جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۱
تحلیل گر مسایل منطقه:

عربستان افتضاحاتش را می پوشاند

پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 420224
'کریس بمبری ' یک تحلیل گر مسایل خاورمیانه روز چهارشنبه با بیان اینکه تحولات اخیر در دستگاه حکومتی عربستان سعودی ناشی از اختلافات درونی در خاندان آل سعود است، گفت: این تغییرات تاثیر مثبتی بر سیاست خارجی تنش آفرین این کشور عربی نخواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، 'کریس بمبری ' تحلیلگر سیاسی خاورمیانه مقیم انگلیس در گفت وگو با ایرنا گفت: آنها با این اقدامشان به اصطلاح می خواهند از یک نسل عبور کنند و افتضاحاتی را که وجهه عربستان را در سال های اخیر تخریب کرده است، بپوشانند.

بمبری ادامه داد: در حالی که انتقادها از سیاست های خاندان سعودی رو به افزایش است، شاید بتوان این اقدام را واکنشی به صدای معترضین آل سعود تفسیر نمود اما قطعا اقدامی مناسبی در راستای بهبود بحران منطقه و مقابله با گروه تروریستی داعش نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه بعید به نظر می رسد سیاست های عربستان سعودی در منطقه بویژه در یمن و بحرین دستخوش تغییر شود، گفت: این سیاست قدیمی عربستان است که از سال ۱۹۶۰ میلادی به صورت جنگ نیابتی با مصر بر سر یمن آغاز شد. آنها (عربستان سعودی) یمن را قدرتمند نمی خواهند و اقدام آنها تاکنون برای جلوگیری از این اتفاق بوده است.

این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان ساخت: مقامات ریاض به شدت به آمریکا و انگلیس وابسته هستند. آنها نمی توانند بدون اجازه واشنگتن علیه یمن اقدام نظامی انجام دهند چرا که بسیاری از خدمات نظامی شان را از این دو کشور تامین می کنند.

وی تصریح کرد: من بعید می دانم که اتحاد سه کشور عربستان، انگلیس و آمریکا که منجر به وضعیت پیچیده ای در خاورمیانه شده است با این تغییر در دستگاه حاکمه سعودی دستخوش دگرگونی شود.

بمبری همچنین در خصوص رویکرد خصمانه عربستان سعودی نسبت به جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان ساخت: این کشور همواره نسبت به جایگاه ایران در منطقه حسادت ورزیده و نگران بوده است.

وی با بیان اینکه آل سعود اهل گفت وگو و منطق نیستند، افزود: به رغم تلاش های تهران به منظور برقراری ارتباط دوستانه با ریاض و کاهش تنش ها بر سر بحران یمن، اما امیدی نیست که شاهد تغییر سیاستی در این مقوله باشیم.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی روز سه شنبه گذشته با صدور احکامی دستور برکناری 'مقرن بن عبدالعزیز' و 'سعود الفیصل' را از مناصب کلیدی شان صادر کرد.

براساس دستور پادشاه عربستان، مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی و معاون نخست وزیر برکنار و 'محمد بن نایف عبدالعزیز' به عنوان ولی عهد، معاون نخست وزیر، وزیر کشور و رییس شورای امور سیاسی و امنیتی برگزیده شد.

ملک سلمان همچنین در حکمی 'سعود الفیصل' وزیر امور خارجه عربستان را از این مقام به دلیل بیماری کنار گذاشت و 'عادل جبیر' سفیر آن کشور در آمریکا را به جای او منصوب کرد.

براساس این حکم، سعود الفیصل به عنوان وزیر مشاور، عضو دولت و مشاور و فرستاده ویژه پادشاه در امور خارجی به کار خود ادامه خواهد داد.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر با ارتقای جایگاه فرزندش، 'محمد بن سلمان' که عامل کشتار مردم یمن است را به عنوان نایب ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه برگزید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اختلاف در حد کودتا است ولی بخاطر ایرانیان صداش در نمی اورن