جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

انتقادحنیف ازکم‌کاری درادبیات اخلاقی ودینی

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 419661
محمد حنیف گفت: جسارت فراست در طرح مباحث اخلاقی و دینی‌ای است که جریان غالب ادبیات داستانی کشور از پرداختن به آن اجتناب می‌کند!
به گزارش جهان به نقل از فارس‌، جلسه‌ نقد مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» نوشته‌ی «قاسم‌علی فراست» روز یک‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه با حضور محمد حنیف، علاقمندان ادبیات داستانی و نویسنده‌ی اثر در موسسه‌ شهرستان ادب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، قاسمعلی فراست داستان «یک انگشت عسل» را از این مجموعه برای حاضران قرائت کرد، و سپس بحث بر سر این کتاب با سخنان دکتر محمد حنیف،‌ منتقد و نویسنده، آغاز شد.


او موضوعات مورد توجه نویسنده در مجموعه‌ی «هر زندگی یه قصه است» را دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برشمرد و افزود: «این مجموعه خلاف‌آمد جریانات غالب ادبی در کشور است. نویسنده با نگاه به ادبیات کهن و به روز کردن برخی درون‌مایه‌های همچنان مبتلابه انسان، و وارد کردن مفاهیم دینی و اخلاقی به داستان، بر خلاف جریان آب شنا کرده است.»

جسارت فراست در طرح مباحث اخلاقی و دینی‌ای است که جریان غالب ادبیات داستانی کشور از پرداختن به آن اجتناب می‌کند!

نویسنده‌ رمان «کلاه جادویی و مجسمه‌ی مسی»، عموم قصه‌های این مجموعه را محتوامحور دانست و بیان داشت: «از خودگذشتگی می‌خواهد در این فضایی که از ضداخلاقی‌نویسی تقدیر می‌شود، یک نویسنده چنین موضوعاتی را پی‌گیری کند!» حنیف افزود: «جسارت فراست در طرح مباحث اخلاقی و دینی‌ای است که جریان غالب ادبیات داستانی کشور از پرداختن به آن اجتناب می‌کند!»

محمد حنیف در ادامه به داستان‌های دینی این کتاب، از جمله «هر زندگی یه قصه است»، «یک انگشت عسل» و «میرزا طاهر» پرداخت و گفت: «فراست در این داستان‌ها به زندگی زاهدانه توجه دارد، و پرتگاه‌های انسان‌های وارسته را نمایش می‌دهد.» این منتقد همچنین به تمایل نویسنده به قصه‌گویی اشاره کرد، و بیان صریح درونمایه را از نقاط ضعف کتاب دانست.


حنیف همچنین ضرباهنگ تند داستان‌ها را ستود و با اشاره به حضور پررنگ زن‌ها در داستان‌های این مجموعه،‌ ادامه داد: «اساسا زن در کارهای فراست جایگاه رفیعی دارد؛ و او همیشه سعی کرده است مقام زنان در آثار تنزل پیدا نکند!»

پس از سخنان محمد حنیف،‌ حاضران در جلسه نیز به نوبه‌ی خود نظرات‌شان را درباره‌ی داستان‌های کتاب اظهار داشتند، و «فقدان تکنیک»، «تسلط محتوا بر دیگر عناصر داستان‌ها»،‌ »به روز بودن نگاه نویسنده»، «قوی بودن جنبه‌ی اعتراض در اغلب داستان‌ها»، و «جسارت در طرح موضوعات جدید» را از ویژگی‌های این داستان‌ها برشمردند.


این نشست با سخنان نویسنده‌ی مجموعه و پاسخ او به برخی پرسش‌های حاضرین در جلسه، راس ساعت نوزده، به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *