شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳
۲

تنش جدید واشنگتن در حیات خلوت پکن/ پیش‌بینی آینده پرتنش برای دریای چین جنوبی

پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 420267
چین در سالهای اخیر زیرکانه همزمان با درگیری ها و چالش های بین المللی آمریکا، با ارتباط گیری اقتصادی با اکثریت کشورهای دنیا تلاش کرده اقتصاد خود را گسترش بدهد. چینی ها در بازار هر کشوری که آمریکایی ها با آنها کشور دچار اختلاف در روابط شده اند، حضور پیدا کرده اند.
تنش جدید واشنگتن در حیات خلوت پکن/ پیش‌بینی آینده پرتنش برای دریای چین جنوبی
گروه بین الملل جهان نيوزچینی ها که خود را در حال پشت سر گذاشتن اقتصاد آمریکا می بینند به هیچ وجه ناامنی و چالش بین المللی در اطراف خود را نمی پسندد. در همین حال چینی ها از قدیم برای تسلط بر دریای چین جنوبی با همسایگانش مشکل داشته اند. دریای چین جنوبی یکی از بزرگترین پهنه های آبی دنیا بوده و سرشار از ظرفیت های انرژی می باشد.

برخی آمارها نشان می دهد که اين پهنه بزرگ دریایی به عنوان يك مسير عمده كشتيراني بين‌المللي ارزش تجاري اش سالانه بالغ بر پنج هزار ميليارد دلار است. اما علاوه بر چین که مدعی مالکیت همه دریای چین جنوبی محسوب می شود، کشورهای ويتنام، فيليپين، مالزي، برونئي و تايوان بر سر مالكيت جزاير موجود در این پهنه بزرگ دریایی نیز ادعاهایی دارند.

همین اختلاف بر سر جزایر نیز سبب شده که آمریکا برای نفوذ در این منطقه سواستفاده کند. اوباما که از همان ابتدای ریاست جمهوری تلاش میکرد با کم کردن درگیری های خود در خاورمیانه برای مهار چین در دریای چین جنوبی حضور پیدا کند، همواره سبب تحریک همسایگان علیه چین شده است. چرخش استراتژیک آمریکا به سمت شرق آسیا برای محقق شدن، نیازمند قطعی حضور و گسترش نفوذ این کشور در دریایی چین جنوبی است.

آمریکایی ها تلاش می کنند با بزرگنمایی خطر چین برای همسایگانش زمینه برای قراردادهای سنگین تسلیحاتی را برای خودشان فراهم کند. البته چینی ها با گسترش روابط با همسایگانش تلاش کرده این تنش ها را کم کند ولی با این وجود اختلاف اساسی با همسایگان بر سر تسلط بر دریای چین جنوبی همچنان وجود دارد. اما اخیرا آمریکایی ها با تحریک فیلیپین موج جدیدی از تنش در این منطقه را ایجاد کرده اند.

«آلبرت روساريو» وزير امور خارجه فيليپين در نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا موسوم به «آ. سه. آن. » در كوالالامپور پايتخت اقتصادي مالزي گفته است كه چين قصد دارد، درياي جنوبي چين را تحت كنترل خود درآورد. وی تصریح کرده که چین در حال ساخت پایگاه های نظامی در این منطقه برای سیطره کامل بر آن است.

اما از سوی دیگر یک چالش بسیار عمیق تر در این منطقه در حال شکل گیری است که آینده این منطقه را پرتنش تر از گذشته نشان می دهد.

اخیرا آمریکا و ژاپن از راهبرد همکاری دفاعی جدیدی رونمایی کردند که بر اساس آن ژاپن نقش موثرتری در صحنه بین‌الملل ایفا خواهد کرد.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، این راهبرد، حق دفاع جمعی را ممکن می‌سازد؛ این بدین معناست که اگر مثلا از سوی کشور ثالثی به سوی آمریکا حمله شود، ژاپن اجازه دارد با آن مقابله کند.

این راهبرد همکاری‌های آمریکا و ژاپن در دریای جنوبی چین که محل مناقشه‌ای برای کشورهای منطقه است، را بیشتر می‌کند. این راهبرد دفاعی تازه علاوه بر همکاری نظامی، امکان همکاری در فضای امنیتی سایبری نیز فراهم می‌کند. مروری بر این راهبرد دفاعی نشان می‌دهد، توسعه عمیقی در سیاست امنیتی ژاپن ایجاد شده که بعد از جنگ جهانی دوم بیشترین تغییرات نظامی برای این کشور است.

به گفته کارشناسان، آمریکایی ها البته از ایجاد تنش در دریایی چین جنوبی یک هدف مهم راهبردی دیگر را نیز دنبال می کنند. چینی ها اخیرا در حوزه نیرویی دریایی خود پیشرفت های خوبی را بدست آورده اند و این مسئله آمریکایی ها را نگران کرده است. آمریکایی ها تلاش می کنند با ایجاد تنش در دریای چین جنوب توسعه نظامی گری چین در دریا را نیز دچار وقفه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برن به جهنم
مرگ بر آمریکا