پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

۲۷ بیماری انتقالی ازگوشت خوک به انسان

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 410086
برخی‌ها نگهداری خوک در محیط سالم را مجوز سالم بودن گوشت این حیوان می‌دانند در حالی که کارشناسان معتقدند برخی انگل‌های موجود در گوشت خوک در دمای ۴۰۰درجه هم از بین نمی‌رود.
به گزارش جهان به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، خوک پستانداری از خانوادهٔ گرازسانان و راستهٔ جفت‌سم‌سانان است. خوک‌ها حیواناتی همه‌چیزخوار هستند که گوشت و شیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولى در برخی ادیان این حیوان در لیست غذاهاى ممنوع قرار دارد.

چین بزرگترین مصرف‌کننده گوشت خوک در جهان به شمار می‌رود

ادیان مختلف دید مثبتی نسبت به خوک ندارند به طوری که در اسلام و یهودیت گوشت خوک حرام است و در دین مسحیت و کتاب انجیل انسان‌های شیطان صفت به خوک تشبیه شده‌اند.

مدت‌ها این موضوع که چرا در ادیان مختلف خوردن گوشت خوک حرام شده‌ است برای انسان‌ها نامعلوم بود اما با پیشرفت علوم مختلف مشاهده شد خوردن گوشت خوک علاوه بر ایجاد عوارضی بر جسم، روح را نیز تحت تاثیرات سوء قرار می‌دهد.

آمارها در مورد مصرف گوشت خوک در سطح جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰۰ میلیون تن گوشت خوک مصرف شده که بیشترین میزان مصرف آن در کشور چین بوده است. به عبارت دیگر کشور چین بزرگترین مصرف کننده گوشت خوک در جهان به شمار می‌رود.

چرا نباید گوشت خوک بخوریم؟

بهزاد کاظمی قوشچی، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه به خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: خوک بر خلاف سایر پستانداران همه چیزخوار است و از نظر رفتاری، خوک نماد بی‌غیرتی به شمار می‌رود، در اسلام خوردن گوشت خوک و حتی نگهداری خوک حرام است و پوست، مو، ناخن و سایر اعضا و جوارح آن نیز نجس هستند.

وی می‌گوید: در چهار سوره از قرآن، خوردن گوشت خوک در کنار گوشت مردار و خون بیان شده و به صراحت خوردن آن را حرام اعلام می‌کند.

کاظمی دلایل علمی نگهداری نکردن خوک و نخوردن گوشت آن را این‌طور بیان می‌کند: نگهداری خوک باعث انتقال آنفلوانزای خوکی به انسان می‌شود و از آنجایی که گوشت خوک حاوی چربی و سدیم بسیار بالایی است مصرف آن در افراد، احتمال بروز فشار خون و تصلب شرایین را افزایش داده و همچنین منجر به اسهال خونی و یرقان عفونی می‌شود. خوک‌ها به دلیل زندگی در مکان‌های آلوده و تغذیه از انواع مواد کثیف و حتی مدفوع خود، منبع انواع کرم‌های مختلف از جمله کرم کدو هستند.

کاظمی می گوید: گوشت خوک موجب انتقال انگل‌های بسیار خطرناکی از جمله کرم کدو می‌شود که در روده انسان جای می‌گیرد و ورود تخم‌های آن به جریان خون، تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که گوشت خوک دیر هضم بوده لذا خوردن آن منجر به مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن می‌شود.

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه می‌افزاید: ورود تخم کرم کدو به مغز باعث کاهش حافظه، به چشم باعث نابینایی و عفونت چشمی و به قلب باعث بروز حمله‌های قلبی شده و همچنین منجر آسیب‌های جدی به کبد می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: انگل "تری شینوز" نیز یکی دیگر از کرم‌های موجود در گوشت خوک است که باعث التهاب جداره روده می‌شود و با پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در بدن، دردهای شدید عضلانی و سختی تنفس همراه است. افراد مبتلا به این کرم حتی قدرت تکلم خود را از دست می‌دهند.

تعدادی از افراد اذعان می‌کنند اگر خوک را در محیطی کاملاً بهداشتی نگهداری کنند خوردن گوشت آن از لحاظ بهداشتی ضرری ندارد، در حالی که کاظمی می‌گوید: این گفته علمی نیست، زیرا تحقیقات نشان داده‌اند برخی میکروب‏ها مثل انگل "تریشین" در گوشت خوک، هاگ‌هایی تولید می‌کنند که تا دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت می‌کنند و با حرارت پخت غذا از بین نمی‌روند.

کاظمی می‌گوید: گوشت خوک به دلیل میزان بالای "هیستامین" و "ایمیدازول" منجر به خارش و التهاب پوستی شود. یکی از دلایلی که ممنوع بودن گوشت خوک تاثیری است که بر روی خصایص انسان می‌گذارد، زیرا امروزه در علوم، تأثیر انواع غذاها بر روح و روان مورد توجه قرار گرفته و مساله‌ای ثابت شده ‌است.

کاظمی معتقد است: خوک نماد بی‌غیرتی است و هیچگونه تعصبی بر جفت خود ندارد و از لحاظ جنسی بی‌قید و بند است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این خصوصیت خوک با مصرف گوشت آن به انسان نیز منتقل می‌شود و افرادی که به میزان زیادی گوشت خوک مصرف می‌کنند به تدریج دچار بی قیدی نسبت به خانواده خود می‌شوند.

تاثیرات مصرف گوشت خوک بر روح و روان

حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی قم و جامعه المصطفی نیز درباره مصرف گوشت خوک به خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: به دلیل فیبرها و بافت‌های آلوده در گوشت خوک مصرف آن به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند، ایجاد کبد چرب یکی از این عوارض به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: خوردن گوشت خوک علاوه بر بروز عوارض جسمی، روح و روان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبق فرمایش امام صادق(ع) در حرام هیچ شفایی نیست.

خوک ۲۷ بیماری وبایی را به انسان منتقل می‌کند

علی مهربان، پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی مضرات مصرف گوشت خوک را از منظر طب سنتی چنین بیان می‌کند: مصرف گوشت خوک باعث تولید خلط‌های چهارگانه - چهار مایع خون، صفرا، سودا و بلغم- به شدت غلیظ، لزج و بدهضم در بدن شده که باعث به وجود آمدن بیماری‌های روانی مانند خودخوری می‌شود.

وی بروز امراضی مانند سردردهای مزمن و میگرن، ورم پا، درد شدید مفاصل، تیرگی عقل و ذهن، ضعف معده و در نهایت از بین رفتن کرامات انسانی مانند محبت، غیرت و تحمل در مسایل پیش پا افتاده را از جمله مضررات مصرف گوشت خوک بیان می‌کند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه خوک به تنهایی ۲۷ بیماری وبایی را به انسان منتقل می‌کند، می‌گوید: از جمله بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت خوک به تصلب شرایین، ضعف هاضمه، عقیمی، التهاب مفاصل، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، نیپا، سارس، هاری، ویروس چرکین خوکی، بیماری‌های باکتریایی مانند تب مالت، سالمونلا، لیستریا، التهاب پوستی، سل ریوی، گرگرفتگی، ذات الریه، اسهال خونی، کرم امعا و احشا مانند تریشین، کرم کدوی خوکی و اسکاریس و همچنین سرطان و سایر بیماری‌ها هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


گوشت فقط گوشت شتر