دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

توصیه وزیرکشور به افغانستان بابت مهاجرین

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 423392
وزیر کشور گفت: انتظار می‌رود با ایجاد بستر مناسب و هم‌چنین ایجاد بسته‌های تشویقی، کمک‌های مالی به داوطلبان زمینه بازگشت عزت‌مندانه پناهندگان افغانی فراهم شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در اجلاس کمیته ۴ جانبه پناهندگان افغان، با اشاره به حضور ۳۰ ساله پناهندگان افغانستانی در ایران عنوان کرد: انتظار می‌رود با ایجاد بستر مناسب و هم‌چنین ایجاد بسته‌های تشویقی، کمک‌های مالی به داوطلبان زمینه بازگشت عزت‌مندانه آنها فراهم شود.

وزیر کشور ایران در نشست چهارمین اجلاس کمیته ۴ جانبه راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی که پیش از ظهر امروز ۲۹ اردیبهشت ماه در هتل آزادی تهران برگزار شد، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران پذیرای جمعیت میلیونی افغانستانی‌ها در ۳۰ سال گذشته بوده است.

وی افزود: پناهندگان افغانستانی بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان در جهان هستند و در این مدت طولانی طبق اصول اسلامی و انسان‌دوستانه زیر چتر حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشته‌اند.

وزیر کشور ایران اظهار داشت: به دلیل بازگشت داوطلبانه و حضور طولانی‌مدت مهاجران افغانستانی ما با تبعات و مشکلات ناشی از آن مواجه هستیم.

رحمانی فضلی تلاش‌های انجام شده جهت بازگشت پناهندگان افغانستانی را قابل تقدیر دانست و عنوان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تأمین نیازهای اولیه شامل بهداشت، واکسیناسیون پناهندگان افغانستانی به منظور رفع نیازهای ثانویه مهاجران افغانستانی از جمله اسکان، اشتغال، آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار اقداماتی انجام داده است.

وزیر کشور ایران با بیان اینکه باید نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی، آموزش، بهداشت فعالیت‌های بیشتری انجام شود، عنوان کرد: به همین منظور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان و همچنین کمیساریای سازمان ملل متحد در فرآیندهای مشورتی ۴ جانبه‌ای که در ماه می سال ۲۰۱۲ در ژنو با عنوان راه‌حل‌های راهبردی برای بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان کمک‌هایی را از جانب کشورهای میزبان داشته است.

رحمانی فضلی با اشاره به اعتبارات لازمی که در سال ۲۰۱۳ برای اجرای طرح‌های این نشست انجام شد، اظهار داشت: این طرح‌ها مربوط به ۲۲ کشور جهان بوده است که ۶ دستگاه آن دستگاه دولتی، ۴ سازمان غیردولتی، ۸ سازمان مردم‌نهاد و ۴ نهاد مردمی بین‌المللی حضور داشته‌اند.

وزیر کشور ایران خاطرنشان کرد: ما بر این باور هستیم که کنفرانس بین‌المللی راهبردی راه‌حل‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای راه‌حل مشکلات و رفع موانع بازگشت پناهندگان افغانستانی به کشورشان را داشته باشند.

وی ضمن تشکر از حمایت کشورهای کمک‌کننده به پناهندگان افغانستانی از جمله کمیساری سازمان ملل متحد و کشور پاکستان تأکید کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته روند کنونی جهت کمک به مهاجران افغانستانی فاصله دارد و باید جهت تأمین نیاز و اختصاص کمک به پناهندگان افغانستانی جهت بازگشت به کشورشان کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

رحمانی فضلی بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی توأم با امنیت را حق پناهندگان دانست و عنوان کرد: این بهترین و ماندگارترین راه‌حل برای بازگشت به کشور اصلی‌شان می‌باشد و از این برنامه استقبال می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود عمل نموده است خاطرنشان کرد: مهاجران افغانستانی در بازگشت به کشورشان باید مورد حمایت مقام‌های بین‌المللی و مقام‌های ملی کشور افغانستان باشند.

وی عدم فرصت‌های کافی و نبود زیرساخت‌های اساسی را مانع بازگشت پناهندگان به کشورشان دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود با پیگیری راه‌حل‌های راهبردی در جهت بازگشت پناهندگان پیشرفت اساسی در اهداف واقع شود.

رحمانی فضلی با اعلام برنامه پیشنهادی برای بازگشت ۱۰۰ هزار پناهنده افغانستانی به کشورشان تأکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم و امکانات اولیه برای بازگشت پناهندگان فراهم شود.

وزیر کشور افزود: ایران بازگشت ۱۰۰ هزار پناهنده افغانستانی را پیگیری نموده است و تلاش‌های اجرایی برای توافق سند راهبردی افزایش یافته است.

وی با اشاره به حضور ۳۰ ساله پناهندگان افغانستانی در ایران عنوان کرد: انتظار می‌رود با ایجاد بستر مناسب و هم‌چنین ایجاد بسته‌های تشویقی، کمک‌های مالی به داوطلبان زمینه بازگشت عزت‌مندانه آنها فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *