چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱

درسی که باید از باراک اوباما بگیریم!

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 423197
«ایجاد تغییر بزرگ» در ایران به واسطه پرونده هسته ای آنچنان که امریکایی‌ها می‌خواهند بستگی به مفاد توافق ندارد٬ بلکه اصل توافق حیاتی و تعیین کننده است.
به گزارش جهان، خبرنامه دانشجویان ایران به نقل ازمسعود فروغی پیرامون اهداف پیدا و پنهان آمریکایی ها از مذاکرات می آورده است: صراحت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا «تحسین برانگیز» است٬ در گیرودار مذاکرات مهم هسته ای نفر اول امریکایی‌ها بدون اینکه بخواهد مسئله ای را از مخاطبانش مخفی کند از مهمترین هدف مذاکرات حرف می‌زند و برای این رک‌گویی هزینه ای هم نمی‌پردازد.

البته این اولین باری نیست که یکی از مقامات مهم کشورهای ۵+۱ پرده از راز تلاش‌های بی وقفه برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای با ایران برمی‌دارد اما اهمیت اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات اهمیت فوق العاده ای پیدا می‌کند.

اوباما در گفتگوی اخیرش با الشرق الاوسط دقیق ترین اظهارات ممکن در خصوص «اهداف استرتژیک ایالت متحده امریکا در گفتگوهای هسته‌ای با ایران» را اینگونه شرح می‌دهد: "وقتی مسئله آینده ایران به میان می آید، من نمی توانم پویایی داخلی ایران را پیش بینی کنم. در داخل ایران، رهبران و گروههایی هستند که به مدت چند دهه خود را هم در مخالفت با آمریکا و هم در مخالفت با شرکای منطقه ای ما تعریف کرده اند.

من به این امید نبسته ام که حصول توافق هسته ای این وضع را تغییر دهد.

با این حال، این احتمال هم وجود دارد که اگر ما به شکلی موفقیت آمیز به مسئله هسته ای بپردازیم و ایران از برخی تحریم های هسته ای خلاصی یابد، این کار به سرمایه گذاری های بیشتر در اقتصاد ایران بینجامد و فرصت بیشتری برای مردم ایران به دست آید، که این نیز موضع رهبران میانه رو ایران را تقویت خواهد کرد.

ایرانی های بیشتری می توانند ببینند که تعامل سازنده - نه رویارویی - با جامعه بین المللی مسیر بهتری است."

هرچند این سخنان اوباما تکرار سخنان وی در گفتگوی بسیار مهمش با نیویورک تایمز بود اما بی جواب ماندن «راز امریکایی مذاکرات» در ایران دغدغه‌های فعالان سیاسی ایران را افزون تر کرده است.

رئیس جمهور امریکا پیش از این به توماس فریدمن گفته بود برای «تغییر ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به امریکا» مذاکره می‌کنند.

«ایجاد تغییر بزرگ» در ایران به واسطه پرونده هسته ای آنچنان که امریکایی‌ها می‌خواهند بستگی به مفاد توافق ندارد٬ بلکه اصل توافق حیاتی و تعیین کننده است.

اینکه نسل آینده ایران٬ ذهنیت «شیطان بزرگ» بودن امریکا را با «فرشته نجات» کشورشان تعویض کنند طراحی پیچیده و خطرناک غرب است٬ طراحی که ایران را از مرکز ثقل درگیری تاریخی اسلام با استکبار خارج و به همین روال امید چند قرنی اسلام انقلابی را به انفعال می برد.

پروژه تغییر اما به راحتی قابل شکست نیست٬ انقلاب اسلامی که حالا آنقدر پرنفوذ شده تا برای شکستش هیچ اسلحه ای به جز «حیله مذاکره» جواب ندهد برای بقای پیروزی هایش باید با نسل جوان کشور تعیین مسیر کند.

مسیر دولت یازدهم در بهترین حالت کمکی با انقلاب نمی‌کند٬ آقای روحانی کلید تدبیرش را در قفل تحریم ها فرو برده است تا وعده های انتخاباتی اش را عملی کند اما این قفل به گفته کارشناسان داخلی و خارجی دوای درد نیست.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی نوشت بانکهای اصلی آمریکا از بیم جریمه‌ شدن حتی در صورت توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ تمایلی به از سر گیری روابط با ایران نخواهند داشت.

این موضوع، به نوشته رویترز، آرمان‌های دولت ایران برای سر و سامان دادن اقتصاد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی را بر باد می‌دهد.

رویترز با اشاره به جریمه‌های سنگین بانکهای بین‌المللی از جمله بانک بی‌‌ان‌پی پاریبا فرانسه از قول مدیران و مشاوران بانکی می‌نویسد حتی در صورت رفع تحریم‌ها علیه ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا بخش مالی ایران را از فهرست بخش‌ها "متضمن نگرانی‌های پولشویی" خارج نخواهد کرد.

این موضوع اگرچه به خودی خود مانع مبادلات مالی نیست اما به عاملی ضد انگیزشی برای بانکها جهت از سرگیری روابط تجاری با تهران بدل خواهد شد.

بر این اساس مسیر فعلی دولت یازدهم حتی نتیجه عینی مورد خواست رئیس جمهور برای حل مشکلات اقتصادی را تامین نخواهد و تنها نتیجه این همه «هم آغوشی» با شیطان بزرگ بدبیی میلیاردها مسلمان جهان نسبت به انقلابی ترین اسلام قرن های اخیر است.

حل مسئله پروژه تغییر بیش از آنچه تصور می شود مهم است٬ آنچنان که «تفنگ» اسلام هراسی امریکایی ها جواب نداد و سراغ بمب اتم «استکبار دوستی» رفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *