالیات میتوان کشور را اداره کرد

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» با اشاره به لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور برای جبران کسری منابع دولت اظهار کرد: ما حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از ظرفیت بالقوه داریم که باید با اصلاح روش ها و شناسایی دقیق بالفعل شود در این صورت حتی نیاز ما به فروش نفت هم کاهش جدی خواهد یافت.

وی با انتقاد از تولید پایین در کشور تصریح کرد: میزان تولید در کشور به قدری پایین است که کشوری مانند سنگاپور از این نظر از ما جلوتر است بنابراین باید شرایطی فراهم شود که با افزایش تولید از رکود خارج شده و درآمدهای دولت را افزایش دهیم.

این اقتصاددان در خصوص اداره کشور در صورت تداوم تحریم ها هم بیان کرد: می توان با استفاده از برخی از ظرفیت ها مانند گسترش برخی خدمات مانند توریست درمانی و یا ظرفیت های معدنی، بسیاری از مشکلات را در صورت بقای تحریم ها برطرف کرد.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان: اداره کشور با استفاده از دو منبع مهم

هوشنگ شجری رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با «نسیم» با اشاره به کسری منابع دولت اظهار کرد: دولت دو منبع مهم در اختیار دارد که یکی درآمدهای حاصل از فروش نفت است و دیگری مالیات، که متاسفانه بخش وسیعی از فعالان اقتصادی کشور از مالیات معاف هستند.

وی افزود: اگر دولت تلاش کند و یا قانونی بگذارد که دولت از این قشر از جامعه مالیات بگیرد بخش عظیمی از این منابع در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

این اقتصاددان بر همین اساس گفت: اگر دولت موانع مالیاتی را حل کند کشور در زمان تداوم تحریم ها هم با مشکلی رو به رو نخواهد بود.

نویسنده کتاب اقتصاد توسعه و برنامه ریزی: استفاده از ظرفیتهای کشاورزی

عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد توسعه و برنامه ریزی در گفتگو با «نسیم» در خصوص راهکارهای جبران کسری منابع برای دولت اظهار کرد: در بخش کشاورزی کشور ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار دارد که دولت با حمایت از این بخش و با اقداماتی مانند تغییرالگوی کشت می تواند منابع خوبی را از آن کسب کند.

وی با تاکید بر حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات بی رویه خاطرنشان کرد: دولت با حمایت از تولید ملی می تواند به منابع عظیمی دست پیدا کند که برای رسیدن به این هدف باید از حجم واردات بی رویه موجود بکاهد.

شیخی اصلاح ساختار نظام بانکی کشور را هم پر اهمیت ارزیابی و خاطرنشان کرد: با اصلاح ساختار نظام بانکی کشور تسهیلات به سمت تولید و افزایش منابع درآمدی دولت حرکت خواهند کرد.

این اقتصاددان تحریم را حمایتی ناخواسته از تولید ملی دانست و تاکید کرد: دولتمردان ما می توانند در صورت تداوم تحریم ها با حمایت از تولید ملی از تحریم به عنوان یک سپرحمایتی برای رونق اقتصاد کشور استفاده کنند.

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی: با تداوم تحریمها به راحتی میتوان کشور را مدیریت کرد

مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل های اقتصادی در گفتگو با «نسیم» در خصوص راهکاری جبران کسری منابع دولت اظهار کرد: توجه به منابع داخلی مشکلات دولت در این زمینه را حل میکند و دولت نباید ریال خود را به ارز وابسته کند.

وی با تاکید برلزوم گسترش صادرات غیر نفتی خاطرنشان کرد:گسترش صادرات غیر نفتی و چشم پوشی از خام فروشی هم می تواند دولت را در دستیابی به منابع مناسب یاری دهد.

این اقتصاددان اتکا به توان مردم در اقتصاد را مسئله ای مهم دانست و خاطرنشان کرد: دولت با اتکا به توان مردم و حمایت از تولید به راحتی مشکلات ناشی از کسری منابع رابرطرف خواهد کرد.

زریباف خاطرنشان کرد: بعضی از افراد ترسو، ترس خود را به عنوان تفکر اقتصادی بروز می دهند و وانمود می کنند که در صورت بقای تحریم ها کشور بیچاره می شود در حالی که مطمئنا هیچ گاه کشور در با وجود تحریم ها در موضوع ضعف قرار نگرفته ومشکلات بسیارسخت تر از این راپشت سر گذاشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *