جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ققنوس سینمای انقلاب تجلیل شد

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب: 416298
مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی کیا به پاس ۳۰ سال حضور این فیلمساز در سینمای انقلاب با عنوان «دیده بان سینمای انقلاب» در خبرگزاری فارس در حال برگزاری است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در این مراسم که با حضور جمعی از سینماگران و اهالی رسانه در خبرگزاری فارس برگزار شد، نظام الدین موسوی مدیرعامل این خبرگزاری ضمن خیرمقدم گفتن به حاضرین در جمع گفت: مراسم سپاس از ۳۰ سال حضور ابراهیم حاتمی کیا، در آستانه سالگرد شهادت شهید آوینی برگزار شده است. برخی از افراد در حوزه های مختلف به نماد تبدیل شده اند و ابراهیم حاتمی کیا نیز از جمله افرادی است که تبدیل به نماد و انگاره ذهنی مردم در عرصه سینما شده است که می توان از او و آثارش با عنوان سینمای متعهد یاد کرد.

وی در ادامه افزود: ابراهیم حاتمی کیا از جمله دوستان نزدیک شهید آوینی بوده است و این شهید اهل قلم عنوان ققنوس سینمای انقلاب را بر روی حاتمی کیا گذاشت و اگر ۳۰ سال زندگی هنری حاتمی کیا را بررسی کنیم غیر از زندگی ققنوس‌وار حاتمی کیا چیزی در نمی آید.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان صحبت های خود یادآور شد: مطالبات حاتمی کیا برای تولید فیلم همواره مورد سوال بوده است و شاهد بودیم که فرزندان لوس جشنواره فیلم فجر، حاتمی کیا را متهم می کردند که با داشتن امکانات کافی همچنان مطالبه گری می کند اما به اعتقاد من مطالبات حاتمی کیا به جا و برای نشان دادن هویت مردم ایران از طریق سینما به جهان بوده است.

نادر طالب زاده، از جمله مهمانان حاضر در این مراسم با بیان این مطلب که ابراهیم حاتمی کیا یک علامت در زمان است، توضیح داد: من در برنامه تلویزیونی «راز» توفیق داشتم که در گفتگو با ابراهیم حاتمی کیا مسائل مهم را مطرح کنم. خوشبختانه در این برنامه که با مصاحبه ای از حاج ابراهیم همت با تصویربرداری و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد، به این نکته اشاره کردم که این فیلم کوتاه تنها مصاحبه درست و حسابی حاج همت بوده است.

وی ادامه داد: قدردانی از ابراهیم حاتمی کیا قدردانی از فردی است که زمان را می شناسد و همواره اصل بوده است؛ چراکه انقلاب همیشه یک اصل فراموش نشدنی است و زمانی که ما در آن زندگی می کنیم امانتی است که به دست ما سپرده شده است.

این فیلمساز تصریح کرد: ایران، سربازان بسیاری دارد که فرزند زمان خویش هستند و در هنر سینما حاتمی کیا منحصر‌به‌فرد است که با زبان درام نکاتی را بیان کرد که دیگران نتوانستند به این معنا که یا در حیطه کارشان نبوده بپردازند و یا از پس آن برنیامدند.

طالب زاده گفت: آخرین فیلم حاتمی کیا درباره شهید مصطفی چمران با عنوان «چ» را دیدم که به نظرم فیلم بسیار خوبی بود، چراکه ساخت فیلم درباره شخصیت ها سخت است. درست مانند شخصیت امام (ره) که فیلم ساختن درباره آن سخت است. مصطفی چمران هم همین ویژگی را دارد ولی خوشبختانه ابراهیم حاتمی کیا به خوبی توانسته از عهده این مهم برآید، به‌خصوص حادثه پاوه را در فیلم «چ» به خوبی نشان داده است.

این فیلمساز در پایان صحبت های خود اضافه کرد: ابراهیم حاتمی کیا از جمله فیلمسازانی است که حضورش در عرصه هنر و سینما غنیمت است.

در ادامه این نشست، مسعود ده‌نمکی با اشاره به سالگرد شهادت مرتضی آوینی گفت: سیدمرتضی آوینی از جمله افراد شاخصی بود که در عرصه سینما و هنر مهندسی فرهنگی می کرد. این شهید اهل قلم، اهل مصالحه بر سر آرمان ها نبود و در هنر متعهد انقلاب اسلامی خیزش داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: اما امروز تنها نام آوینی را می بینیم و کمتر سخنی از اندیشه عمیق شهید آوینی مطرح می‌شود و من امیدوارم بلایی که امروز بر سر شهید آوینی آمده است سر ابراهیم حاتمی کیا نیاید.

کارگردان فیلم «رسوایی» افزود: من از روزی می ترسم که جریان فکری انقلاب اسلامی که فکر می کند از چهره های متعلق به این جریان تجلیل می کند، راه به خطا رود؛ چراکه به اعتقاد من بی قطب نما حرکت می کنند.

در پایان این بخش از مراسم، ده نمکی خطاب به ابراهیم حاتمی کیا گفت: آقای حاتمی کیا شما یکی از دوستان نزدیک شهید آوینی بوده اید و می دانید که شهید آوینی چه می خواسته. شما این شهید اهل قلم را به خوبی می شناسید و حال می خواهم بگویم که فرزندان امروز انقلاب تشنه دانستن درباره شهید آوینی هستند، اما قطب نما ندارند و دنبال منور می‌گردند.

در این مراسم، چهره هایی چون محمد حمزه‌زاده معاون حوزه هنری، سعید راد بازیگر، سیدمحمد حسینی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی قائم مقام مدیرتولید فیلم «چ»، نادر طالب زاده فیلمساز، محمدتقی فهیم منتقد، علیرضا قزوه شاعر، حسین مسافرآستانه مدیرعامل رسانه های تصویری، معصومه آباد نویسنده، نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳»، محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳»، محمد خزائی دبیر جشنواره فیلم مقاومت، محمد احسانی مدیر شبکه یک تلویزیون، اصغر نقی زاده بازیگر فیلم های ابراهیم حاتمی کیا، سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع)، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس، مصطفی رحماندوست، مهدی چمران و جمع دیگری از سینماگران و اهالی رسانه حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *