دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ارزیابی سلامت محصولات در ۳ سطح

يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 418108
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نظارت بر سلامت محصولات را در سه سطح دنبال می کنیم ضمن اینکه انجمن های تخصصی بازوان نظارتی سازمان غذا و دارو خواهند شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر هدایت حسینی، افزود: در دو سال اخیر تفاهمنامه های متعددی با انجمن های تخصصی به امضا رسیده و برخی امور به آنها واگذار شده است. از آنجا که صنایع تولیدی وسیعی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، با این عمل و استفاده از توان علمی، تجربی و تخصصی انجمن ها، می توان حوزه نظارت بر زنجیره فرآورده های غذایی را افزایش داده و آن را متعادل نگه داریم.

وی ادامه داد: به رغم برخی شبهات که بیشتر هم رنگ شایعه دارد، مواد غذایی که تحت نظارت بهداشتی سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها وارد چرخه مصرف می شوند به دلیل سه سطح نظارتی در برگیرنده کارخانجات و مراکز تولید، از صحت و سلامت کافی برخوردارند و درج نشان سازمان غذا و دارو بر آن به منزله تایید محصول است.

حسینی، سطح اول نظارت را حضور کارشناسان سازمان در واحد های صنعتی و رصد کامل مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه، شرایط بهداشتی،خط تولید، تکنولوزی تولید و هرآنچه بدان امور باز می گردد معرفی نمود و تصریح کرد: قسمت بعدی نظارت طرحی است که به آن «کنترل در سطح عرضه» یا در اصطلاح تخصصی PMS می گویند. در این طرح کارشناسان ما به مثابه مردم عادی محصولاتی را از سطح عرضه خریداری و در آزمایشگاه مورد ارزیابی کیفیت و کنترل قرار می دهند تا اگر در فرآورده ای مورد مشکوکی دیده شد که در ارزیابی های قبلی لحاظ نگردیده بود نسبت به جمع آوری آن اقدام شود

سطح سوم که از نظر مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، ارایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو یکی از مهمترین و پایه ای ترین سطوح نظارت است توسط افراد تائید صلاحیت شده از سوی وزارت بهداشت که نامشان مسئولین فنی کارخانجات می باشند صورت می پذیرد که دارای تحصیلات و تخصص لازم در خصوص ایمنی و سلامت غذا بوده در مقام ناظر فنی در مراکز تولید حضور دارند.

حسینی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو بر فعالیت این مسئولین فنی نظارت دارند خاطر نشان نمود: کارشناسان ما نتایج ازمایشات، کنترلهای فنی و چک لیستهای پر شده آنها را همواره مورد بازرسی قرار می دهند.

وی در پایان با یادآوری نقش مردم به عنوان یکی از بازوان اصلی نظارت که در سطح عرضه حضور دارند و در صورت مشاهده تخلف آن را با مسئولان مربوطه در میان می گذارند، ابراز کرد: اینها روش های نظارتی ما هستند و از این طرق می توانیم اطمینان حاصل نماییم که محصولات رسیده به دست مردم از سلامت کافی برخوردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *