شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

حکمت به روایت آیت‌الله خامنه‌ای

پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 423782
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت:حکمت عبارتست از ادغام شی در جای خود. بدون نظم، بی‌نظمی و نابسامانی و هنجارشکنی ایجاد می‌شود و برای همه بد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه نوزدهمین همایش ملاصدرا با عنوان «فلسفه و نظم عمومی» ساعتی پیش (۳۱ اردیبهشت ماه) با حضور آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، حجت الاسلام محقق داماد، استاد حقوق دانشگاه ، غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره های ماندگار فلسفه در مجمع فرهنگی آدینه آغاز شد.

در ابتدای این مراسم آیت الله سید محمد خامنه ای با اشاره بیانات امام علی (ع) درباره حکمت با بیان اینکه نظم عبارت از چیدن اشیاء کنار یکدیگر به ترتیب مناسب است و این همان تعریف عدل و حکمت است. گفت: حکمت عبارتست از ادغام شی در جای خود. کلمه عمومی را ما به عبارتی از غرب دریافت کردیم بنابراین نظم عمومی آنچیزی است که مشمول همه می‌شود و این نظم ناظر است به هر قانون و سنتی که شامل همه می‌شود.

وی در ادامه درباره لزوم نظم عمومی در جامعه گفت: بدون نظم، بی‌نظمی و نابسامانی و هنجارشکنی ایجاد می‌شود و برای همه بد است. ما علاوه بر نظم حقوقی شاهد یک نظم عمومی طبیعی هم در عالم هستیم نظم عالم به اصلاح فلسفه تکوینی است و خالق عالم با وحدت، مجموعه ای منسجم درست کرده است.

آیت الله خامنه ای یادآور شد: آفریدگار عالم نظم تکوینی را برای انتضام حیات بشری پیش بینی کرده است و مجموعه می‌تواند حیات طیبه و سعادت نهایی بشر را تدوین کندو نامش نیز دین می‌شود. بدون حکمت نظری، حکمت عملی بی‌معناست. همه می‌دانند فلسفه نظری یک سلسله بینش‌‌هاست از حقیقت عالم. بنابراین علم به این حقایق و دقایق نتیجه می‌دهد که چگونه باید باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر حکمت نظری نباشد حکمت عملی نخواهد بود، گفت: هیچ درختی بدون ریشه نمی‌تواند باشد پس نظم عمومی حقوقی و اجتماعی باید سرچشمه از نظم طبیعی عالم گرفته باشد. مخالفت نظم عمومی در جامعه انسانی موجب نابسامانی و فساد در جامعه می‌شود کما اینکه در نظام تکوین هم اگر ناهماهنگی باشد نظم عالم بهم می‌خورد.

وی در پایان یادآور شد: انسان‌های عاقل قانونی که از طبیعت ناشی شده را کنار نمی گذارند و قانون دست خود را نگه دارند عاقلانه این است که قانون طبیعت را در پیش بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *