سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
آیت‌الله مظاهری:

آیت‌الله خادمی «جامع‌الشرافتین» بود‌

پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 419062
آیت‌الله مظاهری گفت: آیت‌الله خادمی علاوه بر ویژگی‌های علمی و عملی، منتسب به خاندانی شریف و از تباری ریشه دار در عالم تشیع بودند و از این جهت آن عالم ربانی را باید جامع الشرافتین به‌شمار آورد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله حسین مظاهری ظهر امروز در پیامی به همایش خادم شریعت با بیان اینکه برگزاری همایش خادم شریعت که به منظور تکریم از مقام علمی و عملی عالم جلیل‌القدر مرحوم حضرت آیت‌الله حسین خادمی انجام می‌پذیرد، اقدامی شایسته است، اظهار داشت: این عالم متّقی که بدون شک یکی از شخصیت‌های بلند مرتبه حوزه علمیه اصفهان در سده حاضر به‌شمار می‌رود و به سبب وجاهت و مقبولیت عمومی، سال‌های متمادی در جایگاه زعامت این حوزۀ کهن حضور داشته‌اند.

وی افزود: آیت‌الله خادمی علاوه بر ویژگی‌های علمی و عملی، منتسب به خاندانی شریف و از تباری ریشه دار در عالم تشیع بودند و از این جهت آن عالم ربانی را باید جامع الشرافتین به‌شمار آورد.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به خدمات آیت‌الله خادمی به حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: نقش تأثیر گذار این فقیه بزرگوار در احیاء و تحکیم حوزۀ علمیۀ اصفهان در دوره مرارت‌باری ‌که تمام تلاش استعماریِ نظام ضد دینیِ رضاخانی، بر زدودن شعائر و آثار دین و محو حوزه‌های علمیه، متمرکز گشته بود، سبب شد تا حوزه کهن اصفهان همچنان پرفروغ مانده و از گزند انزوا و بی‌رونقی، رها شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره ستمشاهی پس از رضاخان نیز، ایجاد و فعال کردن "هیأت علمیه اصفهان" از ابتکارات ارزشمندی بود مرحوم آیت‌الله خادمی در تأسیس و شکل‌گیری آن نقش برجسته‌ای را ایفاء کردند و با تشکیل جلسات و هم‌فکری‌های شایسته این هیأت، هماهنگی مناسبی بین علماء اعلام آن دوره به وجود آمده و جبهه گسترده‌ای با حضور عموم علمای نامدار حوزه علمیه اصفهان در برابر نظام طاغوت و سیاست‌های ضدّ اسلامی آنان ایجاد شد.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به دوره زندگی آیت‌الله خادمی تصریح کرد: آیت‌الله خادمی مراتب نخست علمی را در حوزه علمیه اصفهان و نزد اعاظم آن روزگار، نظیر حضرات آیات میر‌محمد‌صادق خاتون آبادی، میر سید علی مجتهد نجف آبادی و سید محمد نجف آبادی و آخوند گزی گذارنده بود و پس از هجرت به حوزه علمیه نجف اشرف، در محضر علمی و عملی اساتید و اساطین به‌نام آن حوزه عظیم‌القدر همانند حضرات آیات عظام نائینی، عراقی، سید اصفهانی، بلاغی و خوانساری حاضر شد.

وی افزود: در خلال تحصیل در حوزه نجف، در حلقه دوستی و همراهی با بزرگانی نظیر حضرات آیات خویی، میلانی و علامه طباطبایی قرار گرفته و چنان فضای علمی و معنوی و چنین اساتید و همراهانی بی‌نظیر، شخصیت مرحوم آیت‌الله خادمی را هرچه بیشتر تثبیت ساخت و پس از بازگشت و ورود به حوزه علمیه اصفهان در زمره استادان و مدرسان برجسته و سرآمد این حوزه، واقع و تا پایان عمر شریف خود، در این مسند به تعلیم و تربیت فضلاء پرداخته و به همراه دیگر بزرگان علم و عمل، چراغ نورانی حوزه اصفهان را روشن نگاه داشتند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه سیره عملی و تدبیر اجتماعی و فروتنی و حسن خلق ایشان، سبب محبوبیت عمومی این عالم بزرگوار در بین مردم و طبقات مختلف اجتماع شده بود، گفت: اقدامات و مؤسسات فرهنگی، مذهبی و عام‌المنفعه متعددی به امر و هدایت ایشان در اصفهان، تأسیس و شکل گرفت که از مهم‌ترین آنها مؤسسه احمدیه بود که برای تعلیم و تربیت نسل جوان و دفاع در مقابل سیاست‌های فرهنگی و غرب گرایانه رژیم پهلوی تشکیل شد و خدمات فراوانی را بر جای گذارد.

وی اظهار داشت: حضور گرم این عالم مردمی در عرصه منبر و تبلیغ دین، یکی دیگر از خصوصیات بارز مرحوم آیت‌الله خادمی است که با وجود مقام رفیع علمی و حوزوی از اهمیت نهاد منبر و تأثیر آن بر عموم طبقات جامعه، غافل نشده و سال‌های متمادی، مشتاقان معارف والای قرآن و عترت، گرد منبر مفید و سازندۀ این عالم عامل، مجتمع گشته و از بیان شیرین و تأثیر گذار ایشان، تعالیم عالیۀ کتاب و سنت را فرا می‌گرفتند.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله خادمی بیان کرد: با آغاز نهضت امام راحل مرحوم آیت‌الله خادمی نیز با تمام وجود در این صحنه خطیر و دشوار حاضر شدند.

وی افزود: با اوج‌گیری مبارزات این نهضت، اقدامات و مواضع و بیانیه‌های گوناگون ایشان در مسیر هدایت سیاسی و اجتماعی مردم و مقابله با سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم ستمشاهی و دفاع پیوسته ایشان از امام بزرگوار سبب شد تا دستگاه حاکمه وساواک جبار آن، به‌طور مکرر این عالم انقلابی را تحت فشارها و موانع متعدد قرار دهد گرچه به دلیل جایگاه ویژه حوزوی و اجتماعی این بزرگوار و ترس رژیم ستمشاهی از عکس‌العمل شدید مردم، هیچ گاه نتواستند ایشان را در زندان یا تبیعد قرار دهند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز، حضور ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی که با ریاست سنی ایشان، رسمیت یافت و نیز تلاش و هدایت آن بزرگوار در پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس و جدیت و ایستادگی این عالم متقی برای اجرای مبانی شرعی و عدم تخطی از حدود دینی و ضوابط فقهی در مسائل و حوادث ابتدای انقلاب اسلامی، برای همیشه در حافظۀ تاریخ و در کارنامۀ درخشان آن بزرگوار ثبت خواهد شد.

وی گفت: امام راحل عظیم‌الشأن نیز در پیام تسلیت خود به مناسبت رحلت ایشان، این عالم متقی را خادم صادق شریعت و حافظ حدود اسلام و سرمشق تقوا و علم و عمل نامیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *