جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه سما

آوینی سالک مستمر است

يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 416769
در آئین افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه سما و دومین همایش تصویر قلم، مسعود فراستی با رد کردن ادبیات مارکسیستی در آثار آوینی گفت: آوینی جدی ترین تئوریسین عرصه فرهنگ و هنر سینما است
به گزارش جهان به نقل از فارس، اولین جشنواره فیلم کوتاه سما و دومین همایش تصویر قلم در سینما فلسطین همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی برگزار شد.

در ابتدای مراسم کتاب «عفاف و حجاب» از دیدگاه نوروبیولوژی که توسط اساتید دانشگاه بقیة‌الله و امام صادق (ع) تدوین شده بود رونمایی شد.

فراستی: سینما مدیوم مستقل است پیام نیست

در ادامه مراسم مسعود فراستی و اکبر نبوی نقد از منظر شهید آوینی را مورد بحث قرار داده و فراستی درباره نقد شهید آوینی گفت: درباره نگاه و نقد شهید آوینی بهترین چیزی که می‌توانم بگویم این است که اشاره کنیم به مقاله ایشان درباره هیچکاک، کامل‌ترین، صریح‌ترین نظرات آوینی درباره نقد و سینما است. هیچکاک استاد مطلق سینما است نوع نگاه ایشان به سینما با پیام، فلسفه، ادبیات مغایرت دارد او معتقد است سینما یک مدیوم مستقل است یک سیر روحی و دلی است و نه عقلی، عقل بعد از دل می‌آید و معتقد است سینما هنر فضا است هر رویداد و قصه‌ای باید به فضای سینما تبدیل شود او معتقد هیچکاک سیر مقایسه با کافکا و دیگران است.

وی در ادامه افزود: هنر از پس سرگرمی می‌آید نه پیش از آن. یک سینماگر ابتدا سرگرم می‌کند چیزی که از دهه ۶۰ به آن درست پرداخته نشد. سینما پیام، ادبیات و فلسفه نیست سینما مدیوم خودش را دارد.

نبوی: آوینی سالک مستمر است

در ادامه اکبر نبوی درباره دیدگا‌هش از نگارش نقد شهید آوینی گفت: نگرش و شیوه نقد فیلم در آثار آوینی را اینگونه باید روایت کنیم که آوینی یک سالک مستمر است سالک یک سیروریت مستمر را تجربه می‌کند نکته حیاتی شهید آوینی سلوک مستمر اوست. افق نگاه آوینی به گونه‌ای بود که همیشه در حال کامل شدن بود.

نبوی: آوینی متاثر از ادبیات مارکسیستی بود


وی در ادامه گفت: ما متأسفانه در ایران از سال ۱۳۲۰ دچار بیماریی شده‌ایم که هیچ‌کس از آن گریزی نداشت حاکمیت سنگین ادبیات چپ مارکسیستی که بخشی از جامعه روشنفکری و شبه‌روشنفکری زیر سایه این ادبیات قرار می‌گیرد و شهید آوینی در حوزه نقد متأثر از این سایه سنگین بود.

در ادامه همایش تصویر قلم فراستی اینگونه شهید آوینی را توصیف کرد: مرتضی سالک بود اما به این معنی که نظراتش دائم تغییر می‌کرد، نبود. من ویراستار اول آثارش هستم و با هم بحث‌های طلبگی زیادی داشتیم. ابداً نقد و تحلیلش در ادبیات مارکسیست قرار نداشت و از لیبرالیسم فرهنگی غربی هم در ادبیات او دیده نمی‌شود. ادبیات مارکسیست اصل را نه بر فردیت بلکه بر جمعیت قلمداد می‌کند همه چیز را در خدمت جلو رفتن کارگر صنعتی می‌بیند ابتذال هم از اینجا می‌آید. هنر را وسیله تبلیغات خود می‌داند هنر فی‌ذاته و هنر به ماهو هنر مفهومی برای آنها ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد:‌مارکسیست‌ها دشمن هیچکاک هستند اما آوینی از هیچکاک به عنوان استاد مطلق یاد می‌کند مرتضی از فرم حرکت می‌کند و محتوازده نیست به درستی معتقد است محتوا پس از فرم می‌آید محتوا هم بدون فرم معنا ندارد.

نبوی در ادامه صحبت‌‌های فراستی بر استخدام واژگان ادبیات مارکسیستی در آثار آوینی اشاره کرد و گفت: شهید آوینی نوع استخدام واژگان و قلم پرخاش‌جویانه‌اش از ادبیات مارکسیستی می‌آید اما معنا و مفهوم مارکسیستی در آثارش دیده نمی‌شود اگر هر کسی در جامعه مطلق حرف بزند غلط است زیرا انسان و اجتماع نسبی است نکته دیگر اینکه سینما سه ساحت مشخص و برجسته دارد؛ صنعت، هنر و رسانه آنچه رسانه‌ای را ارزشمند می‌کند پیام است. رسانه بدون پیام مفهوم ندارد. صنعت سینما هم قانون عرضه و تقاضا را دارد هنر هم جزو عناصر مخلوقه هنرمند است گاهی اثری تکنیکش بر هنرش می‌چربد.

فراستی: ادبیات مارکسیستی در مطالب آوینی هیچ جایگاهی ندارد

در ادامه همایش فراستی درباره پدیده نسبی یا مطلق‌گرایی گفت: آوینی در اثرش هیچکاک را به عنوان استاد مطلق یاد می‌کند و به عقیده من دستاورد هیچکاک مظهر سینما است. سینما دنباله روان‌شناسی و فلسفه نیست از سوی دیگر گاهی رسانه خودش پیام است. ادبیات مارکسیستی در مطالب آوینی هیچ جایگاهی ندارد آوینی مطالب تندش را به نام فرهاد گلزار می‌نوشت که ادبیات بسیار تندی از آن به کار می‌برد نقد را با نسیه قاطی نمی‌کرد تعارف با مخاطب نداشت.

فراستی: نقد، هنر پیدا کردن کلید اثر است

وی در ادامه افزود: نقد هنر پیدا کردن کلید اثر است با در نظر گرفتن اثر به ماهو اثر، اثر یک موجود ارگانیک زنده است و نبض دارد اگر نبضش نزند اثر نیست. اثر مستقل از نام صاحبش است و باید خودش از خودش دفاع کند. در آثاری که آوینی با نام فرهاد گلزار می‌نوشت دعوای جدی با روشنفکرها داشت در تمام آثارش می‌توان ردپایش را یافت او وجه سلبی و ایجابی داشت.

نبوی در ادامه نقد را فارغ از وجه سلبی و ایجابی دانست و گفت نقد نقد است سلبی و ایجابی ندارد منتقد در مقام داوری باید احساساتش را کنترل کند. شهید آوینی در نقد مبانی فکری غرب شاخص‌های بسیار خوبی را عرضه می‌کند اما مطلق نیست انسان متفکری است اما ممکن است در دوره‌های بعد شاهد متفکری بود که نظرگاه پخته‌تر و سنگین‌تری ارائه کند.

فراستی: آوینی جدی ترین تئوریسین عرصه فرهنگ و هنر سینما است

فراستی نظرات مرتضی را مطلق به عنوان یک متر دانست و گفت: مطلق به این معنا است که متر و معیار آوینی اینگونه بود در شرایط فعلی آوینی همچنان مهم‌ترین، تئوریک‌ترین، فرزانه‌ترین و جدی‌ترین تئوریسین عرصه فرهنگ و هنر سینما است که از روشنفکری عبور می‌کند. اسلوب نقد مرتضی از اثر به مؤثر و از فرم به محتوا است. نقد آوینی آینه‌ای به سوی اثر و پنجره‌ای روبه‌ خود است.

در ادامه مراسم جشنواره فیلم کوتاه سما مجتبی امینی دبیر جشنواره گزارشی کوتاه از چگونگی آماده‌سازی برگزاری مراسم و هدف از برگزاری این جشنواره را اینگونه عنوان کرد: این جشنواره با محوریت سبک زندگی اسلامی ایرانی امکان دیده شدن آثاری را فراهم می‌کند که با این موضوع در قاب تصویر قرار گرفته‌اند. مخاطب اصلی ما نسل جوان است.

در ادامه مراسم گرامیداشت رسول ملاقلی‌پور با حضور جمشید هاشم‌پور، مرتضی سرهنگی، اکبر نبوی، علی ملاقلی‌پور و همسرش برگزار شد.

هاشم‌پور: افتخار حضور در خدمت ملاقلی پور را داشتم

جمشید هاشم‌پور هم در مراسم افتتاحیه گفت: باعث افتخارم است چند پروژه در خدمت زنده‌یاد ملاقلی‌پور بودم ایشان شخصیت پیچیده و خاصی داشت و ما تنها قطره‌ای از روح و روان ایشان را توانستیم دریابیم.

در ادامه علی سرهنگی دنیای سینمای ملاقلی‌پور را اینگونه تشریح کرد: من با دنیای سینما غریبه هستم با رسول سال‌ها رفاقت داشتم او سعی کرد پای من را به این دنیا باز کند محبت رسول و معرفتی که داشت من را علاقه‌مند کرد.

اکبر نبوی درباره رسول ملاقلی‌پور گفت: فاصله آشنایی چهره به چهره من با رسول و دوستی عمیق‌مان تنها ۹ ماه بود. سینماگری که دائم در جوشش هنری بود شاید به همین علت بود که برخی نتوانستند او را تاب بیاورند.

در ادامه علی ملاقلی‌پور درباره دوستی پدرش با این سه هنرمند گفت: اغراق نیست اگر بگویم این سه بزرگوار بهترین دوست‌های پدرم بودند پدر می‌گفت از اینکه هاشم‌پور جلوی دوربین من است.

سرهنگی در فیلم‌های آخر به خصوص مزرعه پدری با پیشنهاداتش لحظات خوبی را در فیلم فراهم کرد ایشان سریال خوبی نوشتند و پر از معلومات و اطلاعات روشن درباره دفاع مقدس هستند. اکبر نبوی نیز از معدود منتقدانی بود که نقد درست می‌کرد .

در ادامه مراسم از خانواده رسول ملاقلی‌پور تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیر و هدیه‌آی به رسم یادبود به آنها تقدیم شد هدیه‌آی نیز برای یک عمر فعالیت جمشید هاشم‌پور به وی اهدا شد.

مراسم افتتاحیه فیلم کوتاه «سما»‌ با مداحی کریمخانی و قطعه معروف ایشان آغاز شد و در ادامه مراسم نماآهنگی از مرتضی آوینی پخش شد در اولین جشنواره فیلم کوتاه سما جمشید هاشم پور، حمید بهمنی، مجتبی امینی، علی فرهنگی، ابراهیم نبوی، مسعود فراستی، مهرداد غفارزاده و دیگر هنرمندان سازندگان آثار راه یافته به جشنواره حضور داشتند.مدیران سینمایی در مراسم افتتاحیه دیده نشدند.

پس از رونمایی از تندیس جشنواره فیلم کوتاه سما فیلم سینمایی «روباه» برای مدعوین پخش شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *