شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

سهم ایران از بازار محصولات حلال دنیا

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 422176
مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: سهم ایران از تجارت در بازار محصول های حلال دنیا تنها دو دهم درصد است که نسبت به ظرفیت های پایه تولید کشور ناچیز است.
حجت الاسلام حمزه کلانتری روز دوشنبه در شورای هماهنگی مدیران و ناظران ذبح شرعی در اراک افزود: کشور ایران با داشتن چهار تا پنج درصد از مسلمانان جهان تنها ۴۵۰ میلیون دلار از سه هزار میلیارد دلار صادرات در بازار حلال جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید غذای حلال، فرصت ها و چالش های این حوزه و فرهنگ سازی و شناسایی غذای حلال در جهان و ضرورت حضور بیشتر ایران در این بازار، امسال کد نظارت شرعی حلال در کشور رونمایی شد.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی بیان کرد: با کسب کد نظارت شرعی حلال ایرانی توسط شش کشتارگاه معتبر استان تهران و یک کشتارگاه در استان مرکزی به عنوان دومین استان کشور، برند کالای حلال ایرانی عملیاتی شد.

حجت الاسلام کلانتری افزود: در مرحله اول، تمام واحدهایی که در کشور در حوزه محصول های دامی اعم از کشتارگاه ها و مراکز عرضه که مشمول قانون هستند گسترش می یابد و ملزم به رعایت دستورالعمل های کد نظارت شرعی هستند.

وی ادامه داد: سپس استفاده این کد برای تمام واحدهای مختلف که در خارج از کشور و بحث صادرات و واردات با ایران در ارتباط هستند الزامی می شود تا این کد به صورت بین المللی در سراسر دنیا گسترش یافته و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با این کد و با فواید آن آشنا شوند.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی افزود: با اجرایی شدن کد نظارت شرعی حلال در کشور و دنیا، مردم با اطمینان بیشتری می توانند از حلال بودن غذاها، آن ها را مصرف کنند.

حجت الاسلام کلانتری بیان کرد: حضور ناظرین شرعی در کشتارگاه ها و رعایت موازین شرعی و بهداشتی از مهمترین شرایط دریافت این کد توسط واحدهای کشتارگاه های دام در کشور است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کشتارگاه دام و طیور در کشور فعال است که ناظرین شرعی بر نحوه کشتار و تولید محصول های دامی در آنها نظارت دارند که علاوه بر آن ها، ۳۰۰ روحانی نیز در دیگر حوزه ها وظیفه نظارت بر ذبح شرعی را برعهده دارند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این نشست گفت: با ثبت کد نظارت شرعی حلال ایرانی در دنیا و ایجاد الگوی جدید تولید محصول های سالم و حلال در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، می توان احکام اسلام را به عنوان تابلوی آرامش بخش به خانواده ها معرفی کرد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: استفاده از غذاهای سالم و حلال علاوه بر آثار اخلاقی و جسمانی، آثار معنوی و روحی نیز در بر دارد و در تمام زندگی و آداب اسلامی نیز تاثیر گسترده ای دارد.

امام جمعه اراک گفت: برند غذای سالم و حلال ایرانی باید با فرهنگ سازی و کیفی سازی در جهان شناسایی شود و با معرفی بهینه به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی جایگاه خود را بیابد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های مختلف کشور در حوزه تولید محصول های خام دامی با دریافت کد نظارت شرعی حلال می توان شرایط لازم را برای صادرات این محصول ها به کشورهای اسلامی و حضور گسترده تر در بازار حلال را فراهم کرد.

علی رضایی پور افزود: از نظر علمی ثابت شده است که ذبح اسلامی کمترین درد را دارد و از نظر بهداشتی چون تمام خون از بدن حیوان خارج می شود بهترین گوشت حاصل می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته اراک به عنوان پایلوت شهر سالم از منظر غذا معرفی شد که سالم سازی فرآورده های خام دامی و مواد پروتئینی از مهمترین اهداف این طرح است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی، تجهیز کدینگ محصول های پروتئینی، قرنطینه و بازرسی دام را از جمله موارد اجرایی در طرح شهر سالم از منظر غذا عنوان کرد و گفت: بر این اساس از ابتدای سال جاری سامانه کدینگ و ردیابی فرآورده های خام دامی برای دو محصول مرغ و تخم مرغ اجرایی شده است.

رضایی پور ادامه داد: در این سامانه اطلاعات مربوط به تاریخ تولید و انقضا و وضعیت بهداشتی محصول ثبت شده است و همشهریان با ارسال این کد به شماره های بازرسی سازمان می توانند وضعیت تولید و پخش محصول را مورد ردیابی قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری برای تحقق شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره تولید مرغ با وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم در استان مرکزی در دستور کار این اداره کل قرار دارد و محصول های تولیدی با وزن بیشتر به مراکز قطعه بندی ارسال می شود.

در این آیین کد نظارت شرعی حلال به عنوان دومین استان کشور به کشتارگاه بهسا مرغ خمین اعطا شد و از حجت الاسلام حمزه بهرامی به عنوان ناظر برتر ذبح شرعی استان مرکزی تقدیر شد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *