جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

مصائب تدریس مهاجران افغانستانی درایران

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 489680
معلم نمونه افغانستانی با اشاره به فعالیت‌هایش در محیط استیجاری گفت: بیش از 50 بانوی خود سرپرست تحت پوشش مرکز ما به هنر سوزن‌دوزی سنتی افغانستان مشغول هستند و سعی می‌کنم سختی‌های مسیر را به عشق دانش آموزان و هموطنانم تحمل کنم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «فاطمه خاوری» مدیر مدرسه جویندگان دانش در نشست «نقد و بررسی وضعیت آموزشی مدارس مهاجرین افغانستانی در ایران همراه با تقدیر از معلمان و دانش‌آموزان نمونه» برگزار شد.

وی با اشاره به شروع فعالیت فرهنگی، گفت: داوطلب افتخاری بهداشت بودم و به کمک رابطین به آمارگیری از خانوارهای مهاجرین می‌پرداختیم.

خاوری با اشاره به تغییر آمار و ارقامی که در آمارگیری مهاجرین اتفاق می‌افتاد، گفت: آمار مهاجرین نوسان‌های داشته و دارد ولی از مرکز بهداشت اجازه گرفتم تا فرم‌ها را به در منازل ببرم که در این حین متوجه شدم بسیاری از مهاجرین آمار واقعی نداده بودند و نوعی نوسان در آمارها ایجاد شده بود.

برگزاری کارگاه‌های آموزش بهداشت برای مهاجرین

مدیر مدرسه جویندگان با بیان اینکه تا مدت‌ها پای درد دل مهاجرین می‌نشستم، گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنها را آموزش دادم و پس از مدتی متوجه شدم که گزارش‌هایی که مربوط به بیماری های هپاتیت، سل و اعتیاد به شدت تغییر کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه خانه بهداشت در سال 79 ارائه خدمات تنها برای مهاجرین قانونی بود در حالی که سه چهارم مهاجرین غیر قانونی بوده و بر این اساس از خدمات بهداشتی محروم بودند.

فعالیت‌های آموزشی در یک خانه استیجاری

خاوری با اشاره به فعالیت‌های آموزشی خود در یک خانه استیجاری گفت: با 20 نفر از دانش آموزان افغانستانی کار را آغاز ولی بعدها به 160 نفر رسید در 2 اتاق 12 متری در 4 شیفت به تدریس پرداختیم و از مردم بومی هم برای برگزاری این کلاس‌ها کمک گرفتیم.

مدیر مدرسه جویندگان دانش افزود: دانش آموزان مهاجر تشنه تحصیل بودند و در کنار تدریس به دانش‌آموزان رابط بهداشت افتخاری بودم و بارها مورد تقدیر قرار گرفتم.

حساسیت‌‌ها برای برگزاری کلا‌س‌های آموزشی

وی با بیان اینکه برای برنامه‌های آموزشی از مساجد و حسینیه‌ها کمک گرفتیم، عنوان کرد: در ابتدا نگاه‌های خوبی نسبت به مهاجرین وجود نداشت و سخت‌گیری‌ها از سوی مراکز امنیتی به دلیل فعالیت در پایتخت زیاد بود و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شدم.

خاوری ضمن رضایت از روزهای سختی که گذرانده است، افزود: دانش‌آموزانم معلم هستند و برخی از آنها در دانشگاه‌های ایران و سایر کشورهای جهان تحصیل می‌کنند و با آنها در ارتباط هستیم.

توانمندسازی مهاجرین با برگزاری کلاس‌های فنی‌حرفه‌ای

مدیر مدرسه جویندگان دانش، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی برای توانمندسازی مهاجرین، گفت: امروز در امور فنی‌حرفه‌ای و توانمندسازی فعالیت می‌کنیم و بیش از 50 خانم خود سرپرست تحت پوشش مرکز ما هستند که به هنر سوزن‌دوزی سنتی افغانستان مشغول هستند، منافع مالی خوبی داریم و اینها به خاطر عشق به دانش آموزان و هموطنانم است.

خاوری با اشاره به مصوبه اخیر هیأت دولت ایران برای دانش‌آموزان مهاجر گفت: امیدواریم این مصوبه‌ها اجرا شود اما اطلاع‌رسانی‌ از سوی دفاتر کفالت به موقع انجام شود چرا که از 300 نفر دانش آموز 18 نفر جذب مدارس دولتی شدند.

لازم به ذکر است که نشست «نقد و بررسی وضعیت آموزشی مدارس مهاجرین افغانستانی در ایران همراه با تقدیر از معلمان و دانش آموزان نمونه» توسط سایت افغانستان خبرگزاری فارس برگزار و در پایان این نشست از جمعی از معلمان و دانش آموزان نمونه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *